Pe fondul scaderii generale a pietei leasingului de aproape patru ori, in intervalul 2007-2013 se au in vedere inclusiv limitele intervalului , leasingul operational a cunoscut o evolutie ascendenta continua pe intreaga perioada de timp aratata, inregistrandu-se o crestere de aproape 4,5 ori a segmentului de la 9.600 de autovehicule inmatriculate in acest sistem, in 2007, la 43.000 in 2013 . Evolutie pozitiva pe timp de criza Evolutia pozitiva a leasingului operational in toata perioada de criza, dar si ulterior acesteia, este de altfel usor de explicat, in conditiile in care leasingul operational permite eficientizarea costurilor companiei printr-o mai mare flexibilitate a utilizarii fondurilor pe care compania le are la dispozitie. Astfel, in conditiile de criza, in care firmele se confrunta de multe ori cu reducerea cererii, leasingul operational permite o mai rapida adaptare a capacitatii de productie a companiei, rezultand economii importante pentru finantele firmei. In general, leasingul este o metoda utilizata de companii in momentul in care au nevoie de un anumit utilaj sau echipament si nu dispun sau nu doresc sa-si mobilizeze un volum semnificativ de fonduri pentru achizitie, existand, pentru acestea doua optiuni: leasingul operational si leasingul financiar. Leasingul operational este de preferat atunci cand firma doreste sa-si asigure folosinta anumitor echipamente si utilaje ori mijloace de transport pe perioade de pana la trei ani, in vreme ce leasingul financiar este preferat de cei care doresc sa-si mareasca parcul auto ori capacitatea de productie cu echipamente care vor fi utilizate pe perioade mai lungi de timp. Un client care este mai degraba interesat de o utilizare eficienta a masinii/echipamentului, precum si de o schimbare rapida a acesteia cu una noua la final de contract, va alege leasingul operational. De asemenea, potrivit reprezentantilor companiilor de leasing operational, cei mai multi dintre cei care apeleaza la acest tip de finantare sunt multinationale si companii mari ce au nevoie de largirea parcului auto de care dispun si care aleg ca institutia financiara nebancara cu care incheie contractul de leasing sa se ocupe si de managementul flotei auto. De obicei, tarifele practicate pe piata romaneasca pentru managementul flotei variaza intre 50 si 600 euro/an 4,5 - 50 de euro pe luna pentru fiecare masina, in functie de serviciile incluse in abonament, dar si in functie de marimea flotei ca trebuie administrata. Leasingul operational, remediu la fluctuatiile pe termen scurt Cei care aleg leasingul operational au in vedere faptul ca, in cazul acestuia, firma poate renunta rapid la bunurile care nu ii mai sunt necesare si nu se mai incarca in bilantul contabil cu valoarea acestora, compania evitand astfel blocarea unor resurse financiare importante in utilajele care nu mai produc. Leasingul operational este recomandat companiilor care au nevoie de un numar mare de echipamente ce produc bunuri ce sunt sensibile la fluctuatiile pe termen scurt ale pietei, pentru ca elimina o mare parte din riscurile si nesiguranta gestionarii acestora. Leasingul operational ofera oportunitatea externalizarii serviciilor de mentenanta si a gestionarii costurilor legate de administrarea parcului auto, compania de leasing ocupandu-se de toate responsabilitatile aferente autovehiculului dat in folosinta, respectiv plata taxelor si a asigurarilor, reparatiile, intretinerea, schimbarea anvelopelor etc. Managerii firmelor care aleg leasingul operational au posibilitatea sa se concentreze mai mult pe obiectul principal de activitate al firmei, sa cunoasca cu exactitate cash-flow-ul si sa controleze performanta financiara a companiei. Ei se confrunta cu un volumul mai mic de acte, beneficiind si de incarcarea mult diminuata a departamentelor de contabilitate. Leasingul operational nu intra in calculul gradului de indatorare al firmei, fapt care permite companiei sa poata obtine in conditii mai avantajoase finantari din partea tertilor. Totodata, la finalul contractului, utilizatorul poate alege sau nu sa-l prelungeasca. Avansul nu este obligatoriu in cazul leasingului operational, iar stabilirea valorii acestuia, precum si a perioadei de finantare se poate face cu mai multa flexibilitate, comparativ cu leasingul financiar. Dezavantaje Printre dezavantajele leasingului operational putem enumera faptul ca la finele contractului de leasing, utilizatorul este obligat sa inapoieze bunul precum si faptul ca rata lunara este in general mai mare decat in cazul leasingului financiar, avand in vedere ca avansul nu este obligatoriu. In cazul leasingului operational este solicitata de obicei o garantie de buna executie media pietei este de 20% din pretul vehiculului pe care locatarul o plateste locatorului inainte de livrare si care se returneaza la finele contractului de leasing operational. Aceasta garantie nu este deductibila pentru locatar si nu produce niciun fel de venit acestuia precum dobanda pentru un depozit . Garantia nu are nici un impact asupra ratei de leasing in sensul reducerii acesteia similar avansului de la credit ori de la leasingul financiar. Cei care opteaza pentru leasingul financiar au in vedere ca avantaje faptul ca utilizatorul devine proprietarul bunului la sfarsitul perioadei de contractare, precum si faptul ca rata lunara este mai mica decat in cazul leasingului operational, avand in vedere si faptul ca leasingul financiar presupune plata obligatorie a unui avans si a unei valori reziduale leasingul financiar se poate insa prelungi, la cererea utilizatorului, astfel incat si valoarea reziduala sa poata fi platita in rate . Ca dezavantaje ale leasingului financiar, pot fi enumerate avansul obligatoriu si faptul ca cheltuielile legate de intretinerea bunului cad in sarcina utilizatorului. Tratament fiscal diferit Din punctul de vedere al tratamentului fiscal in cazul leasing-ului operational, contractul se incheie intre locator ?si locatar, care transfera locatarului riscurile ?si beneficiile dreptului de proprietate, mai putin riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduala; acest risc apare atunci cand optiunea de cumparare nu este exercitata la inceputul contractului sau cand contractul de leasing prevede expres restituirea bunului la momentul expirarii contractului. In cazul leasingului financiar, utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate. Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, ?si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24 Cod fiscal. In cazul leasingului financiar, utilizatorul deduce dobanda, iar in cazul leasingului operational, locatarul deduce chiria rata de leasing . Leasing financiar, leasing operational - definitii Pentru ca un contract de leasing sa fie considerat leasing financiar este necesar ca respectivul contract sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele conditii: 1 riscurile ?si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte; 2 contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului catre utilizator la momentul expirarii contractului; 3 utilizatorul are optiunea de a cumpara bunul la momentul expirarii contractului, iar valoarea reziduala exprimata in procente este mai mica sau egala cu diferenta dintre durata normala de functionare maxima ?si durata contractului de leasing, raportata la durata normala de functionare maxima, exprimata in procente; 4 perioada de leasing depaordm;eordm;te 80% din durata normala de functionare maxima a bunului care face obiectul leasingului, in intelesul acestei definitii, perioada de leasing include orice perioada pentru care contractul de leasing poate fi prelungit; 5 valoarea totala a ratelor de leasing, mai putin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egala cu valoarea de intrare a bunului.