235
Din ce în ce mai mulți retaileri și mărci își reduc activitățile în Rusia, în semn de protest față de invazia sa din Ucraina. În același timp, este lansat un flux de acțiuni de solidaritate. Iată o prezentare generală a acestora, sintetizată de RetailDetail.
Apel suedez
Multe companii internaționale se retrag acum parțial și/sau temporar de pe piața rusă. Ei speră să facă presiuni asupra Rusiei și să-i facă pe consumatorii ruși conștienți de invazia Ucrainei. Printre aceștia se numără și mulți retaileri și mărci de consum. Unanimitatea, însă, nu este pe cărți.
Presa suedeză a cerut deja Ikea să țină toate magazinele rusești închise atâta timp cât va exista un război în Ucraina.
„Credem că Ingvar Kamprad nu ar fi ezitat nicio secundă să se solidarizeze într-un fel sau altul cu poporul ucrainean”, au scris inițiatorii într-un articol de opinie. Retailerul de mobilă nu a reacționat la început, dar s-a răzgândit joi.
Compania își oprește acum temporar operațiunile în Rusia și Belarus: acest lucru se aplică importurilor și exporturilor, precum și activităților de producție și de vânzare cu amănuntul - dar centrele comerciale vor rămâne deschise pentru a se asigura că consumatorii au acces la necesitățile de zi cu zi. Fundația Ikea donează și 20 de milioane de euro pentru ajutor umanitar.
La început, lanțul de modă H&M nu a răspuns nici la apeluri similare, dar și-a încetat operațiunile în Rusia de când a fost publicată prima versiune a acestui articol.
Servicii digitale
Alți retaileri au răspuns mai repede: Apple, de exemplu, a încetat să-și vândă produsele în Rusia. Servicii precum Apple Pay și Apple Maps sunt dezactivate acolo.
Într-o declarație, compania a spus că este „profund îngrijorată” de invazia rusă și că este alături de cei „suferiți din cauza violenței”. Săptămâna trecută, viceprim-ministrul ucrainean Mykhaylo Fedorov a cerut închiderea Apple Store din Rusia printr-o scrisoare deschisă.
De asemenea, Google ia măsuri: mass-media de stat rusă va fi interzisă de pe platformele sale și multe canale de știri nu vor mai primi venituri din publicitate de pe site-uri web, aplicații și YouTube. Serviciul său de plată, Google Pay, va fi, de asemenea, restricționat – dar nu blocat în întregime.
Motive comerciale?
Nike și-a închis magazinul online rusesc: potrivit companiei, nu mai poate garanta livrarea mărfurilor către clienții din Rusia. Magazinele fizice rămân însă deschise. Brandul nu a adoptat o poziție explicită cu privire la conflictul din Ucraina.
Platformele de modă aparținând grupului de modă YNAP (Net-a-Porter, Mr Porter și Yoox) vor înceta livrările către Rusia.
„Din cauza situației actuale, nu putem finaliza comenzi noi în țara dumneavoastră. Toate comenzile au fost suspendate până la o nouă notificare”, au afișat magazinele online. Cu toate acestea, nu există – din nou – nicio declarație oficială cu privire la poziția pe care o adoptă.
Lanțul de lenjerie Hunkemöller și-a suspendat pentru moment planurile de expansiune în Rusia. Lanțul are aproximativ douăzeci de magazine și un magazin online în Rusia.
„Gândurile noastre sunt la toți cei afectați de această situație”, precizează compania. Nici fanii ruși ai lucrurilor mai dure nu vor fi mulțumiți: Harley-Davidson nu mai furnizează motociclete, iar mărcile de mașini Honda și Mazda au suspendat și exporturile în Rusia.
Pentru mulți retaileri, aceste decizii pot fi motivate nu numai de politică, ci și de motive comerciale: a face afaceri cu Rusia a devenit mult mai complexă de când țara a fost aruncată din sistemul internațional de plăți Swift și din moment ce rubla este în cădere liberă.
Boicot
Între timp, câțiva retaileri europeni scot produse rusești de pe rafturile lor de pe piețele lor de origine. În Polonia, lanțurile de supermarketuri Biedronka și Carrefour au decis să nu mai vândă produse din Rusia și Belarus.
În Danemarca, Netto urmează exemplul, la fel ca Maxima în Letonia. În Finlanda – unde statul deține monopolul vânzării de alcool – nu mai este disponibilă vodca rusească.
În Belgia, liderul de piață Colruyt nu mai plasează comenzi în Rusia. La Delhaize, vodca Russian Standard și crabul Kamchatka dispar de pe rafturi. Albert Heijn, Aldi și Carrefour spun că nu au produse rusești în sortimentul lor.
Sprijinirea Ucrainei
Pe de altă parte, Ahold Delhaize își exprimă o poziție fără echivoc: „Suntem șocați și profund întristați de războiul din Ucraina și condamnăm ferm acest act de agresiune militară cu încălcarea legii și ordinii internaționale”, afirmă grupul într-un comunicat de presă.
Compania donează Crucii Roșii un milion de euro pentru ajutor umanitar Ucrainei și țărilor învecinate, care găzduiesc refugiați. Filialele din România și Cehia vor acorda ajutor alimentar inițiativelor locale.
Grupul belgian de bere AB InBev s-a alăturat și el efortului de ajutor, umplând jumătate de milion de cutii cu apă potabilă. Vor pleca săptămâna viitoare la punctele de frontieră din Polonia și Moldova prin intermediul. Producătorul de bere are o prezență considerabilă atât în Ucraina, cât și în Rusia.