Marile retele de magazine se apropie de limita expansiunii organice, in conditiile in care, per ansamblu, planurile acestora prevad tot mai putine inaugurari de la un an la altul. Pe de alta parte, focusul pe pret si intensificarea competitiei cer renuntarea la locatii neprofitabile, astfel ca vom asista in continuare atat la inchideri de magazine, cat si la tranzactii noi care vor diminua numarul retailerilor mari activi in piata. Anul trecut, retelele internationale au luat piciorul de pe pedala de acceleratie a expansiunii. Retaileri precum Kaufland, Lidl sau Penny Market au incetinit ritmul de expansiune, iar planurile acestora pentru 2016 nu prevad posibilitatea unor extinderi de anvergura. Doar doua retele de supermarketuri au anuntat pana acum planuri ambitioase de investitii pentru anul in curs: Profi, cu cel putin 93 de magazine noi pe lista, si Mega Image, cu 70-90 de deschideri si investitii estimate la circa 50 de milioane de euro. Cel mai mare retailer din Romania, Kaufland, a deschis anul trecut cinci hypermarketuri - cel mai redus ritm de expansiune pentru companie de la intrarea pe piata - si tot atatea intentioneaza sa bifeze si in 2016. La randul sau, discounterul Lidl a deschis opt magazine si vrea sa mai inaugureze in acest an cel putin zece unitati, care vor implica investitii de peste 20 de milioane de euro, informeaza Ziarul financiar. In cazul Penny Market, expansiunea din 2015 a fost sub tinta initiala, in special ca urmare a ingreunarii procesului de obtinere a autorizatiilor de operare, insa directorul Rewe Romania, Daniel Gross, spune ca reteaua va recupera in acest an, urmand sa deschida intre 20 si 25 de unitati pana la final de 2016.