231
Ca urmare a investitiilor facute in propriile lanturi de desfacere, magazinele procesatorilor, dar si unele retele independente romanesti de retail, devin tot mai puternice, in fata marilor lanturi de magazine. Astfel, in tara, lanturile de magazine detinute de oameni de afaceri romani ameninta suprematia marilor magazine. Romanii au avantajul ca sunt de mai mult timp pe piata, iar alimentele vandute sunt in parte produse de ei. In schimb, strainii i?si permit sa deschida supermarketuri la fiecare colt de bloc. Iar aceste supermarketuri, la randul lor, ameninta magazinele de tip cash and carry, cum sunt Metro sau Selgros. Cu o cifra de afaceri de 30 de milioane de euro anul trecut, retailerulDianaa ajuns la 36 de magazine in trei judete.Flota de masini de ajuta foarte mult, pentru ca se leaga cu partea de distributie si preparate din carne. Pentru piata din Bucuresti ne pregatim sa intram anul viitor cu doua-trei locatii, a declarat pentru postulDigi 24 TVdoamna Adina Craciunescu, reprezentant al lantului de magazine Diana.Toate mezelurile vandute in magazine sunt produse in fabrica proprie. Pe aceea?si strategie a mizat ?si lantulZanfirdin Vrancea, cu afaceri de peste 20 milioane de euro. Are noua supermarketuri, in Vrancea ?si in Bacau, ?si detine ?si un abator.Tot in Vrancea, lantulPacoare opt magazine deschise doar in Focordm;ani ?si afaceri de peste 10 milioane de euro. Strategia e alta - vrea sa inceapa distributia produselor online.Daca ai un nume local, esti preferat de comunitate. Probabil ca si calitatea produselor e mai buna la cei mici, spune analistul economicAdrian Mitroi. Insa, nu toate afacerile au mers la fel de bine.LantulPICdin Argeordm; - detinut de omul de afaceriCornel Penescu, cu datorii de 76 milioane de euro, a intrat in faliment in 2011, dupa ce omul de afaceri a fost condamnat.Au pus lacatul pe uordm;a ?si cele cinci magazineTridentdin Mediaordm; ?si Deva.Probleme are ?si reteauaSucces,care a preluat magazinele PIC.Cand a cerut intrarea in insolventa la inceputul acestui an, antreprenorul gorjean Nicolae Sarcina avea o retea de peste 150 de magazine in noua judete ?si in Bucureordm;ti. S-a ajuns aici, spun consultantii, pentru ca antreprenorii romanii nu au experienta de afaceri a lanturilor straine.Au risipit o parte importanta din resurse spre active imobiliare. Consumatorul e priceput, vrea produse ieftine si proaspete, necesita o logistica complicata, spune Adrian Mitroi. Avantajul lanturilor straine de retaileste dimensiunea magazinelor. Un hipermarket poate vinde si 60.000 de produse, in timp ce un supermarket are doar 5.000.Doua companii din Germania -Kaufland ?si Metro- ?si una din Franta -Carrefour- controleaza comertul modern din Romania, o piata de 18 miliarde de euro. Aparitia supermarketurilor ?si hipermarketurilor in zonele locuite ?si extinderea magazinelor de proximitate controlate de marile lanturi comerciale nu au lovit doar afacerile micilor buticuri, dar ?si pe cele ale magazinelor de tip cash and carry. Sunt marii angrosiordm;ti, precumMetro sau Selgros, care depind de aprovizionarile pe care ?si le fac micile magazine. Insa cum comertul traditional pierde teren ?si este inlocuit de comertul modern, care are propriile retele de aprovizionare,Metro ?si Selgros au inceput sa caute modalitati prin care sa i?si diversifice sursele de venit. In doar un deceniu, peisajul comertului din Romania s-a schimbat radical. Marile lanturi straine s-au extins pe intreg teritoriul tarii si, cu ajutorul micilor magazine de proximitate, s-au raspandit agresiv in interiorul oraselor.Daca in 2004 buticurile si magazinele stradale reprezentau aproape 70% din totalul comertului din Romania, in prezent magazinele marilor lanturi comerciale sunt cele care domina piata. Scaderea comertului traditional a lovit o nisa care in statistici este prinsa in comertul modern, dar care este dependenta de buticuri. E vorba de magazinele cash and carry, precumMetro si Selgros, a caror principala afacere este aprovizionarea micilor comercianti independenti. In 2008, Metro era pe primul loc in Romania in clasamentul magazinelor cu cele mai mari incasari, iar Selgros pe locul al treilea. Pana anul trecut, ambii comercianti au cazut cate doua locuri. Pe langa faptul ca marile retele de supermarketuri si magazine de proximitate au scos din joc micile magazine care se aprovizionau de la Metro si Selgros, s-a declansat si criza, care a pus presiune pe comertul din Romania. Ca sa faca fata concurentei, micile magazine au cautat un sistem mai eficient de aprovizionare decat achizitiile de la magazinele cash and carry.La un moment dat, situatia magazinelorcash and carrys-a desprins de situatia economiei, iar profitul lor a continuat sa se topeasca chiar si dupa ce consumul a inceput sa isi revina.De la un profit de aproape 140 de milioane de lei in 2010,Metro aajuns la un plus de mai putin de 45 de milioane in 2013, iar anul trecut a intrat pe pierdere, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante.si profitul celor de laSelgrosa scazut constant, de la 104 milioane de lei in 2009 la doar 15 milioane de lei anul trecut. Acum, ambii comercianti incearca sa isi reinventeze afacerile in Romania. Metro a inceput sa isi transforme clientii din comertul traditional in comercianti moderni. A infiintatfranciza La Doi Pasi, in care micii patroni sunt invatati cum sa isi remodeleze magazinele, astfel incat sa faca fata bataliei cu magazinele de proximitate ale marilor lanturi.Selgros,in schimb, a anuntat de curand ca a investit patru milioane de euro intr-unserviciu de livrare a alimentelor la sediul restaurantelor.