146
Potrivit FoodIngredients, Comisia Europeană (CE) a lansat o anchetă antitrust pentru a evalua dacă Mondelēz International a restricționat concurența pe o serie de piețe naționale pentru ciocolată, biscuiți și cafea.
Ancheta va examina dacă gigantul gustărilor a împiedicat comerțul transfrontalier al acestor produse între statele membre, încălcând regulile antitrust ale UE.
C.E. este îngrijorată de faptul că Mondelēz ar fi putut restricționa așa-numitul „comerț paralel” al ciocolatelor, biscuiților și cafelei sale între țările UE prin acorduri și practici unilaterale.
Comercianții și comercianții cu amănuntul încearcă să achiziționeze produse pe piața internă unde prețurile sunt mai mici și le comercializează pe piețe în care prețurile sunt mai mari, spune CE. Acest lucru duce în general la scăderea prețurilor în țările în care prețurile sunt mai mari.
Încălcarea regulilor concurenței?
Restricțiile la un astfel de comerț paralel pot duce la izolarea unei piețe naționale prin care producătorul sau furnizorul poate percepe prețuri mai mari în detrimentul consumatorilor. Restricțiile la comerțul paralel pot duce, de asemenea, la o mai mică diversitate a produselor.
Există îngrijorarea că Mondelēz blochează comerțul dintre țările în care prețurile produselor sunt diferite.
Autoritățile de reglementare de la Bruxelles au deschis ancheta ieri, iar Mondelēz, cu sediul în Chicago - unul dintre cei mai mari producători de ciocolată, biscuiți și cafea din blocul comercial - spune că va lucra constructiv cu CE.
Această investigație ar putea împiedica rezultatele Q4 și ale anului 2020 ale Mondel Mondz, care au arătat cum a câștigat cota de piață în timpul pandemiei COVID-19 pe măsură ce gustările la domiciliu au crescut.
Aspectele cheie includ veniturile nete în creștere cu 5,6 la sută, determinate în primul rând de creșterea venitului net organic de 3,2 la sută.
„2020 a fost un an de succes pentru Mondelēz, inclusiv câștiguri record de acțiuni, într-un mediu de operare provocator. Categoriile noastre au fost rezistente, cu excepția gumei, care a reprezentat 5% din veniturile noastre în 2020 ”, spune Dirk Van de Put, președinte și CEO.
„Puterea mărcilor noastre a fost evidentă, precum și devotamentul colegilor din întreaga lume care au executat cu excelență în circumstanțe dificile. Am făcut progrese semnificative cu agenda noastră strategică în 2020, continuând să creștem investițiile în mărci și capabilități, simplificând portofoliul nostru, extinzându-ne în categorii adiacente și făcând achiziții în domenii cu creștere ridicată a gustărilor. ”
„Ne-am deplasat rapid pentru a atenua costurile suplimentare legate de COVID și ne-am îndeplinit angajamentul de a genera un flux de numerar puternic. Intrăm în 2021 într-o poziție solidă din punct de vedere financiar și pe piață, ceea ce ne dă încredere că putem îndeplini obiectivele noastre de creștere pe termen lung în 2021 și nu numai ”, explică el.
FoodIngredientsFirst a contactat Mondelēz cu privire la deschiderea acestei anchete antitrust oficiale. Reprezentanții grupului au declarat următoarele:
„Ciocolata, biscuiții și cafeaua sunt produse consumate zilnic de cetățenii europeni. Deschidem o investigație formală pentru a vedea dacă Mondelēz, un producător cheie al acestor produse, ar fi putut restricționa libera concurență pe piețele în cauză prin implementarea diferitelor practici care împiedică fluxurile comerciale, ducând în cele din urmă la prețuri mai mari pentru consumatori ", spune vicepreședintele executiv Margrethe Vestager, responsabil cu politica concurenței.
„Comerțul pe piața internă poate reduce prețurile și poate crește varietatea de produse oferite în toate statele membre”, observă ea.
Mondelēz produce ciocolată, prăjituri, biscuiți, gumă, cofetărie și băuturi sub formă de praf. Portofoliul său include câteva componente de miliarde de dolari. Acestea includ mărci de cookie-uri și cracker Belvita, Chips Ahoy !, Oreo, Ritz, TUC, Triscuit, LU, Club Social, Sour Patch Kids, Barny și Peek Freans.
Printre mărcile de ciocolată se numără Milka, Côte d'Or, Toblerone, Cadbury, Green & Black’s, Freia, Marabou, Fry’s și Lacta, în timp ce mărcile de gumă și tuse includ Trident, Dentyne, Chiclets, Halls și Stride.
Specificul anchetei
Comisia a prezentat specificul anchetei sale. Va investiga anumite practici potențial anticoncurențiale ale Mondelēz, inclusiv:
- Posibile limitări ale teritoriilor de vânzare din UE prin acorduri care stabilesc în ce stat membru un comerciant poate sau nu să vândă produsele sau care restricționează vânzările pasive.
- Posibilă reducere a comerțului paralel prin acorduri care măresc prețurile sau limitează volumele special pentru clienții care comercializează produsele în toate statele membre.
- Acorduri posibile cu clienții de a nu se angaja în comerț paralel sau de a nu achiziționa produse din comerț paralel, printre altele, în schimbul plăților sau al altor forme de compensare.
- Posibile restricții privind limbile utilizate pe ambalaje fie unilateral, fie prin acorduri cu comercianții, creând astfel fricțiuni asupra vânzărilor către anumite alte state membre ale UE.
- Refuzul posibil de a furniza anumiți comercianți în vederea restricționării importurilor pe anumite piețe.
CE observă că, dacă sunt dovedite, acordurile și practicile care fac obiectul anchetei pot crea obstacole anticoncurențiale în calea comerțului în cadrul pieței interne a UE, încălcând articolele 101 și / sau articolul 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE).
Această deschidere formală a unei investigații antitrust vine după ce CE a efectuat inspecții neanunțate la sediile din Mondelēz în noiembrie 2019. Aceasta a făcut parte din ancheta din proprie inițiativă a CE privind practicile anticoncurențiale suspectate care acoperă UE.
Ce se întâmplă în continuare?
Nu există un termen legal pentru încheierea unei anchete antitrust. Durata unei anchete depinde de mai mulți factori, inclusiv complexitatea cazului, cooperarea întreprinderii cu CE și exercitarea drepturilor la apărare.
CE remarcă, de asemenea, că consumatorii, autoritățile de concurență ale statelor membre și Parlamentul European și-au exprimat în mod repetat îngrijorarea cu privire la faptul că prețurile produselor alimentare și băuturilor comune pot varia semnificativ între statele membre, inclusiv între statele membre învecinate.
Ei au mai susținut că operatorii ridică obstacole în calea comerțului din statele membre în care produsele sunt mai ieftine față de statele membre în care produsele sunt mai scumpe. Prin urmare, ei au solicitat CE să abordeze aceste obstacole și să asigure o mai mare convergență a prețurilor în interiorul pieței interne a UE.
Viitorul dulciurilor
Mondelēz și-a extins portofoliul și strategia recent trecând la categorii cu creștere ridicată și oferind consumatorilor o gamă largă de gustări în canale și categorii cheie de creștere.
În februarie anul trecut, a dobândit un interes majoritar semnificativ în Give & Go, o companie nord-americană de produse de patiserie dulci complet finisate și proprietari ai mărcii „două mușcături” și a mărcii „Create-A-Treat” cunoscută pentru cookie-uri și turta dulce truse de decorare a casei.
În iunie 2019, multinaționala americană și-a consolidat portofoliul de gustări prin achiziția Perfect Snacks, un furnizor de bare nutritive refrigerate.
Aceasta a fost urmată de achiziția Tate’s Bake Shop, o marcă de cookie-uri premium și produse de panificație cu creștere rapidă, pentru aproximativ 500 de milioane de dolari SUA în 2018.
În noiembrie 2020, CE a publicat un studiu privind constrângerile teritoriale de aprovizionare în sectorul de vânzare cu amănuntul al UE. Studiul sugerează, de asemenea, că anumiți furnizori implementează mai multe practici care restricționează comerțul paralel de produse alimentare în dezavantajul consumatorilor europeni.