Agerpres Consumatorii au cheltuit pe gustari 374 miliarde de dolari la nivel global, intre 2013 ?si 2014, cu o creordm;tere de 2% fata de anul anterior, categoria dulciurilor avand cel mai mare aport la vanzari in Europa 46,5 miliarde de dolari ?si Orientul Mijlociu/Africa 1,9 miliarde de dolari , potrivit unui nou raport global publicat de Nielsen, dat luni publicitatii. Peste trei sferturi dintre respondentii la nivel global 76% consuma des gustari pentru a-?si satisface foamea intre mese sau pentru a satisface o pofta, iar 45% dintre respondentii la nivel global consuma gustari ca o alternativa la masa - 52% la micul dejun, 43% la pranz ?si 40% la cina. Exista o perceptie conform careia gustarile sunt destinate mai mult pentru intervalul dintre mese decat pentru a inlocui masa propriu-zisa. Dar stilurile de viata aglomerate ?si permanent in miordm;care deseori impun nevoia de mese rapide, astfel ca multi aleg optiuni de tip fast food, ce pot fi bogate in calorii ?si pot avea beneficii reduse pentru sanatate. Exista o oportunitate importanta inca neexploatata de a caordm;tiga cota pe o piata alternativa a gustarilor hranitoare, uordm;or de transportat ?si de consumat pe care producatorii ar putea sa o exploateze, a declarat Susan Dunn, vicepreordm;edinte executiv, Global Professional Services, Nielsen. In timp ce din Europa, cu 167 miliarde de dolari, ?si America de Nord, cu 124 de miliarde de dolari, provine cea mai mare parte a vanzarilor de gustari la nivel mondial, vanzarile anuale de gustari cresc mai rapid in regiunile in curs de dezvoltare. Astfel, zonele Asia-Pacific 46 miliarde de dolari ?si America Latina 30 de miliarde de dolari au cunoscut creordm;teri de 4%, respectiv 9%, in timp ce vanzarile in Orientul Mijlociu/Africa 7 miliarde de dolari au urcat cu 5%. Peisajul competitiv al industriei gustarilor este unul salbatic. Cererea este determinata in principal de gust ?si considerentele legate de sanatate, iar consumatorii par a nu fi dispu?si sa faca un compromis pentru niciunul din cele doua aspecte. Echilibrul corect este, in cele din urma, decis de consumator in punctul de achizitie. Intelegerea motivelor ce stau la baza achizitiei ofera previziunea necesara pentru a livra produsul potrivit catre consumatorul potrivit la momentul potrivit, a spus Susan Dunn. Categoria dulciurilor - care include dulciuri cu zahar, precum ciocolata, bomboane ?si guma - are cel mai mare aport la vanzarile categoriei generale a gustarilor in Europa 46,5 miliarde de dolari ?si Orientul Mijlociu/Africa 1,9 miliarde de dolari . Gustarile sarate contribuie cu mai mult de o cincime din vanzari in America de Nord 27,7 miliarde de dolari , gustarile refrigerate cuprind aproape o treime din gustari in Asia-Pacific 13,7 miliarde dolari , iar fursecurile ?si prajiturile alcatuiesc mai mult de un sfert din totalul vanzarilor de gustari in America Latina 8,6 miliarde de dolari . Potrivit informatiilor Nielsen despre vanzarile din retail, vanzarile unor gustari, precum biscuiti, prajituri de orez ?si chipsuri, au crescut cu 21% in ultimul an in America Latina. Aperitivele din carne, ce includ pastrama ?si carnea uscata, au crescut cu 25% in Orientul Mijlociu/Africa ?si cu 15% in America de Nord. Gustarile refrigerate, cum ar fi iaurtul, gustarile pe baza de branza ?si budinca au crescut cu 6,4% in Asia-Pacific, in timp ce sosurile ?si produsele tartinabile, ce includ sosurile salsa ?si humusul, au crescut cu 6,8% in Europa. Gustarile fara zahar, pe acela?si plan cu gustarile ce inlocuiesc masa, prezinta o creordm;tere puternica, ceea ce indica o schimbare in mentalitatea consumatorului, aratand o concentrare mai mare pe sanatate. In timp ce fursecurile conventionale, prajiturile ?si categoriile de dulciuri reprezinta, in continuare, cea mai mare parte a vanzarilor de gustari, mai multa inovatie este necesara in ceea ce priveordm;te gustarile sanatoase ?si spatiul alimentelor transportabile pentru adaptarea la aceasta dinamica schimbatoare, a declarat Dunn. Conform sondajului Nielsen, repondentii la nivel global declara ca fructele proaspete 18% reprezinta una din gustarile pe care le-ar alege inaintea tuturor celorlalte 47 de optiuni de gustari diferite, urmate de ciocolata 15% . Ambele categorii de gustari au inregistrat un scor cel putin dublu sau triplu in comparatie cu numarul mentiunilor pentru iaurt 6% , paine/sandviordm;uri 6% , branza 5% , chipsuri din cartofi/tortilla chips 5% , legume 5% ?si inghetata 4% . Totu?si, aordm;a cum sugereaza procentajele scazute, preferintele consumatorilor variaza foarte mult atunci cand vine vorba de alegerea optiunii favorite. Pe parcursul unei perioade de 30 de zile, cu toate acestea, respondentii la nivel global declara ca au consumat o varietate mare de gustari, inclusiv ciocolata 64% , fructe proaspete 62% , legume 52% , fursecuri/ biscuiti 51% , paine/ sandwich-uri 50% ?si iaurt 50% . Cel putin 4 din 10 respondenti consuma branza 46% , chips-uri din cartofi/ tortilla chips 44% ?si nuci/ seminte 41% . O treime au mestecat guma 33% ?si au consumat inghetata 33% , in timp ce aproximativ un sfert au mancat popcorn 29% , crackers/paine crocanta/pesmet 28% ?si cereale 27% . Gustari mai moi, precum galuordm;te 26% ?si taitei instant 26% au fost, de asemenea, populare, un sfert dintre respondentii globali mentionandu-le. In Romania, situatia se prezinta diferit fata de media europeana, specificul alimentar al tarii noastre putand fi observat in consumul ridicat de legume 67% RO vs 49% EU , iaurt 66% RO vs. 54% EU , seminte/nuci 46% RO vs. 34% EU , covrigei 41% RO vs. 12% EU , dar ?si in consum scazut pentru anumite alimente: chipsuri 26% RO vs. 38% EU , fursecuri/biscuiti 23% RO vs. 45% EU . Printre cel mai des mentionate motive de consum ale gustarilor din partea respondentilor romani in ultimele 30 de zile au fost nutritia 57% , pofta 35% , nevoia de energie 33% ?si imbunatatirea starii de spirit. Preferintele de gustari sunt considerabil diferite in jurul lumii. Depa?sind media globala, procentaje mari de respondenti consuma legume in regiunea Asia-Pacific 57% , branza in Europa 58% , inghetata in America Latina 63% ?si chipsuri de cartofi/tortilla chips in America de Nord 63% . In dihotomia gustarilor, consumatorii i?si doresc sanatate, dar, cu toate acestea, optiunile permisive sunt inca puternice. O mai buna intelegere a cererii consumatorului ?si a nevoilor declarate ce determina preferintele profilului demografic vor ajuta producatorii sa i?si adapteze portofoliul unui echilibru potrivit intre rasfat ?si sanatate. Astfel, le vor creordm;te ordm;ansele de succes in acest peisaj ultra-competitiv, a explicat Dunn. Gustarile cu ingrediente naturale sunt considerate ca fiind foarte importante de 45% dintre respondentii la nivel global ?si moderat - importante de catre 32% - cele mai ridicate procentaje din 20 de atribute legate de sanatate incluse in studiu. Absenta colorantilor artificiali 44% , a organismelor modificate genetic 43% ?si a aromelor artificiale 42% a fost evaluata, de asemenea, ca fiind foarte importanta. Gustarile fara cafeina 23% ?si fara gluten 19% sunt foarte importante pentru un sfert, respectiv o cincime dintre respondentii la nivel global. Mai putin inseamna mai mult pentru o treime dintre respondentii la nivel global care considera foarte important ca gustarile sa aiba continut scazut de zahar 34% , sare 34% , grasime 32% ?si calorii 30% . O treime dintre cei intervievati i?si doresc gustari cu un continut scazut sau egal cu zero de carbohidrati. Pe de alta parte, aproximativ o treime cauta ingredient benefice, considerand ca fibrele 37% , proteinele 31% ?si cerealele integrale 29% sunt atribute alimentare foarte importante in gustarile pe care le consuma. Aproape ordm;ase din 10 repondenti romani considera foarte importanta componenta naturala a gustarilor consumate 57% ?si lipsa organismelor modificate genetic 57% ?si mai mult de jumatate declara ca este foarte important ca gustarile sa nu aiba arome sau culori artificiale in componenta. Prospetimea este cel mai mentionat ca fiind cel mai important atribut de catre romanii chestionati in momentul in care i?si aleg gustarile 68% . Consumatorii conordm;tienti de problemele mediului inconjurator considera ca fiind foarte important ca gustarile sa includa ingrediente obtinute in mod sustenabil 35% , sa fie organice 34% ?si sa utilizeze ierburi locale 25% . In acela?si timp, controlul portiilor este foarte important pentru mai mult de un sfert dintre respondentii la nivel global 27% . Sondajul Global Nielsen Privind Gustarile a fost realizat in perioada 17 februarie - 7 martie 2014 ?si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa ?si America de Nord. Acest eordm;antion are cote bazate pe varsta ?si sex pentru fiecare tara in parte, fiind realizat pe utilizatorii de internet ai acestora, este reprezentativ pentru utilizatorii de internet ?si are o marja de eroare de - 0,6%. Eordm;antionul folosit pentru extragerea concluziilor specifice Romaniei este format din 500 de respondenti chestionati online.