Etichetarea băuturilor alcoolice cu informații pentru consumatori, cum ar fi ingredientele, valorile nutriționale și potențialul prejudiciu cauzat de alcool nu este „consistentă sau chiar considerată” în multe țări din Europa, potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), citat de BavarageDaily.
Potrivit OMS, Uniunea Europeană are cel mai mare consum de alcool pe cap de locuitor din lume. În timp ce OMS recomandă ca băuturile alcoolice să ofere informații consumatorilor cu privire la ingrediente, valori nutritive și daune ale alcoolului; acest lucru nu a fost obligatoriu în majoritatea țărilor.
Cu toate acestea, este în general obligatoriu să furnizați informații similare cu privire la alte produse, cum ar fi băuturile nealcoolice, alimentele și tutunul.
În timp ce industria alcoolului a făcut pași mari în ultimii ani pentru a furniza aceste informații în mod voluntar, OMS spune că „angajamentele voluntare ale industriei, deși cresc în cantități și domenii de aplicare, fie nu sunt monitorizate în mod transparent, fie nu respectă recomandările OMS”.
Nu indeajuns de bună...
Etichetarea băuturilor alcoolice nu este obligatorie în multe țări europene: o „lipsă de informații critice” despre care reiese rețeaua OMS privind evidența sănătății (HEN). Acesta spune că consumatorii merită să cunoască conținutul băuturilor alcoolice și riscurile posibile de a le bea: „Acestea sunt cerințe minime pentru a lua decizii în cunoștință de cauză”.
Un raport al HEN, publicat în această lună, analizează modul în care este abordată etichetarea alcoolului în toată regiunea europeană a OMS. S-a constatat că 40% din statele membre au o legislație privind listarea ingredientelor, 19% au legislație privind includerea valorilor nutriționale și 28% au legislație cu privire la anumite etichete de informații despre sănătate sau avertismente privind produsele alcoolice (inclusiv avertismente pentru gravide, privind consumul de băut și de conducere și de băut sub minori sau avertismente generale privind vătămarea sănătății).
În plus, legislația poate fi aplicată numai anumitor băuturi sau anumitor categorii din unele țări. Unele țări au reguli specifice pentru băuturile alcoolice, în timp ce altele au legislație comună pentru alcool și tutun. În cele mai multe cazuri, mesajele de etichetare a alcoolului trebuie să fie scrise în scris; în timp ce în altele mesajul poate fi în formă picturală.
Un singur stat membru al UE respectă în întregime recomandările OMS
„În comparație cu alte domenii, cum ar fi tutunul sau produsele alimentare, prezența etichetării pe produsele alcoolice este limitată, iar majoritatea legislației privind etichetarea nu se aliniază în totalitate cu documentul de discuții al OMS din 2017 privind opțiunile de politică pentru etichetarea alcoolului (Etichetarea alcoolului: un document de discuție privind politica opțiuni), în special în ceea ce privește prezentarea etichetei în ceea ce privește dimensiunea și vizibilitatea mesajului ", spun cercetătorii HEN.
„Angajamentele voluntare din industrie variază în domeniul de aplicare, în informațiile incluse în categoriile de produse și în modul în care sunt afișate informațiile. Angajamentele nu sunt supravegheate în mod transparent și, acolo unde sunt disponibile, nu îndeplinesc recomandările din documentul de discuții OMS privind opțiunile politicii pentru etichetarea alcoolului. "
Deci, cum trebuie făcută etichetarea alcoolului?
În ciuda dezamăgirii sale în ceea ce privește practicile generale de etichetare, raportul HEN identifică câteva exemple pozitive.
Uniunea vamală eurasiatică (Belarus, Kazahstan și Federația Rusă) arată cum o abordare multigovernamentală funcțională a etichetării alcoolului poate armoniza diferite sisteme legislative.
"ECU a adoptat 3 reglementări tehnice care obligă producătorii să includă o listă de ingrediente și valori nutritive pe etichetele produselor alimentare și a băuturilor alcoolice", explică raportul.
"Până în 2019, toate cele 3 seturi de reglementări tehnice au fost finalizate. Rezultatele acestei politici trebuie să fie evaluate acum printr-un audit independent. ”
Între timp, Franța a introdus o lege prin care se impune etichetarea tuturor băuturilor alcoolice, cu avertisment împotriva consumului de băut în timpul sarcinii.
Autoritățile țării au încorporat regulamentul într-o strategie mai largă de sensibilizare a prejudiciilor consumului de alcool în timpul sarcinii. Studii recente au arătat deja îmbunătățiri ale conștientizării publicului.
Ministrul francez al Sănătății a anunțat includerea unei măsuri pentru îmbunătățirea vizibilității logo-ului sarcinii în Planul național de sănătate publică pentru perioada 2018-2022.
Federația Rusă a adoptat reglementări mai stricte privind etichetarea alcoolemiei. A împărțit procesul cuprinzător pentru introducerea legislației în cererile mai mici. Legea federală nr. 171 privind producția și circulația alcoolului (care reglementează și etichetarea alcoolului) a fost introdusă pentru prima dată în 1995, dar de atunci a fost modificată de mai mult de 40 de ori. „Această strategie pas cu pas a ajutat țara să progreseze în conformitate cu recomandările OMS”.
Recomandări de politică
Topul recomandărilor de politici din partea cercetătorilor este reglementarea obligatorie - nu angajamentele voluntare - atunci când vine vorba de etichetarea alcoolului. Ei indică alimentele și tutunul, unde s-a constatat că etichetarea duce la modificări ale comportamentului consumatorului (deși recunosc că au existat mai puține cercetări privind eficacitatea etichetelor pentru alcool).
De asemenea, nu se arată că introducerea etichetării alcoolului s-a dovedit a fi mai eficientă dacă face parte dintr-un pachet mai larg de politici privind alcoolul: cum ar fi campanii sociale mai largi pentru încurajarea schimbărilor pe termen lung în percepția societății, atitudinile și normele sociale în jurul alcoolului.
„Eficiența acestei abordări ambalate a fost demonstrată atât pentru tutun, cât și pentru nutriție, unde etichetele de avertizare nu sunt adesea o practică autonomă, dar sunt însoțite de alte măsuri de politică.”
Principalele idei de politică recomandate de cercetători pentru Europa sunt:
• să stabilească etichetarea care să includă toate valorile nutriționale recomandate și să enumere toate ingredientele;
• să stabilească etichetarea care să includă daunele produse de alcool (cum ar fi vătămarea cauzată de sarcină, dauna minorilor, avertismente de băut și de conducere);
• asigurați-vă că reglementările includ instrucțiuni specifice despre modul în care toate informațiile trebuie prezentate pe etichete (de exemplu, dimensiunea și fontul corespunzător, fața pachetului, mesajele rotative și informații ușor de înțeles)
• să favorizeze reglementarea obligatorie asupra angajamentelor voluntare, deoarece aceasta permite un control mai bun asupra conținutului și prezentării mesajului;
• să furnizeze informații clare și direcții din partea organismelor de sănătate publică dacă mesajele trebuie să fie voluntare și autoreglate de către industrie pentru a se asigura că mesajele eficiente sunt afișate;
• să se asigure că există mecanisme de aplicare a aplicării, de monitorizare independentă și de evaluare a impactului politicilor de etichetare, indiferent dacă etichetarea este voluntară sau obligatorie;
• investiți în consolidarea cercetării privind etichetarea alcoolului pentru a identifica cea mai eficientă formă și conținutul comunicării de etichetare (de exemplu, fotografii, pictograme și mesaje scrise, inclusiv cea mai eficientă formulare).