Autor: Ilie Stoian In ciuda conditiilor cu totul si cu totul vitrege in care isi desfaoara activitatea, companiile din industria alimentara din Romania au reusit sa faca performanta. Ca dovada, excedentul comertului international a crescut, contribuind determinant la echilibrarea balantei generale a economiei nationale si amenintand suprematia industriei extractive sau a celei auto. Balanta externa, excedentara Pentru a argumenta, sa facem referire la datele oficiale puse la dispozitie de INS. Potrivit statisticienilor, dar, mai ales, a datelor transmise de Ministerul Economiei, exporturile de produse alimentare au batut din nou importurile. Astfel, balanta comerciala cu produse agroalimentare, in luna ianuarie 2014, a inregistrat un excedent de 35 de milioane de euro comparativ cu ianuarie 2013. Cifrele pe luna ianuarie sunt imbucuratoare pentru ca se continua acest trend de majorare a excedentului inregistrat in 2013 pe balanta cu produse agroalimentare. Astfel, in luna ianuarie 2014 s-a inregistrat un excedent de 35 de milioane de euro comparativ cu ianuarie 2013, cand lucrurile au fost mai bune decat in ianuarie 2012. Ceea ce este important este ca nu mai avem graul pe prima pozitie la exporturi, asa cum s-a intamplat in 2013, cand am exportat 4,7 milioane de tone de grau dintr-o productie de 7,3 milioane de tone. Sigur nu am exportat doar din productia anului 2013. Sunt anumite vulnerabilitati care ies la suprafata si pe care trebuie sa le schimbam, preciza ministrul Daniel Constantin la finalul primului trimestru din acest an. Romania a avut anul trecut un excedent comercial de produse agroalimentare, pentru prima data dupa anul 1994, de 324,9 milioane euro, fata de un deficit de 745,5 milioane euro in 2012. Este primul an din ultimii 20 in care avem excedent comercial pe vanzari alimentare. Ultima data s-a intamplat acest lucru in 1994. Romania a exportat in 2013 produse agroalimentare in valoare totala de 5,09 miliarde euro, cu 1,18 miliarde euro 30,2% mai mult fata de anul precedent, in timp ce importurile, de 4,77 miliarde euro au depa?sit cu 2,4% valoarea inregistrata in 2012. Livrarile intracomunitare s-au majorat cu 10,9%, iar exporturile in tari terte au crescut cu 72,4%. Dar, daca in comertul international stam bine, sa vedem care este situatia interna a principalelor ramuri ale industriei alimentare Morarit si panificatie: TVA mic, piata neagra mare Piata neagra a painii este, inca, la un nivel destul de ridicat, declara presedintele Rompan, Aurel Popescu, la deschiderea expozitiei GastroPan. quot;Din aceasta cauza, de multe ori se fac produse de calitate indoielnica, ca sa poti sa rezisti in aceasta piata tumultuoasa in care suntem. De la implementarea proiectului cu 9% TVA pentru paine, suntem deja intr-o crestere destul de buna a productiei fiscalizate si cred eu ca, pana in luna septembrie 2014, ne atingem dezideratul, adica 50% din piata neagra sa treaca in sfera productiei fiscalizate, ceea ce ar insemna un lucru deosebit pentru productie in primul rand. Cetatenii trebuie sa stie ca, mancand o paine fiscalizata inseamna ca mananca o paine mai sigura din punct de vedere alimentar. stim cu totii ca lucrul pe furate este un lucru prost, iar forta de munca folosita pe piata neagra nu respecta normele in vigoarequot;, a explicat Popescu. Referitor la pretul painii, presedintele Rompan a precizat ca acesta se mentine cu 12 procente sub cel din luna august, iar crestererile de pret la carburanti afecteaza intr-o masura destul de mica produsele din domeniul panificatiei. Aurel Popescu a mai afirmat ca, din pacate, inca nu, pentru ca ne lipsec foarte multe lucruri printre care educatia, bunul simt si respectul fata de clienti. Bere: Consum mic, export in crestere Consumul berii a scazut cu 10%, anunta la inceputul verii Asociatia Berarii Romaniei. Astfel, un roman a baut, in medie, 81 de litri de bere, fata de 90 de litri in 2012. Contractia pietei de bere din 2013 a condus la o scadere cu 10 milioane de euro a bugetelor investite de berari, acestea totalizand la 62 milioane de euro. Aproximativ 53,2% dintre romani au preferat berea la PET, consumul de bere la sticla scazand cu aproape 2%, la 26,3%, iar consumatorii de bere la doza au reprezentat 17,1% din piata. Berea la butoi a acoperit 3,4%. Exportul de bere a continuat sa creasca intr-o masura mai mare decat importurilein 2013 fiind cu 50% mai mare, fata de 2012. Per total, romanii ocupa locul sase in Europa, la consumul de bere, plasandu-se peste media europeana, de 70 de litri. Alcool: Romania, ca Simona Halep, in Top 5! Romania se afla pe locul cinci in topul tarilor cu cei mai mari consumatori de alcool, potrivit unei statistici recente a Organizatiei Mondiale a Santattii OMS . Mai mult, potrivit raportului OMS, primele zece locuri din clasamentul in care au fost incluse 194 de tari sunt ocupate de state de pe continentul european, scrie The Independent. Pe primul loc se afla Belarus, cu o medie de consum de 17,5 litri de alcool pur pe cap de locuitor intr-un an, urmat de Republica Moldova, cu 16,8 litri si de Lituania, cu 15,4 litri de alcool pur pe cap de locuitor, pe an. Urmatoarele locuri in clasament sunt ocupate de Rusia, cu 15,1 litri de alcool pur pe cap de locuitor pe an, de Romania, cu 14,4 litri, si de Ucraina, cu 13,9 litri. La polul opus al clasamentului se afla state din Africa si din Orientul Mijlociu, unde consumul nu depaseste 2,5 litri de alcool pur pe cap de locuitor pe an, iar in unele tari aceasta cifra nu depaseste nici macar 1 litru. Vin: Locul 9 mondial, exporturi pe piete mature Romania ramane in top zece consumatori de vin, la nivel mondial, din punct de vedere al consumului fiscalizat, care se ridica la 24 de litri pe cap de locuitor, a declarat reprezentantul Romaniei la Organizatia Internationala a Viei si Vinului OIV , Catalin Paduraru, la deschiderea unui targ international in domeniu. quot;Consumul fiscalizat din Romania este de 24 de litri pe cap de locuitor, ceea ce ne situeaza pe locul noua. Dintre acestia, 15% sunt vinuri peste medie. Pe zona urbana, ramanem cu un comportament de consum similar celui din Europa, deci putem spune ca suntem undeva la 5% din consumul fiscalizat pe vinuri premium si super premiumquot;, a mai precizat Paduraru. El a mai spus ca Romania exporta in prezent pe piete mature, in SUA, Canada, Germania, China, Japonia, Israel, Polonia etc. Dulciuri: Dependenta de import Romania a importat in primul trimestru din 2014, 10.879 tone de ciocolata si alte preparate alimentare pe baza de cacao, se arata in datele provizorii publicate pe site-ul Ministerului Economiei.Fata de aceeasi perioada a anului 2013, cantitatea a crescut cu 11,7%. In ceea ce priveste valoarea celor 10.879 tone, aceasta se ridica la peste 34,7 milioane euro, in crestere cu 10,23%, fata de T1-2013. Potrivit unei anchete a INS, un roman a consumat, in medie, 228 grame de ciocolata, bomboane, rahat si alte produse zaharoase pe luna, in primul trimestru din acest an. In mediul urban, consumul a fost de 251 grame de persoana, lunar, iar in mediul rural, de 202 grame. In Bucuresti consumul a fost de 209 grame de ciocolata, bomboane, rahat si alte produse zaharoase. Lactate: Printre repetentii Europei Potrivit datelor Euromonitor, Romaniadetinecea mai ...rarefiata concentratie de vaci pentru lapte per exploatatie agricola din Uniunea Europeanaa trei vaci de lapte per exploatatie , in timp ce, in Bulgaria, media este de 5 capete pentru o ferma, informeaza Wall Street. Cele mai mari concentratii se gasesc in Danemarca 141 de vaci de lapte per ferma , Marea Britanie 122 si Cipru 111 . Pe plan local exista circa 780.000 de ferme de lapte, dintre care 85% sunt mici afaceri de familie care graviteaza in jurul a cel mult trei vaci de lapte. In 2011, populatia de bovine din UE era de 86,2 milioane de capete, in timp ce vacile pentru lapte reprezentau 27% din total. In ultimii zece ani, cele mai mari scaderi in numaarul de bovine s-au inregistrat in Romania 32% si Slovacia 25% . Romania se afla pe penultimul loc in Uniunea Europeana, cu un consum de lapte in sistem industrializat de doar 100 de ml pe zi, sau mai putin de o jumatate de cana. Primele tari in clasament sunt Irlanda 396ml/zi , Finlanda 341ml/zi , Suedia 251ml/zi , si Spania 245ml/zi . Cei mai importanti jucatori din industria lactatelor, estimata la 800 de milioane de euro, sunt Danone Romania, Albalact, FrieslandCampina si Hochland. Carne: Supravietuirea sectorului depinde de Guvern In privinta procesatorilor de carne, situatia e simpla si dramatica: Daca se va mentine actuala cota de TVA, industria se poate prabusi. Aceasta stare de lucruri a fost evidentiata la conferinta internationala MeatMilk 2014, desfaordm;urata la Sibiu, acolo unde, Sorin Minea, preordm;edintele Romalimenta, a tras un semnal de alarma asupra problemelor cu care se confrunta procesatorii, probleme care, in final, tot asupra consumatorilor se rasfrang: Romania este singura tara din lume care-?si distruge procesatorii. De ce procesarea carnii si procesatorii suntem huliti ?si se doreordm;te eliminarea noastra de pe piata?, a intrebat retoric Sorin Minea. Preordm;edintele Romalimenta a sustinut ca trebuie urgent redus TVA-ul la carne, intrucat in acest domeniu se inregistreaza o foarte mare evaziune fiscala, care se ridica, numai in cazul carnii de porc, la 300-400 milioane de euro pe an. Aordm; prefera sa nu bag 24% TVA in buzunarul statului, ci sa-i bag in calitatea produselor. Nu in ultimul rand, Sorin Minea a facut o afirmatie exploziva, care va face valuri mult timp: Sunt firme care fac lobby la guvern, ca sa nu scada TVA-ul la carne, pentru ca le-ar pica afacerile. Insa preordm;edintele Romalimenta nu a dat niciun nume concret despre ce firme ar fi vorba. Peste: Bucuresti si restul tarii Potrivit unei cercetari efectuata de TST CSOP, cele mai cumparate produse sunt pestele proaspat si cel congelat, peste 60% dintre respondenti declarand ca le consuma. La polul opus, salatele din peste si specialitatile congelate au avut un grad de mentionare de doar 15%. Interesant este ca un procent de 14% dintre persoanele intervievate au declarat ca in gospodaria lor nu se consuma peste si produse din peste, ceea ce inseamna ca exista un segment cu potential inca nevalorificat. Pentru cele opt categorii analizate de studiu peste proaspat, congelat, salate de icre gata preparate, icre neprelucrate, marinat, specialitati afumate, salate din peste si specialitati congelate exista diferente notabile, in functie de mediul de rezidenta. Spre exemplu, in Bucuresti consumul de peste marinat si icre nepreparate este mai mult decat dublu fata de cel inregistrat in mediul rural, iar specialitatile din peste afumat si cele congelate au in mediul rural un consum de patru ori mai mic, decat Capitala. si in restul mediului urban, consumul este la jumatatea celui din Bucuresti pentru categoriile mentionate. Legume-fructe: Consum in scadere, evaziune uriasa Consumul de legume ?si fructe proaspete a continuat sa scada in Uniunea Europeana UE , cu 8,2% in 2012 fata de anul precedent, a anuntat luni in raportul sau anual Asociatia europeana a produselor proaspete Freshfel. Europenii au consumat in medie pe zi numai 386,96 grame de produse proaspete, sub pragul de 400 grame stabilit de organizatia Mondiala a Sanatatii OMS , relateaza AFP. Consumul de fructe a scazut cu 11,8% fata de 2013, in timp ce cel de legume, cu 5,3%. Scaderea generala este de 8,7% fata de media perioadei 2007-2011. Ea poate fi pusa pe seama schimbarii stilului de viata ?si a concurentei aprige a industriei agro-alimentare, prin produsele prezentate ca proaspete sucuri de fructe, etc. , arata Freshfel. Perceperea fructelor ?si legumelor ca produse scumpe ?si neincrederea declanordm;ata de tratamentul lor chimic au jucat ?si ele un rol in scaderea consumului, arata Philippe Binard, secretar general al Freshfel. Sectorul a fost sustinut cel mai mult de produse cu valoare adaugata mare, cum ar fi fructele mango ?si avocado, a adaugat el. ordf;i productia din UE -12% la fructe ?si -6% la legume , precum ?si importurile de pe terte piete ?si-au continuat declinul, in timp ce exporturile s-au mentinut in creordm;tere, cu un plus de 39% la fructe ?si 20% la legume in 2012 fata de media celor cinci ani precedenti.Pentru a sustine productia ?si consumul din Europa, UE a marit recent bugetele alocate promovarii fructelor proaspete in ordm;coli, pe piata interna ?si la export. In Romania, problemele sunt similare celor din alte sectoare ale industriei alimentare: nivelul urias de TVA si evaziunea uriasa, unii vorbind chiar de un procent de 90 % la care ar fi ajuns piata neagra! Totul de la industrie, nimic de la guvern Ca o concluzie a ceea ce s-a intamplat in prima jumatate a anului in industria alimentara din Romania, am putea spune ca totul pare ca intr-un mariaj in care unul nu da nimic, adica, guvernul, iar ccelalalt ofera totul, adica, industria. Sa reusesti, nu doar sa supravietuiesti, ci si sa faci profit, in conditiile unui nivel de taxare si impozitare aberant si in conditiile unei puteri de cumparare a populatiei cu mult sub ce ar trebui si ar merita, inseamna sa iti privesti cu realism si intelepciune propria afacere, fapt pentru care, majoritatea jucatorilor din aceasta zona extraordinar de importanta a economiei nationale, merita a fi felicitati. Merita evidentiat efortul producatorilor romani de alimente de a iesi cat mai mult la export. Pana la urma, oricat de dinamica ar fi ea, piata nationala are o limita. Desigur, exportul e vazut acum, mai mult ca alternativa de a umple golurile din vanzarile la intern, dar pentru multi a insemnat si sursa principala de profit. Ramane, insa, adaptarea la noile realitati: In primul rand, scena geopolitica se schimba sub presiunea intereselor economice, iar oamenii de afaceri din Romania trebuie sa fie foarte atenti la ce se intampla in jur, pentru a putea fructifica fiecare oportunitate, fie ca e vorba de aprovizionarea cu materie prima, fie de a exporta, fie de a achizitiona noi echipamente. Iar, daca am adus aminte de acestea, trebuie sa mai subliniem un lucru: in perioada de pre-aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, companiile romanesti s-au reutilat, atingand de multe ori un nivel tehnologic peste cel din occident. Investitorii gandeau ca doar cu produse de calitate vei putea reusi. Viata a dovedit citandu-l pe marxist! , ca lucrurile stau altfel: pe piata rezisti doar daca ai marfa buna, ieftina si cu un timp de valabilitate cat mai mare, pentru a putea fi primit pe rafturile marilor retele de magazine. Or, realizarea echilibrului intre acesti factori e cam dificil, necesitand noi investitii. Dar, de unde bani, atat timp cat vanzarile nu sunt asa cum ar trebui? Ramane ca proprietarii de afaceri din industria alimentara a Romaniei sa gaseasca si raspunsuri si, mai ales, solutii. si, solutii, bagam de seama ca nu prea mai sunt, de vreme ce balanta externa a devenit din nou deficitara, pe primul semestru inregistrandu-se deja 1,9 milioane de euro, paguba!