Producția agricolă ecologică permite producerea de alimente controlate, certificate, sigure și de înaltă calitate și, în același timp, oferă profit economic și ecologic ridicat și păstrează un mediu sănătos. Interesele consumatorilor pentru produsele de origine organică au crescut constant, de douăzeci de ani și va crește accelerat. Acestea sunt concluziile studiului cu titlul ”Global organic food market”, lucrare care i-a avut ca autori pe Jelena Golijan și Bojan Dimitrijevic, de la Universitatea din Belgrad.
Statele Unite ale Americii, cea mai mare piață
Imaginea de ansamblu a situației de pe piața mondială a produselor alimentare ecologice, subliniază cele mai importante motive pentru consumatori, să decidă asupra consumului de alimente produse ecologic. Toate țările din lume înregistrează o tendință de creștere continuă a pieței de produse alimentare și băuturi ecologice.
În unele țări, această creștere este exprimată cu cifre duble. Statele Unite sunt cea mai mare piață alimentară ecologică, cu un total de 35,8 trilioane de euro. Fructele, legumele, pâinea, cerealele, băuturile, laptele și carnea au cea mai mare pondere pe piața alimentelor ecologice din toate țările lumii.
Fructele proaspete ocupă prima poziție în comerțul internațional. Deși producția și vânzarea de alimente ecologice este concentrată în țările puternic dezvoltate, țările mai puțin dezvoltate devin producători și exportatori importanți de produse ecologice.
Metodele de producție trebuie modificate
Metodele de agricultură convenționale, utilizate de zeci de ani au dus la poluarea solului și a apei. Utilizarea greșită sau utilizarea excesivă a pesticidelor și a diverselor substanțe chimice sintetice dăunează nu numai mediului și biodiversității (Popovici și colab., 2016), dar și sănătății umane. Aceasta indică faptul că metodele de producție aplicate până acum trebuie modificate pentru a obține sustenabilitatea sistemelor agricole și pentru a permite producția de cantități suficiente în viitor (Subic și colab., 2010).
Ca urmare, trebuie respectată definiția: ”Agricultura organică este un sistem holistic de gestionare a producției, care promovează și îmbunătățește sănătatea agroecosistemelor, incluzând biodiversitatea, ciclurile biologice și activitatea biologică a solului. Se subliniază utilizarea practicilor de gestionare, în preferință decât utilizarea inputurilor din afara fermelor, ținând cont de faptul că condițiile regionale necesită sisteme adaptate la nivel local” (Comisia FAO / OMS Codex Alimentarius, 1999).
Integral durabil
Agricultura ecologică este un sistem ecologic integral durabil pentru producerea de alimente sigure, de calitate, certificate și, în același timp, este strict controlată pentru a satisface dorințele și nevoile consumatorilor, obținând totodată profituri economice și ecologice și păstrând mediul ( Babovic, 2018). Produsele organice sunt produse de înaltă calitate și sunt mai sigure pentru sănătatea oamenilor și mediul înconjurător.
Au multe avantaje, față de produsele convenționale:
-valoare nutritivă ridicată (conținut mai mare de vitamine, minerale, acizi grași esențiali, proteine etc.);
-calitate biologică înaltă;
-calitate tehnologică înaltă (atunci când sunt păstrate își mențin calitatea pentru o perioadă mai lungă de timp, sunt mai potrivite pentru procesare și distribuție, necesită mai puțină energie pentru a fi procesate);
-un conținut ridicat de materie uscată (în medie, produsele proaspete au un conținut mai mare de 25% de materie uscată);
-proprietăți organoleptice de înaltă calitate (culoare, gust și parfum mai intense ale produsului); un conținut scăzut de nitrați;
-nu conțin reziduuri de pesticide, metale grele, hormoni, preparate veterinare etc.
Familiarizarea cu piața
Fiecare producător și procesator de alimente ecologice trebuie să fie familiarizat cu oferta, cererea, sortimentul de producție și procesare, distribuția și metodele de promovare a produselor. Întrucât forma organică a producției alimentare este reglementată în totalitate legal, astfel de produse de pe piața sârbă sunt certificate și etichetate drept „produs ecologic”. Logo-ul unificat este o marcă de identitate care înlătură produsele organice din cele non-organice și implică continuitatea calității produselor care provin din producția ecologică. Produsele procesate, care provin din producția ecologică, reprezintă o treime din producția totală.
Produsele ecologice sunt disponibile pentru clienții din hipermarketuri, magazine alimentare alimentare, vânzări directe, magazine online și facilități de catering. Prețurile produselor ecologice sunt mai mari decât cele convenționale cu 30%. Pot fi vândute cu ridicata și către companii de procesare. Doar 20% dintre fermieri își vând produsele ecologice prin vânzări directe pe piețele ecologice și în magazinele cu amănuntul.
Mai mulți bani, mai multe plăceri
Rezultatele cercetărilor anterioare au indicat că procentul cel mai mare de consumatori (36%), era dispus să plătească prețuri cu până la 20% mai mari pentru achiziționarea de produse ecologice, decât aceleași produse de origine convențională, în timp ce doar 2% erau dispuși să plătească 50% mai mult. Principalele motive pentru sensibilitatea consumatorului la prețul produselor ecologice sunt nivelul scăzut de viață și faptul că clienții nu sunt suficient informați cu privire la corectitudinea, semnificația, siguranța și calitatea produselor ecologice.
(Golijan, 2016). Vehapi (2019), afirmă că 89,1% dintre consumatori sunt dispuși să plătească un preț mai mare pentru produsele alimentare ecologice, în comparație cu produsele identice de origine convențională, în ciuda veniturilor personale semnificativ mai scăzute, comparativ cu clienții din UE. De asemenea, 63% dintre clienți sunt dispuși să plătească cu un preț cu 20% mai mare, 30,9% dintre clienți ar plăti un preț cu 25–50% mai mare, în timp ce doar 3,6% dintre cei care ar plăti prețuri cu 80–100% mai mari pentru achiziționarea de produse ecologice, decât aceleași produse de origine convențională, ceea ce confirmă faptul că cererea de alimente ecologice este elastică la prețuri.
Cu toate acestea, potrivit Thompson (2018), există, de asemenea, diferențe semnificative de comportament între magazine: ”Diferențele organice și convenționale de preț au fost semnificative statistic, în explicarea alegerii produsului organic la un supermarket alimentar natural, dar nu la o cooperativă”.
Piețe, produse și valori
În ultimii 15 ani, piața produselor ecologice a crescut de patru ori. Vânzările de produse alimentare ecologice, în 2015, la nivel global au avut o valoare de 81,6 miliarde USD (o creștere de 10%), cu cea mai mare creștere pe piața nord-americană, care reprezintă mai mult de jumătate din valoarea vânzărilor internaționale de aceste alimente. În 2012, vânzările de alimente ecologice în întreaga Europă au avut o valoare de 22,8 miliarde de euro, iar în America de Nord 24,1 miliarde de euro (Scaack și colab., 2014). Dar, în 2019, valoarea era de peste 50 dr miliarde de euro.
Producția de alimente ecologice este realizată de 2,4 milioane de producători din 179 de țări din întreaga lume. Cu toate acestea, majoritatea vânzărilor au loc în Europa și America de Nord (aproximativ 90%). În ceea ce privește distribuția regională, America de Nord este cea mai mare piață, cu o valoare de 39,5 miliarde de euro, urmată de Europa (29,8 miliarde de euro) și, Asia, ocupând locul trei, cu o valoare de 6,2 miliarde de euro. Țările cu cea mai mare piață alimentară ecologică sunt Statele Unite, cu un total de 35,8 miliarde de euro, urmată de Germania cu 8,6 miliarde de euro, Franța (5,5 miliarde de euro) și China (4,7 miliarde de euro) (FiBL, 2017).
Românii, printre recordmeni
Principalele segmente de produse ecologice pe piața mondială sunt: fructe și legume, pâine și cereale, băuturi, lapte și carne. La nivel global, producția de cereale organice are o tendință de creștere continuă, ajungând la o suprafață de 3,3 milioane de hectare. Cea mai mare producție de cereale organice are loc pe continentul european, unde tipurile dominante de cereale sunt: grâu, porumb, orez, orz, ovăz, secară, sorg, mei, triticale și hrișcă. Liderii mondiali în producția de cereale organice sunt China și Statele Unite (Popovici și colab., 2017). În 2014, grâul a avut cea mai mare pondere pe piețele Lituaniei și României (61,8%, respectiv 55,7%) (faostat.fao.org).
Din 11,6 milioane de hectare sub culturi organice din toată Europa, boabele sunt cele mai importante culturi cu o pondere de 1,9 milioane ha (Lernoud și Willer, 2016). Cererea de fructe ecologice este în creștere, atât pe piața europeană, cât și pe cea mondială. Fructele proaspete ocupă primul loc în comerțul internațional (Batelja-Lodeta et al., 2012). Cei mai mari producători de fructe ecologice la nivel global sunt Italia, Turcia, SUA, Franța, Spania, Polonia și Germania.
Piața alimentelor ecologice din SUA se caracterizează printr-o proporție ridicată de fructe și legume ecologice, reprezentând 40% din întreaga piață alimentară ecologică (Willer și colab., 2018). La nivel mondial, în 2016, existau aproape 250.000 ha specii continentale de pomi fructiferi organici (pomi, drupe și fructe de pădure). Prețul depinde de tipul fructului și de locația geografică. Granatstein și colab. (2018), afirmă că producătorii de top, precum Italia, Turcia, Statele Unite, Franța, Spania, Polonia și Germania, alcătuiesc împreună trei sferturi din suprafață sub specii continentale de pomi fructiferi ecologici la scară globală.
Cote de piață
În 2015, la nivel global, toate țările au înregistrat o creștere a pieței pentru produsele ecologice, în timp ce în unele țări creșterea a fost de două cifre. Astfel, în acel an, piața alimentelor ecologice din Spania a crescut cu 25% (făcând cea mai mare creștere), Irlanda cu 23% și Suedia cu 20% (Willer și Lernoud, 2017). În 2018, în Europa, piața produselor alimentare și a băuturilor ecologice a crescut cu 10%, iar valoarea a fost de 31,1 miliarde de dolari. Piața germană s-a dublat între 2004 și 2012, iar din 2015 reprezintă cea mai mare piață alimentară ecologică din Europa, în valoare de 9,5 miliarde de dolari SUA, urmată de Franța, Marea Britanie, Italia, Elveția, Austria, Suedia, Danemarca, Spania și Olanda (organicworld.net).
Cea mai mare cotă de piață este în Danemarca (alimentele ecologice includ 8,4% din vânzările totale de produse alimentare). De asemenea, în 2018, cele mai mari cote de piață au fost atinse în Danemarca (7,6%), urmate de Austria (6,5%) și Elveția (6,3%). În Germania, care reprezintă cea mai mare piață din UE, magazinele de proximitate, supermarketurile, discounterii și magazinele de produse alimentare ecologice au dezvoltat game private de alimente. De asemenea, cele mai multe magazine în lanț sunt în Germania, Franța și Italia (Willer și Lernoud, 2017).
Germania a fost țara cu cea mai mare piață alimentară ecologică din Europa, începând din 2012, în valoare de 7,04 miliarde de euro, urmată de Franța cu 4 miliarde de euro (a cărei piață a fost foarte dinamică în ultimii ani), în țările europene se află cea mai mare consum pe cap de locuitor, în timp ce în Elveția există nu numai cel mai mare consum pe cap de locuitor din Europa, ci și din lume (189 de euro în 2012, 262 de euro în 2017), urmată de Danemarca cu 191 de euro în 2015 (ceea ce reprezintă o creștere semnificativă), față de 2012, când consumul a fost de 159 de euro) și Suedia cu 177 de euro (Schaack și colab., 2014; Willer și Lernoud, 2017).
Actori de trupă și vedete
Royal Wessanen, una dintre cele mai mari întreprinderi alimentare alimentare ecologice, continuă să achiziționeze mărci, cum ar fi ceaiul Piramide, Crimble’s și IneoBio. Este una dintre puținele companii cu prezență pan-europeană, cu un portofoliu de mărci care includ Bjorg, Kallo Foods, Clipper, Allos, Isola Bio, Whole Earth, Tartex și Alter Eco. Cele mai multe puncte de vânzare se află în Germania, Franța și Italia.
În Germania și Austria, Dennree operează peste 200 de supermarketuri bio Denns Bio; în Franța, lanțul Biocoop are aproape 390 de magazine alimentare ecologice, în timp ce există peste 300 de magazine Collobora Bio în Italia (Willer și Lernoud, 2017). În SUA există o creștere a ponderii canalelor de distribuție tradiționale și o scădere a ponderii vânzărilor de produse alimentare ecologice în magazinele de alimente de sănătate și vânzările directe.
Conform Vaclavik (2019) în Uniunea Europeană, ponderea canalelor tradiționale de distribuție a produselor alimentare ecologice are o tendință de creștere dinamică, în timp ce ponderea canalelor de distribuție specializate și a altor distribuții este în scădere.
Când vine vorba de America Latină, cea mai mare piață de produse ecologice este Brazilia, care, din cauza crizei economice, a crescut foarte lent, în timp ce piețele din Argentina, Peru, Chile și Columbia sunt orientate în principal către export. În 2015, vânzările de produse alimentare ecologice în Australia, Asia și alte regiuni au însumat aproximativ 7,2 trilioane de dolari SUA. Când vine vorba de vânzări de produse alimentare ecologice, piața asiatică continuă să prezinte o tendință de creștere, în care China are un rol dominant (producția extrem de ridicată de semințe oleaginoase, ierburi și ingrediente aferente), urmată de Japonia, Coreea de Sud și Taiwan (FiBL, 2017 ).
O piață extrem de mare, care este în continuă creștere, este piața australiană, ai cărei producători, împreună cu Noua Zeelandă, sunt orientate în principal către export, în special către țările continentului asiatic.