175
Piata globala de echipament frigorific comercial a inregistrat o valoare de 29,1 miliarde de dolari in 2012 si este de asteptat sa ajunga la 46,6 miliarde de dolari in 2018, in crestere cu un ritm mediu anual de aproximativ 8,2 la suta pentru intervalul de timp 2012-2018, potrivit raportului quot;Commercial Refrigeration Equipment Market - Global Industry Size, Market Share, Trends, Analysis and Forecast, 2012 - 2018quot; publicat de firma de consultanta Transparency Market Research. Asia-Pacific, zona leader Printre cele mai cunoscute si vandute echipamente frigorifice comerciale se numara racitoarele de bauturi, camerele frigorifice, compresoarele frigorifice, agregatele frigorifice, vitrinele frigorifice, masinile de produs gheata etc.. La nivel mondial, zona Asia-Pacific ocupa pozitia de lider pe piata echipamentului frigorific comercial in ceea ce priveste veniturile aduse, cu o cota de piata de 34,1%, urmata de America de Nord. In prezent, in ceea ce priveste tipul echipamentelor si utilajelor, segmentul echipamentelor de transport frigorific detine din punct de vedere valoric cea mai mare cota de piata in cadrul sectorului de echipamente comerciale de refrigerare, cu un procent de 18,8 la suta, reprezentat de venituri de 5,4 miliarde de dolari. Aceasta situatie are la baza cresterea comertului international cu produse alimentare. Transparency Market Research se asteapta ca segmentul echipamentelor de transport frigorific sa inregistreze in intervalul 2012-2018 un ritm mediu anual de crestere de 11,1%, ajungand ca in anul 2018, veniturile aduse de sector sa atinga valoarea de 10,2 miliarde de dolari. In cadrul industriei de echipamente comerciale de refrigerare, sectiunea frigiderelor si congelatoarelor detine a doua pozitie din punctul de vedere al cotei de piata cu o valoare de 5,1 miliarde de dolari cheltuiti de clienti pentru achizitia de astfel de echipamente. Industria alimentara da tonul in domeniu Piata echipamentelor de refrigerare este strans legata de cea a industriei alimentare, deoarece orice magazin alimentar, supermarket, depozit ori fabrica de prelucrare a produselor alimentare au nevoie de echipamente de refrigerare pentru a mentine prospetimea si calitatea produsului pe care acestea il ofera clientilor lor. De altfel, cei mai mari utilizatori de echipament frigorific comercial sunt supermarketurile si magazinele alimentare si cele de bauturi. Principalii cumparatori de echipament frigorific de depozitare, potrivit raportului Transparency Market Research, sunt intreprinderile din sectorul de servicii alimentare. Aceste companii vor cheltui aproximativ 9,3 miliarde dolari in acest an pe echipamente noi si este de asteptat ca nivelul cheltuielilor facute de respectivele companii pentru achizitionarea de utilaje si echipamente frigorifice sa ajunga la mai mult de 16 miliarde dolari pana in 2018. Avand in vedere marjele de profit inguste din industria alimentara, eficienta va fi constitui un interes special al utilizatorilor finali, cum ar fi operatorii de flote si comerciantii cu amanuntul. Acest aspect va fi luat in considerare mai ales de aceia care doresc sa-si extinda operatiunile existente sau de aceia care doresc sa-si schimbe echipamentele imbatranite. Una dintre cele mai importante surse de crestere economica in domeniul echipamentelor comerciale frigorifice va fi, de asemenea, supermarketurile care se vor remodela, arata Bryan Beitler, vice-presedinte al Source Refrigeration HVAC, furnizor de instalatii de refrigerare. quot;Multi clienti trebuie sa faca noi investitii pentru a tine pasul cu concurentaquot;, a declarat Bryan Beitler. Acesta a mai adaugat ca cresterea cotei de piata, si eliminarea locatiilor si spatiilor neperformante vor fi o parte din provocarile cu care se confrunta industria alimentara, in viitorul apropiat. Eficienta este de asteptat sa fie un factor major de schimbare, si cumparatorii si detinatorii de echipamente frigorifice va trebui sa raspunda prin masuri de economisire a energiei si de monitorizare a temperaturii. O provocare importanta pentru furnizorii de astfel de echipamente, mai ales atunci cand ei se ocupa si de asigurarea service-ului post-vanzare este acela de a preintampina posibilele intreruperi ce ar putea apararea pe timpul functionarii instalatiilor, arata Steve Wright, presedinte al Wright Bros Inc. quot;Din punctul de vedere al sistemului frigorific al unui supermarket, vom avea o abordare agresiva cu privire la preintampinarea aparitiei defectiunilor. Se poate ca o problema minora, sa se transforme pe principiul bulgarelui de zapada intr-o problema majora care poate sa-I coste pe clienti multi bani.quot;, explica Steve Wright. Strategii de expansiune Pe masura ce jucatorii din industria alimentara cauta sa-si extinda si sa-si remodeleze spatiile frigorifice comerciale pentru a-si imbunatati eficienta, unul dintre instrumentele cele mai importante, la dispozitia lor, este probabil acela al monitorizarii acestor spatii. Un raport din 2009 sponsorizat de Departamentul de Energie al SUA a remarcat ca o reducere semnificativa a consumului de energie datorata utilizarii echipamentelor frigorifice si deci o reducere semnificativa a costurilor de utilizare poate fi obtinuta prin utilizarea de senzori si sisteme automatizate de mentinere a unei temperaturi constante. Aceasta abordare difera semnificativ de cea traditionala in care principalul obiectiv al utilizatorilor de echipamente frigorifice era aceea de a obtine facilitati la plata facturilor pentru a minimiza costurile. Urmarirea functionarii sistemelor frigorifice nu trebuie facuta doar la nivel de echipament frigorific, ci ar trebui facuta in mod integrat, holistic avandu-se in vedere toate sistemele consumatoare de energie de la fata locului. quot;Cu date in timp real provenind de la un sistem de monitorizare, operatorii de echipamente ar putea recunoaste, identifica si diagnostica fluctuatiile neasteptate de performanta sau de utilizarequot;, a subliniat raportul. quot;Deoarece problemele de performanta si de utilizare pot fi detectate si diagnosticate in timp util, sisteme de monitorizare a oferi un potential semnificativ de economisire a energiei.quot;. Desi implementarea sistemelor complexe de monitorizare pot implica costuri mari in avans si intreruperea proceselor de afaceri, efectele obtinute se concretizeaza in beneficii strategice pe termen lung, potrivit raportului. Spre exemplu, utilizarea unui astfel de sistem de supraveghere intr-un supermarket american a permis o reduce a consumului de energie electrica cu 23 de milioane de kWh pe an. In plus, compania a fost capabila sa dezvolte strategii de economisire a energiei pe termen lung si sa evalueze eficienta echipamentelor de refrigerare, fapt care a permis ca pe termen lung respectivul lant de supermarketuri sa aiba la dispozitie fonduri mai mari pentru investitii, obtinand astfel un avantaj strategic in raport cu competitorii. Cerintele de mediu - factor cheie in evolutia pietei Cei mai importanti factori care influenteaza evolutia pietei de echipament frigorific comercial, in urmatorii cinci ani, potrivit raportului elaborat de Transparency Market Research, sunt avansul continuu al tehnologiei, schimbarea tendintelor in consumul alimentar, cresterea comertului international cu produse alimentare, aparitia de noi supermarketuri si lanturi de fast-food, cresterea domeniului horticol si expansiunea consumului de peste si produse piscicole precum si a consumului si a exporturilor de produse alimentare prelucrate la nivel mondial. In ultimii ani industria s-a confruntat cu o restrangere a vanzarilor, dar in prezent analistii pietei au remarcat o revigorare a cererii in special din partea restaurantelor si supermarketurilor. In plus, cresterea lenta a constructiilor non-rezidentiale va impulsiona, de asemenea, sectorul, ca urmare a cererii de echipamentele specifice de refrigerare. Exista insa si factori care impiedica dezvoltarea pietei de echipament frigorific comercial, iar dintre acestia putem enumera mentinerea in uz a echipamentelor comerciale de refrigerare mai vechi, care sunt insa si mai putin eficiente din punct de vedere energetic, prevederile restrictive cu privire la aceasta piata cuprinse in Protocoalele de la Montreal si Kyoto, precum si cresterea costurilor de combustibil. Reglementarile de mediu din ce in ce mai stricte vor avea probabil un efect negativ in special asupra firmelor mici, care nu au capacitatea de a se extinde sau de a-si reinnoi echipamentele uzate, arata autorii raportului mentionat. Asia vine din urma Printre cei mai mari jucatori din aceasta industrie se numara companii precum Carrier, Johnson Controls/York, Lennox, Daikin/McQuay, Dover, ITW, Hussmann, Star Refrigeration, STANDEN, Thermo King, Mayekawa si Trane. La acestea ar trebui sa adaugam nume de companii producatoare de echipamente precum compresoare, termostate, motoare, colectoare, supape, cum ar fi Parker, Honeywell, Krack, Embraco, DuPont, Taylor, Saginomiya, Copeland, Bitzer, Emerson, SPORLAN, Imperial, McMillan, Maneurop, Thermotron. Bohn, Danfoss, Blitzer si Gudner sunt considerate unele dintre cele mai puternice firme ce actioneaza in sectorul echipamentelor comerciale frigorifice. Prin inovare si dezvoltare continua acesti jucatori continua sa domine piata de echipament frigorific comercial. Cu toate acestea, tarile din Asia joaca un rol tot mai important in acest domeniu. Companiile mici si mijlocii sunt principalii furnizori de materiale si repere produse intermediare ai industriei de refrigerare precum rafturi, sigilii, profile din plastic si sticla.