Asa s-ar putea rezuma rezultatele celui mai recent val al studiului anual Shopper Trends realizat de Nielsen Romania, prezentat in avanpremiera in Revista Progresiv. Sunt si vesti bune: anul 2013 s-a incheiat pe un trend pozitiv din punct de vedere al increderii consumatorilor, iar apetitul in ceea ce priveste incercarea de produse noi ramane constant. Cu toate acestea, singura crestere pe care o vedem in piata FMCG este in valoare, dar chiar si aceasta in linie cu inflatia, ceea ce se traduce de fapt printr-o stagnare a volumelor. Din nou, exceptia de la regula sunt marcile private a caror cota de piata a ajuns la 13% anul trecut, cumuland vanzari de 4,34 miliarde de lei. Studiul Shopper Trends a analizat comportamentul de cumparare a 1.200 de romani cu varsta cuprinsa intre 18-65 de ani si este reprezentativ pentru orasele mari si medii. Rezultatele sunt cu atat mai relevante cu cat persoanele intervievate sunt principalii cumparatori pentru gospodarie in ultimele 4 saptamani. Scopul studiului Nielsen Shopper Trends este de a monitoriza schimbarile din obiceiurile de cumparare si de a identifica segmente relevante de cumparatori. Datele de piata au fost colectate in perioada octombrie - noiembrie 2013.Analiza evolutiei pe plan intern a ultimului an ne ofera o perspectiva favorabila asupra nivelului de incredere a consumatorilor, in sensul ca anul 2013 se incheie intr-o nota pozitiva comparativ cu inceputul de an valoarea Indicelui, 62 in T4 versus 57 in T1 . Interesant este si faptul ca in trimestrul al treilea al anului trecut Indicele ajunsese la 66, valoare care nu a mai fost inregistrata din trimestrul intai al lui 2010. Raportat la contextul european, nivelul Indicelui de incredere al consumatorilor romani 62 il depaseste pe cel din unele tari vecine, ca Ungaria 51 si Serbia 54 , dar este in linie cu cel din Bulgaria 62 si Ucraina 63 . In acelasi timp, putem observa ca acest grup de tari este sub media europeana 73 in ceea ce priveste optimismul consumatorilor. Observam astfel ca, la final de an, Romania s-a aflat din nou printre cele 16 tari europene din cele 32 analizate unde increderea consumatorilor a scazut. Cei mai increzatori raman danezii, iar codasele clasamentului sunt Portugalia, Croatia si Spania. Mai multe, pewww.magazinulprogresiv.ro