Repere

183

Piata transporturilor a scazut ca volum si distante

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Autor: Alexandru Peligrad In 2012, volumul de marfuri agricole si alimentare transportate pe caile rutiere a scazut cu 40%, in vreme ce distanta medie pe care acestea erau transportate s-a diminuat cu 17%, comparativ cu 2008. Se poate si mai rau? In fiecare an din intervalul cuprins intre 2010 si 2012 2012 fiind ultimul an pentru care Institutul National de Statistica detine date , circa 310 milioane tone de marfuri sunt transportate in Romania 317 milioane tone in 2012 . Acest nivel reprezinta doar doua treimi din cel inregistrat in 2008, anul de dinaintea crizei 525 milioane tone de marfuri transportate . Scaderea in cazul transporturilor rutiere de marfuri a fost si mai dramatica -44% nivel inregistrat in 2012, comparativ cu 2008 , dar nu la fel de dramatica precum in cazul transporturilor prin conducte -55% . Daca avem in vedere parcursul marfurilor transportate se poate observa ca, in cazul transporturilor rutiere, s-a inregistrat o si mai dramatica restrangere a activitatii din cadrul transporturilor de marfuri: -47% de la 56.377 milioane tone-km in 2008, la 29.662 milioane tone-km in 2012 , fata de o scadere medie de 31,6% a sectorului de la 82.020 milioane tone-km in 2008, la 56.439 milioane tone-km in 2012 sau de una de doar 11,6% in cazul transporturilor feroviare de la 15.236 milioane tone-km in 2008, la 13.472 milioane tone-km in 2012 . Din cele 310-320 milioane tone de marfuri transportate anual in Romania, 175-190 milioane tone circa 60% sunt transportate cu camioanele. Dintre acestea, 22 de milioane de tone marfuri sunt produse alimentare si agricole, ceea ce reprezinta circa 12% din totalul marfurilor transportate cu camioanele prin comparatie, cu trenurile sunt transportate doar 1,2 milioane de tone de marfuri agricole si alimentare, ceea ce reprezinta doar 2,5% din totalul transporturilor feroviare de marfuri . Sigur ca da! Fata de anul 2008, volumul marfurilor alimentare si agricole transportate pe cai rutiere a scazut cu 40%, de la 36,63 milioane tone marfuri. De remarcat este si faptul ca daca ne-am fi raportat la anul 2009, scaderea ar fi fost si mai insemnata de -52%, de la 45.791 milioane tone marfuri . Piata transporturilor rutiere de marfuri agricole si alimentare se imparte, conform datelor INS, in transporturi pe cont propriu si transporturi contra plata, aceasta din urma avand o pondere de circa 47-50% in totalul transporturilor rutiere de marfuri agricole si alimentare, dupa volumul marfurilor alimentare si agricole transportate si 64-67% din punctul de vedere al parcursului marfurilor agricole si alimentare transportate. Ca valoare, piata transporturilor rutiere de marfuri agricole si alimentare contra plata este estimata la circa 2,1-2,2 miliarde EUR.Din punctul de vedere al parcursului marfurilor alimentare si agricole transportate cu camioanele, nivelul atins in 2012, de 6.091,4 milioane tone-km reprezinta o cota de 20% din parcursul total al marfurilor transportate pe cai rutiere. In 2008, parcursul marfurilor alimentare si agricole transportate cu camioanele contabiliza 12.205,8 milioane tone-km nivel de peste doua ori mai mare comparativ cu 2012 , valoare ce reprezenta o pondere de 21,65% in parcursul total al marfurilor transportate pe cai rutiere 56.377,2 milioane tone-km . Trasee mai scurte Prin impartirea parcursului marfurilor alimentare si agricole transportate la volumul marfurilor alimentare si agricole, vom obtine distanta medie pe care au fost transportate marfurile alimentare si agricole: acest indicator este egal cu 276,88 km pentru anul 2012 si cu 333,18 km pentru anul 2008. Scaderea distantei medii pe care au fost transportate marfurile alimentare si agricole arata faptul ca restrictiile impuse de criza economica ce a afectat Romania dupa 2008 au determinat acordarea unei atentii sporite costurilor ce ar fi putut mari inutil pretul acestor bunuri. Trasee mai scurte pentru produsele alimentare si agricole, produse care, in cele mai multe cazuri, sunt perisabile s-au concretizat in scaderi ale volumului de marfa depreciata sau in scaderea cheltuielilor cu combustibilul necesar transportului si tinerii in functiune a instalatiilor frigorifice, aspecte care la nivelul comerciantilor si al consumatorilor s-au materializat in coturi mai mici de achizitie, respectiv in preturi mai mici la raft. Se poate concluziona ca o componenta importanta a adaptarii consumatorului final si a comerciantilor la restrictiile impuse de criza economica a fost inlocuirea furnizorilor de marfuri agricole si alimentare, mai indepartati, cu unii mai apropiati sau care ofereau produse substituibile mai ieftine si care se aflau mai aproape de piata de desfacere. Pe cale de consecinta, scaderea volumului de marfuri alimentare si agricole cerute de piata ar fi fost mai drastica in cazul in care comerciantii si consumatorii nu ar fi cautat, respectiv gasit solutii pentru scurtarea lantului de distributie a acestor produse. Pentru transportatori, cele doua fenomene - scaderea volumului de marfuri alimentare comercializate pe piata si reducerea costurilor de transport - au reprezentat o dubla lovitura, fapt ce s-a vazut si in diminuarea numarului de firme de transport cu 4.500 si a parcului de autovehicule rutiere de transport marfa cu 40.000 unitati, in primul an si jumatate de la inceperea crizei, dupa cum o arata statisticile Autoritatii Rutiere Romane, respectiv informatiile cu privire la numarul de copii conforme eliberate ale licentei comunitare pentru transportul rutier contra cost de marfuri. Pentru fiecare dintre autovehiculele detinute de operatorii de transport rutier si utilizate la operatiuni de transport rutier, autoritatile elibereaza cate o copie conforma cu exemplarul original al licentei de transport, copie fara de care respectivul autovehicul nu poate fi utilizat. Diminuarea numarului de copii conforme, din prima parte a perioadei de criza economica in care s-a aflat Romania se explica prin faptul ca o mare parte din aceste autovehicule de transport rutier de marfa apartin companiilor de transport de volum mic, care nu au putut sa mai continue activitatea din cauza problemelor financiare, iar alte cateva mii de autovehicule au fost garate de transportatori care inca mai activau pe piata, dar numai cu o parte din flota, intrucat nu au mai gasit suficiente comenzi. Revenire in ultimul an Ulterior insa, trendul descendent legat de parcul de autovehicule rutiere de transport marfa s-a inversat, astfel ca, in 2012, numarul de copii conforme eliberate de ARR sa ajunga la 119.298 unitati, iar in 2013 sa depaseasca nivelul inregistrat de dinaintea crizei, atingand cifra de 153.332 unitati. Conform statisticilor ARR, in Romania exista in 2013 un numar de 28.219 firme de transport rutier, din care, 415 companii efectuau transporturi de marfuri neperisabile, iar 110, transport de animale vii. Din datele companiilor de transport de marfa reiese ca 2013 va fi cel mai profitabil an din ultimii cinci si, in plus, se va inregistra si o reducere a numarului insolventelor, companiile aplicand strategii pentru cresterea profitului. La inceputul acestui an, in Romania functionau 27.800 de firme de transport de marfa. Pentru majoritatea operatorilor, tinta de crestere a fost data de situatia lor financiara dinaintea crizei. Cresterile au fost moderate, in corelatie cu stabilitatea economica si cu situatia generala a comertului, declara pentru revista Capital, Florinel Andrei, secretar general al ARTRI Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale . Un studiu al Euler Hermes arata ca factorii care au determinat un numar mare de insolvente in acest sector sunt: reducerea volumelor transportate; presiunea pe pret coroborat cu concurenta neloiala; gestionarea necorespunzatoare a cash flow-ului; costurile financiare crescute, aferente contractelor de leasing derulate; accesul dificil la creditele bancare; taxele ?si impozitele ridicate; lipsa unei infrastructuri care sa permita reducerea costurilor de transport. Acelasi studiu mai arata ca Exista o suma de factori care afecteaza acest business ?si care tin in principal de lipsa de predictibilitate atat legislativa cat ?si a preturilor combustibililor, precum ?si a subdezvoltarii infrastructurii. Vulnerabilitatea industriei consta in faptul ca businessul nu poate fi securizat prin contracte pe termen mediu ?si lung ?si in volatilitatea pretului carburantilor care afecteaza stabilitatea ?si capacitatea planificarii cheltuielilor industriei transporturilor. Cele mai importante firme de transport rutier de pe piata romaneasca in conformitate cu o estimare realizata de cotidianul economic ZF sunt Waberers Romania cu cifra de afaceri de 54,8 milioane de euro in 2012 , Transmec Group cu cifra de afaceri de 41 milioane EUR in 2013 si de 40,4 milioane EUR in 2012 , Edy Spedition cu cifra de afaceri de 40 milioane EUR in 2013 si de 46,8 milioane EUR in 2012 International Lazar cu cifra de afaceri de 40 milioane EUR in 2013 si de 38,1 milioane EUR in 2012 , Dunca Expeditii cu cifra de afaceri de 40 milioane EUR in 2013 si de 33,6 milioane EUR in 2012 si Unicom Tranzit cu cifra de afaceri de 44,8 milioane EUR in 2012 . Transportul de marfuri, pe moduri de transport mii tone marfuri transportate 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Transport feroviar 68313 68772 66711 50596 52932 60723 55755 Transport rutier 335327 356669 364605 293409 174551 183629 188415 Transport cai navigabile interioare 29304 29425 30295 24743 32088 29396 27946 Transport maritim 46709 48928 50449 36021 38118 38883 39454 Transport aerian 23 22 27 24 26 27 29 Transport prin conducte 12702 12310 12390 8520 6551 6020 5771 TOTAL 492378 516126 524477 413313 304266 318678 317370 Sursa: INS Transportul de marfuri agricole si alimentare mii tone marfuri transportate 2008 2009 2010 2011 2012 Produse agricole 10287 17104 7415 8410 7310 Produse alimentare 26347 28687 14880 14001 14757 TOTAL 36634 45791 22295 22411 22067 Sursa: INS Transportul de marfuri, pe moduri de transport milioane tone-km 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Transport feroviar 15791 15757 15236 11088 12375 14719 13472 Transport rutier 57278 59517 56377 34265 25883 26347 29662 Transport cai navigabile interioare 8158 8195 8687 11765 14317 11409 12520 Transport prin conducte 2027 1850 1720 1243 996 879 785 TOTAL 85260 87326 120662 106161 77876 77776 80518 Sursa: INS

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2