In 2014, recolta este mai slaba decat in 2013, confirma Ioana Micu, directorul executiv al amb Wine, compania care detine Liliac, o crama medie. In podiordm;ul Transilvaniei, la Batoordm; ?si Lechinta, austriacul Alfred Michael Beck, proprietarul Cramei Liliac, face vin pe 50 de hectare plantate cu struguri de soiuri nobile. Initial, omul de afaceri avea in plan sa investeasca in paduri. La vie a ajuns intamplator, face o paranteza Victor Ciuperca, country manager al amb Holding, care detine, printre altele, ?si amb Wine. Din 2010, de cand a cumparat primele hectare de vie la Batoordm;, Beck a investit 5,5 mil. euro in acest business inclusiv cheltuielile operationale , capacitatea totala de productie a cramei lui ajungand in prezent la 250.000 de sticle pe an. Primele vinuri Liliac au ie?sit pe piata in 2012. Am vandut 38.000 de sticle de vin premium din productia anului anterior. Ne-am adresat, din start, pietei HoReCa, precizeaza Ioana Micu. Anul trecut, in iunie, Crama Liliac a lansat ?si vinurile Crepuscul pentru retail in segmentul medium-high ?si a vandut 78.000 de litri, iar anul acesta, estimam ca vom vinde 120.000 de litri din productia anului trecut, adauga directorul executiv al amb Wine. In continuare, HoReCa e principalul canal de vanzare al vinurilor cramei - Suntem prezenti in aproape 200 de restaurante ?si vindem cca. 100.000 de sticle anul acesta. E mult pentru o crama tanara -, dar ?si retailul a ajuns la o contributie de aproximativ 30% la cifra de afaceri a companiei, estimata la 800.000 de euro in 2013. Este foarte greu sa impui un brand nou pe piata hellip; . Vestea buna este ca se simte o migratie catre vinul de calitate. A crescut consumul de vin premium ?si in HoReCa ?si in retail, a observat Ioana Micu. Mult mai sigura de recolta de pe cele circa 30 de hectare de vita-de-vie proprie este Cristiana Stoica, proprietara Avincis, tot o crama tanara este pe piata din 2011 . Productia vinurilor noastre este buna calitativ ?si in 2014. Cantitativ insa ne asteptam la volume ceva mai mici hellip; conditiile meteorologice nu au fost, anul acesta, de partea producatorilor de vinuri, precizeaza ea; capacitatea maxima de productie - pe care nu am atins-o inca - este de pana la 400.000 de sticle. Vremurile tulburi de acum, dar ?si interesul tot mai crescut pentru vinul premium, o face pe proprietara Avincis sa vada o oportunitate pentru crearea unor vinuri care sa faca fata mai bine posibilitatilor financiare ale consumatorilor, fara insa a diminua standardele de calitate pe care ni le impunem, ca producatori premium. Pentru consum curent, de masa, explica ea, clientul este dispus sa plateasca foarte putin, 5 -15 lei cel mult, iar pentru o sticla de vin premium, scoate din buzunar, de regula, intre 30 ?si 50 de lei. In alta ordine de idei, ploaia de probleme a producatorilor ?si productia slaba de vin ar putea aduce ?si preturi mai mari la raft? Ar fi cea mai mare greordm;eala, e categorica Ioana Micu de la Liliac, in opinia careia o eventuala creordm;tere a pretului vinului, cu pana la 20% cum se aude, nu este sustinuta, ci doar s-ar specula un an de criza. Mai multe, pe www.capital.ro