156
Autor: Aura Alexa Ioan Potrivit unui studiu realizat de firma Coreum Consulting SRL, romanii sunt consumatori importanti de produse din carne, punand pretul cel mai mare pe calitatea produselor, pe gradul lor de siguranta in consum, dar mult mai putin pe modul de prezentare, pe design-ul ambalajului sau al etichetei. 84%, carnivori Majoritatea romanilor, adica 84% dintre cei intervievati, consuma in mod frecvent sau ocazional produse din carne. Principalul motiv al celor care nu consuma produse din carne este faptul ca prefera carnea proaspata, iar numarul vegetarienilor este destul de mic, ponderea acestora in totalul eordm;antionului fiind sub 4%. Frecventa de consum este ridicata, un procent de 72% dintre cei care consuma produse din carne spunand ca introduc in consum aceste produse o data sau de doua ori pe saptamana. Consumul este ridicat daca tinem cont ca 69% din respondenti au declarat ca familia lor consuma saptamanal cca. 400 grame de produse. Produsele preferate sunt: salamurile, kaizerul, muordm;chiul file afumat si conservele. Din punct de vedere al obiceiurilor de consum, acestea sunt consumate la micul dejun, in pachetele pentru ordm;coala sau serviciu, in weekend sau pentru sandviciurile pregatite pentru excursii. In acest caz, produsele din carne au inclus mezeluri, precum si alte preparate din carne, gen carne de mici. Marketing-ul, sarea si piperul notorietatii unui brand In general, majoritatea consumatorii romani nu au inca o marca preferata. Ei se orienteaza, in special, dupa calitatea produselor si igiena lor. Marea parte a intervievatilor consuma produse din carne de porc si pui. Peste 90% din consumatori prefera, insa, produsele romaneordm;ti si foarte putini mezelurile straine sau delicatesele. In legatura cu aceasta preferinta, respondentii au mentionat ca principalele criterii sunt: preturile mai mici, ofertele, calitatea mai buna si increderea mai mare in productia autohtona. De asemenea, au declarat ca, in acest sens, contribuie la sprijinirea agriculturii si a mediului rural, precum si la mentinerea locurilor de munca din industria de carne autohtona. Se poate spune ca actiunile de marketing au avut influenta semnificativa asupra notorietatii marcilor, intrucat marcile care au avut cea mai puternica reclama TV au dobandit clar cea mai mare notorietate. De asemenea, se poate spune ca reclama a fost eficienta cand ea a fost focalizata pe o marca anume, foarte clar conturata si nu doar pe calitatea produsului si numele companiei respective. Majoritatea consumatorilor peste 63% nu prefera un producator anume. Motivele pentru care unii producatori au reusit o fidelizare a clientilor sunt gustul si perceptia ca produsul respectiv este mai sanatos respectiv cu un continut mai redus de E-uri si alte adaosuri artificiale . Peste 62% din consumatori acorda atentie ambalajului produsului cumparat. Cele mai importante aspecte sunt continutul de pe eticheta si mai ales concordanta dintre calitatea produsului cu informatia de pe eticheta. Consumatorii se dovedesc exigenti fata de calitatea produsului. Marea majoritate nu mai cumpara acelasi produs daca acesta are probleme de calitate sau daca au fost informatii oficiale negative in ceea ce priveordm;te calitatea respectivului produs. Interesant este si faptul ca majoritatea romanilor nu fac reclamatii la nivel institutional, cu privire la calitatea proasta a unui produs, iar cei care fac reclamatii o fac direct la magazin, intr-un mod neoficial. Marea majoritate a consumatorilor doresc pentru viitor ca producatorii sa puna accent pe calitate, sporirea eforturilor de comunicare cu clientii si, de asemenea, introducerea informatiei pe eticheta legate de continutul nutritiv al produsului cumparat. Doar 15,6% dintre romani nu consuma carne In Romania, doar un procent foarte mic 15,6% al cetatenilor nu consuma produse din carne si este interesant de ordm;tiut care este profilul acestui tip de non-consumator. Motivele pentru care nu se consuma produse din carne sunt multiple, dar cel mai important fapt este acela ca acest segment prefera carnea proaspata 35,3% . De altfel, peste 50% din acest segment au declarat ca totusi consuma in mod frecvent carne. Un al doilea motiv ca importanta este faptul ca o parte a consumatorilor sunt vegetarieni 25% . Putini din aceordm;ti consumatori percep ca aceste produse ingraordm;a numai 10% . Profilul conturat al acestor consumatori este ca ei nu consuma produse din carne din cauza ca prefera carnea proaspata. Frecventa cu care consuma acest tip de carne este destul de mare. Un procent de 75% consuma carne in fiecare zi sau de doua ori pe saptamana. Numai 2% consuma carne doar o data pe luna, in timp ce nimeni nu consuma mai rar de o luna. Din punct de vedere al tipului de carne, gusturile sunt echilibrate. Preferintele sunt impartite practic intre carnea de porc, vita, pui si oaie. Nu exista diferente semnificative intre aceste tipuri. Se consuma mai putin carne de curcan doar 20% din non-consumatorii de preparate din carne , carne de rata sau gasca doar 3% , semn ca acest tip nu s-a impus inca vizibil in preferinte gastronomic, in ciuda proprietatilor nutritive superioare fata de alte carnuri. Salamul de Sibiu, in top, dar cu un consum ocazional, la sarbatori! Faptul ca majoritatea romanilor consuma zilnic sau de doua ori pe saptamana 86,9% produse din carne denota ca acest produs s-a impus clar in consumul alimentar al romanilor. In ceea ce priveordm;te produsele preferate, au fost indicate o lista de 27 produse, dintre care, primele patru preferate sunt:1. Salamul de Sibiu; 2. Kaizer; 3. Crenvurordm;ti; 4. Pate de porc. Insa, frecventa consumului efectiv al acestor produse difera de la o categorie la alta: in timp ce Salamul de Sibiu este consumat mai mult ocazional decat frecvent, in schimb la kaiser si crenvursti situatia este inversa. Motivul principal este pretul. La produsul pate de porc apare un echilibru intre consumul frecvent si cel ocazional. Din punct de vedere al preferintei pentru o anumita marca sau producator,procesatorii nu au realizat sa fidelizeze cea mai mare parte a cumparatorilor. Peste 61% dintre aceordm;tia nu au o marca preferata. Nu exista ca atare o segmentare clara a consumatorilor la acest moment. Ei oscileaza de la un produs la altul. Pe de alta parte, faptul ca 38% au totusi o marca preferata, indica faptul ca a inceput un proces de fidelizare, care este mult mai pregnant in mediul urban. Cu toate acestea, se poate sa aiba loc o fidelizare fata de o marca puternica, ordm;tiuta de mai mult timp, dar care e produsa de mai multi procesatori, cum ar fi cazul: salamului de Sibiu, salamului Victoria, carnatilor olteneordm;ti, ori a salamului de vara etc. Porcul si puiul, in topul preferintelor Din punct de vedere al tipului de carne din care este fabricat, preferintele romanilor se indreapta catre carnea de porc si carnea de pui. O alta observatie interesanta este ca doar 10% prefera carnea de curcan comparative cu 20% in cazul non-consumatorilor de produse din carne. Un motiv ar fi ca aceordm;tia din urma ar prefera o alimentatie mai sanatoasa, mai dietetica. De asemenea, este demn de remarcat faptul ca populatia care consuma doar carne proaspata are preferinte relativ egal distribuite catre carnea de vita, oaie sau pui, consumatorii de produse din carne preferand clar produsele din porc si pui. Aproape 94% din consumatorii romani prefera produsele romaneordm;ti. Principalele criterii ale acestei alegeri sunt: 1. pretul mai mic al produselor romaneordm;ti comparative cu cele de import 2. romanii percep o calitate superioara a produselor autohtone fata de cele din import 3. incredere mai ridicata in produsele romaneordm;ti. Campaniile Tv proaste sunt in detrimentul marcii! In ceea ce priveordm;te notorietatea unor anumite produse datele studiului au reliefat faptul ca doar patru marci au o notorietate buna sau foarte buna, identificare prin procesatorul respectiv: 1. Salam Sasesc CrisTim 2. Mezeluri Angst 3. Mezeluri Caroli 4. Mezelur Campofrio De asemenea, foarte aproape de prag este si brandul Matache Macelarul, care a reusit sa-si promoveze brandul prin campanii publicitare sustinute la TV. Un rezultat surprinzator este marca Salam de Sibiu Salonta. Desi au existat nenumarate reclame la TV, se pare ca totusi consumatorii nu au reusit sa asocieze foarte bine numele de salam de Sibiu, de fabrica de la Salonta. De asemenea, un alt rezultat surprinzator este inregistrat in cazul Mezelurilor Agricola Bacau care a avut o campanie publicitara intensa. In aceasta situatie, trebuie tinut cont de faptul ca Agricola Bacau produce atat carne proaspata, cat si mezeluri, dar spoturile TV au fost indreptate in special catre carnea de pui proaspata si nu si spre mezeluri. Astfel, Marca Jupan Ignat a avut de suferit de pe urma eforturilor publicitare. Desi firma Korani Trading s-a concentrat pe distributie si produsele au o larga desfacere, inclusiv prin magazine proprii, lipsa unor campanii coerente de publicitate si-a spus cuvantul, iar firma a apelat la solutia testarii de produse, direct la magazin.