130
Cota de piata a grupului Schwarz care opereaza retelele Kaufland si Lidl in Romania se situa intre 25% mdash; 50% in unele zone din tara, in 2012, dupa doi ani de la preluarea efectiva a retelei Plus de catre Lidl, este una din concluziile analizei privind impactul acestei tranzactii asupra pietei de retail. Preluarea retelei Plus 103 magazine de catre Lidl a fost autorizata de autoritatea de concurenta in noiembrie 2010. La momentul achizitiei, grupul Schwarz, din care face parte Lidl, activa in Romania prin intermediul Kaufland. In urma analizei tranzactiei, Consiliul Concurentei a identificat 16 piete locale pe care Kaufland si Plus inregistrau cote de piata cumulate de peste 15%, pe 5 dintre acestea depaseau 30%, ajungand chiar la 45%. Atat Lidl, cat si Kaufland au deschis magazine noi in zonele analizate, ceea ce inseamna ca o parte a cresterii cotelor de piata se datoreaza cresterii organice a grupului. In alte cazuri cota cumulata a Kaufland si Lidl a scazut. De aceasta data, scaderea s-a datorat deschiderilor multiple de magazine ale concurentilor. Toate pietele analizate inregistreaza intrari de noi concurenti si extinderea celor deja existenti. De exemplu, in Ramnicu Valcea, lanturile locale Annabella, Diana si Euromarket au ajuns la o cota cumulata de cca. 23% din piata in anul 2012. De asemenea, anii 2011 mdash; 2012 au marcat si iesirea unor concurenti de pe piata: Interex si Minimax Discount in totalitate, iar Carrefour Market a iesit de pe unele piete. Un alt aspect analizat de Consiliul Concurentei este cel al preturilor de achizitie de la producatori/ importatori. Evolutia preturilor medii de achizitie ale Lidl si Kaufland a fost comparata cu evolutia preturilor de achizitie ale concurentilor si anume: Real, Auchan, Carrefour, Penny, Profi si Cora. Atat Kaufland, cat si Lidl au inregistrat cresteri ale preturilor de achizitie, mentinand, insa trendul pietei. Desi grupul a inregistrat o crestere a cotei pe piata de achizitii, acesta nu a fost in pozitia care sa ii permita sa-si manifeste o putere sporita de cumparare in relatia cu furnizorii. De asemenea, Consiliul Concurentei a analizat si comportamentul retailerului Kaufland, premdash;si postmdash;preluare a retelei Plus. Astfel, s-a constatat ca in aprox. 94% din cazuri preturile Kaufland au evoluat in mod similar cu cele ale concurentilor. Tranzactia nu a condus la cresteri generalizate de preturi ale Kaufland, situatia care se intalneste mai des fiind chiar de scadere a preturilor. De exemplu, se poate mentiona situatia preturilor de vanzare a produsului carne de porc. Preturile aplicate de Kaufland la acest produs au scazut pe 4 piete din 5 analizate. Consiliul Concurentei a analizat si evolutia preturilor pe anumite categorii de produse comercializate de Lidl. Preturile medii aplicate de Lidl au urmat, in general, trendul pietei si al concurentilor din zona. Tendinta generala a Lidl a fost una de scadere de la un nivel superior al pretului aplicat de Plus, inaintea realizarii operatiunii. Mai mult, pe majoritatea categoriilor analizate si pe majoritatea pietelor geografice, pretul mediu aplicat de Lidl a scazut, in anumite situatii chiar sub cel al concurentilor sau cel aplicat de Kaufland. Doar in ceea ce priveste categoriile ulei, paine si lapte, preturile medii au inregistrat cresteri pe toata perioada analizata, dar aceste cresteri au fost constatate in toate lanturile de magazine analizate. Vanzarile de marca proprie in total vanzari exprimate cantitativ ajung la peste 50% in tari ca Spania si Elvetia, peste 40% in Marea Britanie, Belgia si Portugalia, in timp ce in Romania se situeaza in jurul valorii de 12%. Analiza Consiliului Concurentei asupra vanzarilor in cele mai mari lanturi de magazine a reliefat faptul ca Lidl se afla pe primul loc in topul retailerilor cu cele mai mari vanzari de marca proprie. In cazul Lidl, vanzarile de marca proprie au reprezentat, odata cu momentul intrarii pe piata din Romania, o prioritate. Marcile proprii prezente in lantul Lidl sunt furnizate atat de producatori romani, cat si din import preponderent tari ale Uniunii Europene . Furnizorii romani sunt majoritari pe categoriile carne, oua, ulei, in timp ce pe categoriile lactate si mezeluri predomina produsele din import. De asemenea, si pe rafturile Kaufland sunt comercializate marci proprii, ponderea celor furnizate de producatori romani fiind mai mare decat in cazul Lidl. Analizand evolutia ponderii marcii proprii in cazul vanzarilor Lidl se constata ca aceasta s-a dublat in perioada 2010 mdash; 2012 perioada preluarii Plus de catre Lidl . Categoria marcilor proprii este o problema de interes pentru Consiliul Concurentei, care va continua sa monitorizeze evolutia acesteia in contextul actual al unei piete de retail in continua crestere si schimbare. Biroul de Presa al Consiliului Concurentei