PiațăȘtiri

138

Produsele de nutritie, materia la care Romania a ramas repetenta

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Autor: Maria Demetriad Pe plan mondial, dezvoltarea productiei de alimente din categoria Nutria a luat o amploare extraordinara. Romania, insa, este total repetenta la aceasta materie, din doua mari cauze: Pe de o parte, este mult mai comod sa fii importator si distribuitor; pe de alta parte, controversele legate de aceasta categorie de produse alimentare, dar si investitiile si responsabilitatea deosebita pe care le implica, au alungat eventualii investitori romani din aceasta zona a productiei, in ciuda posibilelor profituri serioase. La acestea doua, se adauga si dificultatea unui eventual producator roman de a impune pe piata un nou brand, pentru a putea rupe ceva din cota de piata a marcilor consacrate, produse de uriase companii multinationale. Probleme de principiu Conform unui Ghid realizat pentru Ministerul Sanatatii de Dr. Gabriela Garban si Dr. Nicoleta Florescu, integrarea Romaniei in Uniunea Europeana a reprezentat o etapa distincta ?si pentru problematica complexa care intereseaza sanatatea publica. In acest sens, asistam la continua extindere a mijloacelor de abordare teoretica ?si aplicativa a procesarii alimentelor. In acest cadru, se inscrie ?si problema suplimentelor alimentare, domeniu de excelenta al ordm;tiintei alimentului, vizand materiile prime, procesarea, compozitia, concentratiile admise, utilizarea etc. Pentru aceasta, s-a considerat oportuna monitorizarea ?si inspectia suplimentelor alimentare la nivel national, cu relevarea specificului productiei autohtone ?si a importurilor. Adoptarea Directivei 46 a Uniunii Europene a constituit punctul de plecare pentru numeroase schimbari survenite in domeniul suplimentelor alimentare, atat in cadrul tarilor membre UE cat ?si in celelalte tari europene. Aceasta Directiva a deschis ?si posibilitatea discutiilor privind acceptarea pan-UE a definitiei ?si cerintelor de sanatate, a regulilor privind etichetarea acestor produse, precum ?si adoptarea de reguli referitoare la plantele medicinale traditionale. Se estimeaza ca schimbarile initiate deja vor cunoaordm;te o accelerare ?si mai mare in urmatorii ani. Ulterior, Directiva initiala a fost completata cu Directiva 37 / 2006. Scopul final al transpunerilor de legislatie comunitara este acela de eliminare a barierelor existente pentru asigurarea liberei circulatii a marfurilor, in conditiile asigurarii sigurantei alimentului. Tocmai de aceea, aproape niciun investitor din Industria alimentara a Romaniei nu s-a inghesuit sa treaca la productie, preferand sa importe produse din categoria nutria si sa le distribuie la nivel national. Probleme conceptuale Conceptul de supliment alimentar este relativ nou, fiind introdus in vocabularul uzual din domeniul alimentatiei ?si nutritiei in ultimele doua decenii ale secolului XX. Bazele legislative privind suplimentele alimentare au fost puse in SUA, dupa o lunga perioada de dispute intre Food and Drug Administration, pe deoparte, ?si producatorii, respectiv consumatorii, pe de alta parte. In Dietary Supplement Health and Education act of 1994 sunt cuprinse reglementarile privind suplimentele alimentare. Legea prevede explicit faptul ca suplimentele alimentare sunt alimente ?si nu medicamente. In Uniunea Europeana, aceasta categorie de produse a inceput sa caordm;tige teren dupa recunoaordm;terea, pe o scara din ce in ce mai larga, a rolului nutritiei in mentinerea starii de sanatate. Creordm;terea rezistentei generale a organismului ?si mentinerea functiilor fiziologice proprii ale acestuia au devenit prioritati absolute pentru forurile competente ale fiecarei tari. Astfel, importul apoi productia ?si comercializarea de suplimente alimentare in Europa a cunoscut o adevarata explozie. Suplimentele alimentare sunt destinate consumului administrarii pe cale orala de catre persoane sanatoase care necesita un aport exogen mai ridicat datorita unor cerinte nutritionale specifice legate de: starea fiziologica, cum ar fi sarcina, lactatia; perioada de varsta, de exemplu copiii de varsta mica, adolescentii, persoane de varsta a treia; activitati fizice intense - cazul sportivilor de performanta, profesiilor bazate pe efortul fizic etc. Conform Ordinului MSP 1069, Suplimentele alimentare reprezinta produsele alimentare ale caror scop este sa completeze dieta normala ?si care sunt surse concentrate de nutrienti sau alte substante cu efect nutritional ori fiziologic, separat sau in combinatie, comercializate sub forma de doza, cum ar fi: capsule, pastile, tablete, pilule ?si alte forme similare, pachete de pulbere, fiole cu lichid, sticle cu picurator ?si alte forme asemanatoare de preparate lichide sau pulberi destinate consumului in cantitati mici, masurabile. Nutrientii sunt vitaminele si mineralele. Categorii de produse Pe baza definitiei, exista 2 categorii mari de suplimente alimentare: A. Suplimentele alimentare care au in compozitie, ca ingrediente, vitamine ?si minerale sau amestecul acestora. Acestea trebuie sa indeplineasca criteriile prevazute in Directiva 46/CE privind suplimentele alimentare, cu modificarile ulterioare. Astfel, aceasta categorie de suplimente alimentare : - poate avea ca ?si ingrediente vitaminele ?si mineralele mentionate in tabelul 1 ?si 2 - unitatile de masura utilizate pentru mentionarea cantitatilor de vitamine ?si minerale din compozitie sunt cele prevazute in Anexa Directivei 46/2002 - valorile de referinta pentru exprimarea procentuala a vitaminelor ?si mineralelor raportata la consumul zilnic recomandat sunt mentionate in tabelele 1 ?si 2 ?si sunt in conformitate cu Directiva CE 100/2008 , respectiv HG 685/2009 - poate contine cantitati maxime de vitamine si minerale stabilite de producator tinand cont de nivelurile superioare sigure de vitamine ?si minerale stabilite prin evaluare ordm;tiintifica. - trebuie sa contina vitamine ?si minerale in cantitati semnificative, adica un minimum de 15% din Doza Zilnica Recomandata DZR . B. Suplimente alimentare care contin alte substante cu efect nutritional sau fiziologic.Conform unui studiu elaborat de European Advisory Services EAS pentru DG SANCO- European Commision, cu referire la Utilizarea in suplimentele alimentare a substantelor cu efect nutritional sau fiziologic, altele decat vitamine ?si minerale, aceste substante se pot imparti in ordm;ase categorii: amino acizi, enzime, acizi gra?si esentiali, pre- ?si probiotice, botanice ?si extracte botanice, diverse alte substante biologic active cum ar fi: coenzima Q10, licopen, inozitol, glucozamine. Putin, foarte putin! Cum spuneam, sunt putine companii romanesti care produc astfel de suplimente alimentare. Principalul producator este Redis Co, firma carea inceput productia de suplimente nutritive in anul 1997. De atunci si pana in prezent, gama produselor a fost dezvoltata permanent, astfel incat, in acest moment, gama Redis Nutritie ofera peste 50 de suplimente nutritive. Compania se adreseaza atat sportivilor de performanta, cat si celor care sunt interesati de sanatatea si frumusetea corpului lor. Retetele dupa care sunt fabricate produsele au fost concepute de specialistul in nutritie, Prof. Dr. Ing. Paul stefanescu, membru al Academiei de ordf;tiinte Agricole si Silvice, autorul a numeroase inventii si lucrari de specialitate. Ingredientele din care sunt fabricate produsele Redis sunt, in mare parte, importate din Germania, Belgia, Austria si Grecia, dar sunt folosite si materii prime autohtone de cea mai buna calitate, toate produsele avand avizul Ministerului Sanatatii. In rest, doar unii procesatori de lapte s-ar putea socoti printre producatorii de alimente nutria, vorbind aici, mai ales, de iaurturile care pun proteina in valoare. Evident, pe primul loc se numara Danone Romania care domina piata specifica prin gama Activia dar si prin alte produse asemanatoare. Doamna Anca Stroe, Director Marketing Danone Europa de Sud Est, facand referire la valorificarea proteinei din lapte in formule nutritiv-curative, declara pentru agentia infoALIMENT: Din cercetarile de piata centralizate de Danone, reiese ca romanii sunt tot mai interesati de alimentele sanatoase si de o alimentatie echilibrata, care sa le aduca un plus de bine in viata. Asadar, Danone are in centru exact beneficiile iaurtului in alimentatia zilnica, in principal, aportul de proteine de calitate, calciu si bacterii benefice pentru sistemul digestiv, deci este in linie cu tendinta mentionata, daca nu cumva, putem spune ca s-a plasat mereu in avangarda. Danone a dezvoltat multe produse cu valoare adaugata, care satisfac nevoi specific nutritionale si de sanatate: produse light, recomandate in dietele hipocalorice in gamele Danone si Activia , produse pentru mentinerea sanatatii digestive Activia ; pentru buna dezvoltare a copiilor Danonino, cu adaos de calciu si vitamina D , pentru imunitate Actimel , pentru satietate Oikos bogat in proteine, dar fara sa fie gras . Desigur, acestea sunt doar vedetele ramurii, dar, este clar ca, in Romania, sectorul are un foarte mare potential care nu poate fi fructificat decat in masura in care consumatorii vor deveni tot mai constienti de beneficiile acestor produse, dar si in conditiile in care puterea de cumparare va creste pentru ca, sa fim sinceri, adevaratele produse nutria nu costa doar cat un iaurt, ci, mult mai mult!

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2