148
Horia Stoian: Din cauza desfaordm;urarii neprofesioniste a primei etape a programului de selectie pentru acordarea ajutoarelor De minimis, aceia care vor avea de pierdut cel mai mult vor fi micii producatori din sectorul alimentar ?si, implicit, economia locala ?si nationala. Transfer de... putere. Dupa scandalul in care Ministerul Finantelor Publice a fost acuzat de nereguli care aduc a directionare voita a fondurilor, la concursul de pe urma caruia proiectele depuse de diferite IMM-uri urmau sa obtina ajutorul De minimis, s-a luat decizia ca programul de finantare sa nu mai fie gestionat de Ministerul de finante, ci sa fie preluat de Agentiile de Dezvoltare Regionala. Decizia a fost luata direct de Premierul Victor Ponta, care a tinut sa justifice acest act de transfer al puterii catre ADR-uri, prin faptul ca acestea au prezentat un grad de functionalitate mult mai ridicat decat cel al Ministerului de Finante. In mod direct, anularea programului De minimis a afectat ?si sectorul alimentar, iar, in acest sens, Ministerul Finantelor Publice a luat hotararea de a relua programul in cel mai scurt timp posibil, in ideea ca suspiciuniile create recent vor disparea ?si nu vor mai reprezenta nici un fel de problema in acordarea sprijinului. Desigur, reluarea programului nu justifica sub absolut nicio forma abandonarea listei IMM-urilor declarate admise pentru primirea ajutorului De minimis, in defavoarea celorlalte, prin blocarea paginii oficiale de internet , chiar daca acestea s-au bucurat de rezultatul pozitiv numai o zi. Acest aspect denota discriminarea cu care Ministerul Finantelor trateaza IMM-urile care nu au reu?sit sa intre in buna gratie a acestuia ?si, inca o data, se poate observa cum interesele personale sunt cu mult mai importante decat cele ale investitorului onest care se increde intr-un ajutor aparent din partea statului. De fapt, interesele personale se pare ca primeaza in defavoarea intereselor economiei tarii! Limitari tehnice pentru favorizarea unora? Daca pana in momentul de fata ne-am convins de seriozitatea Ministerului Finantelor Publice, haideti sa analizam urmatoarele randuri publicate pe web-site-ul oficial de administratorii soft-ului: La 8.30 serverele au inregistrat 52.000 de cereri de conectare pentru toate aplicatiile MFP, inclusiv pentru schema De minimis. Avand in vedere gradul de solicitare a sistemului, din punct de vedere tehnic, celelalte persoane care au depa?sit numarul de 20.225 de utilizatori, in intervalul de patru minute, cat a fost diponibil, nu au putut accesa pagina de internet, intrucat limita tehnica a echipamentelor IT fusese deja atinsa. Aordm;adar, se pare ca pana la urma este posibil sa nu fi fost nimic la mijloc. Aparent! In conditiile in care vorbim de website-ul oficial al Ministerului Finantelor Publice ne aordm;teptam sa vorbim de seriozitate, de informatie corecta ?si de o limita ceva mai mare de 20.225, cu atat mai mult cu cat limite exista ?si le gasim de fiecare data, insa acestea variaza in functie de scopul final. Daca scopul Ministerului a fost de a favoriza anumite IMM-uri prin impunerea unui numar maxim de utilizatori ai paginii respective, prin care, odata depa?sita, aceasta urma sa se blocheze automat din cauze naturale, cu siguranta a reu?sit sa realizeze acest lucru. Pentru un joc corect, limita respectiva trebuia sa reprezinte numarul total al IMM-urilor inregistrate in momentul de fata in Romania! Incapacitatea defavorizeaza micii producatori din sectorul alimentar! Aplicarea programului De minimis a aratat inca o data incapacitatea statului roman de a implementa o strategie optima de desfaordm;urare a activitatilor specifice unui program european. Nu este pentru prima oara cand s-a uitat importanta micilor producatori de alimente ?si rolul pe care aceordm;tia il au in dezvoltarea optima a economiei nationale, rolul major pe care il au in comunitatile locale ?si in pietele aferente, importanta pe care o reprezinta asupra consolidarii clasei de mijloc. Daca statul roman a uitat, cu siguranta Uniunea Europeana, nu! In acest sens, noua Politica Agrara Comuna a Uniunii Europene se va axa pe sprijinirea micilor producatori. Pe toata perioada desfaordm;urarii acestei Politici, ?si anume, 2014 - 2020, dezvoltarea locala ?si regionala va reprezenta principalul considerent pentru care aceordm;tia vor beneficia de ajutor. Desigur, ?si de aceasta data, responsabil cu adoptarea unei strategii de actiune cat mai benefice asupra este tot guvernul. Ce va urma? Ramane de vazut, cu toate ca speculatii privind functionalitatea acestei politici la nivelul Romaniei pot fi formulate inca de acum. In eventualitatea reala in care, pentru Romania, din cauza slabei guvernari, noua Politica Agrara Comuna a Uniunii Europene va eordm;ua in mod lamentabil, reducerea numarului de mici producatori din sectorul alimentar reprezinta un aspect asupra caruia necesita o atentie deosebita. Intrucat, diminuarea numarului acestora va duce la pierderi de locuri de munca, de produse ?si de servicii si, inca o data, economia nationala a Romaniei va inregistra scaderi semnificative. Totodata, disparitia micilor producatori din sectorul alimentar va contribui la instalarea unui monopol al marilor producatori. Reduceri de 50% pentru viitoarele IMM-uri admise! Dupa ce sumele de 200.000 eurro / IMM trebuiau sa fie repartizate probabil, in mod discret , acelor intreprinderi considerate norocoase, reluarea programului De minimis va oferi viitoarelor firme declarate admise un ajutor de doar 100.000 de euro. Astfel, micile firme din sectorul alimentar, ?si nu numai, vor avea prilej de veselie, intrucat, odata cu apropierea sarbatorilor de iarna, acestea se vor bucura de o reducere considerabila a sprijinului primit din partea Statului Roman. Amintim faptul ca, la inceperea efectiva a programului pus in discutie, Guvernul aprobase majorarea ajutoarelor de minimis de la 400 de milioane de lei, la 500, plata acestora urmand a fi efectuata pana la sfar?situl lui 2015. Cu acte de neseriozitate din partea statului roman am fost obiordm;nuiti in toata aceasta perioada de dupa Revolutie, asa ca, micordm;orarea de 50% a ajutoarelor de minimis nu ar trebui sa reprezinte nici un fel de noutate pentru cetateanul roman. O noua etapa, o noua procedura, ordm;.a.m.d. Daca prima procedura destinata programului De minimis a fost creata cu foarte multa atentie ?si cu posibilitati reale ?si egale pentru toata lumea, aceasta noua etapa va aduce in mare urmatoarele trei schimbari: 1. Reducerea schemei de minimis cu 50% 100.000 euro / IMM ; 2. Depunerea cererilor pe o perioada de 10 zile in cazul in care nu se depaordm;eordm;te din nou sfanta limita, deci, ATENTIE! ; 3. O serie de criterii de punctaj prin care se doreordm;te favorizarea productiei ?si serviciilor. Procedura intreaga urmeaza sa fie finalizata de catre Ministerul Finantelor in stransa colaborare cu Ministerul IMM-urilor ?si cu Agentiile Regionale ale acestui minister. Nu era, cumva, vorba ca Ministerul Finantelor iese din calcul? Bugetul revizuit al schemei De minimis. Bugetul destinat schemei De minimis atinge un maxim de 126 milioane de euro aprox. 500 milioane lei , care poate fi suplimentat in urmatoarele doua modalitati: 1. Credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finantare, in valoare de 500 de milioane de lei, pentru perioada 2013-2014. 2. Credite bugetare pentru plata ajutorului De minimis, in valoare de 250 de milioane de lei, pentru anul 2014, respectiv 250 milioane lei, pentru anul 2015. In ciuda posibilitatii acestor majorari, per total, intregul buget al schemei de ajutor necesita a fi dublat. In acest sens, Preordm;edintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolaescu, declara pentru HotNews: quot;Bugetul maxim al schemei de ajutor De minimis trebuie sa se dubleze. O parte din IMM-urile membre ale CNIPMMR ne-au solicitat sa intervenim pentru reducerea plafonului maxim al ajutorului acordat la 80.000 de euro, ceea ce va face ca numarul beneficiarilor sa creasca de 2,5 ori, chiar si fara acordarea de resurse suplimentare, de la 2.000 la 5.000 de intreprinderi. Este vorba de o valoare medie a ajutorului de 25.000 euro/beneficiar, fata de media de 62.500 euro/beneficiar luata in calcul in H.G. nr. 274/2013quot;. Domnul Ovidiu Nicolaescu are dreptate. Trebuie! Intr-adevar, multe trebuie sa se intample ?si multe trebuiau sa se realizeze pana in momentul de fata, insa, dupa cum se poate observa, alegem sa ramanem la stadiul de trebuie. Aordm;adar, pana la dublarea reala a bugetului rezervat schemei de sprijin, sa speram ca nu va fi micordm;orat sau, mai mult decat atat, anulat! Reactii, pareri, opinii. In mod evident, au existat numeroase reactii de nemultumire, numeroase opinii ?si pareri de frustrare ?si regret, toate fiind exprimate de cele mai multe ori in scris de catre IMM-rile care au luat parte la acest episod de amagire. Va prezentam mai jos doua astfel de opinii publicate de persoanele deluzionate chiar pe site-ul oficial al Ministerului de Finante: BLAT MAXIM LA MINIMIS. Va aducem la cunoordm;tinta, referitor la acest program MINIMIS, pentru care s-a facuut o campanie nemaipomenita prin care s-au promis IMM-urilor din orice sector de activitate 100% finantare. Ieri, marti, 27.08.2013 s-a anuntat pe site-ul Ministerului de Finante revizizuirea Nr.2 la Ghidul Solicitantului. Conform procedurii enuntate inregistrarea on-line incepea la ora 8:30 in data de 28.08.2013. Astazi, 28.08.2013, la ora 8:30, la incercarile de logare ne aparea Sesiunea de Inregistrare on-line inchisa. Dar la ora 8:35 apareau deja 644 de firme admise ?si inregistrate din totalul de 714 ora :08:35 Va aducem la cunoordm;tinta faptul ca acest eveniment nu este chiar singular, astfel de situatii fiind intalnite ?si in alte programe dinantate de Ministerul finantelor Publice, fapt ce ingradeordm;te accesul multor IMM-uri la astfel de fonduri, fiind avanjtajate cele favorizate politic. Suntem circa 30 de firme care am incercat sa introducem datele dar nu s-a putut! Noi am dori sa faceti o investigatie amanuntita la aceste aspecte. In urma investigatiei respective se pare ca problema a fost identificata intr-un timp destul de scurt. Amintim:! Limita tehnica a echipamentelor IT fusese deja atinsa. Romalimenta isi apara puii Programe de ajutor financiar pentru intreprinderile mici ?si mijlocii vor continua cu siguranta sa existe ?si in viitor. Cu toate acestea, pentru un rezultat pozitiv ?si real este nevoie de o strategie de actiune solida, bine pusa la punct, fara gafe de limite care se incadreaza perfect in lista erorilor amatoriale, ?si care nu ar trebui sa existe atat timp cat in spatele strategiei respective se afla o baza analitica bine definita. De asemenea, nu in ultimul rand, trebuie dat dovada de corectitudine fata de absolut toate persoanele participante la diferitele programe de selectie. Legat strict de sectorul Industriei alimentarte, trebuie sa amintim neaparat ca federatia Romalimenta a pus la punct un protocol de colaborare cu MADR, precum si cu celelalte organisme direct implicate, pentru a debloca situatia pentru numeroasele mici companii din domeniu care, de ani de zile incearca sa acceseze astfel de fonduri. Un astfel de caz este firma Lactate Braila, aceea care de doi ani spera sa primeasca un sprijin financiar prin programul De Minimis, dezvoltarea acesteia intampinand greutati tocmai din cauzele descrise mai sus. Sa speram ca nu vor mai fi probleme si ca, mai ales, micile companii din domeniu nu vor fi inchise.