171
Alexandru Peligrad: Daca ar trebui sa facem un top al ineficientei administratiei romanesti, modul in care Romania a gestionat Programul Operational pentru Pescuit POP ar trebui probabil sa se afle in acest clasament pe pozitie superioara. Axe cam dezaxate Desi ar fi trebuit sa se deruleze in perioada 2007-2013 si sa aduca Romaniei fonduri nerambursabile de circa 230 milioane de euro din Fondul European de Piscicultura , programul a demarat cu o intarziere de doi ani, iar ulterior a fost intrerupt a se citi suspendat de mai multe ori ca urmare a proastei administrari si a gravelor deficiente pe care acesta le-a inregistrat. Ultima suspendare a platilor, dictata de UE, a avut loc in perioada ianuarie 2012-iunie 2013. La data de 13 mai 2011, gradul de absorbtie a fondurilor era de doar 7,39%, pentru ca la 1 ianuarie 2012 sa fie atrase 14 milioane de euro, iar in prezent 6 septembrie 2013 gradul de absorbtie sa ajunga la 25,1%. Axele care au reusit in momentul de fata sa absoarba cele mai multe fonduri sunt 1, 2 si 5 cu o rata de absorbtie la 6 septembrie 2013 de 28,6%, respectiv 42,16% si 20,01%. In schimb, pe axele 3 si 4 rata absorbtiei a fost de 1,45%, respectiv 0,32%. Avand in vedere insa gradul de angajare este posibil ca pana la sfarsitul acestui an sa reusim atragerea a circa 70% din fondurile alocate. Avem un grad de absorbtie de 24,4%, un grad de contractare de 66,28%, cererile care s-au depus pana in acest moment ajung la un miliard de euro, ?si ca exista o ordm;ansa foarte mare ca toti banii pe care-i avem ?si care nu sunt dezangajati sa-i atragem prin acest program, arata ministrul Agriculturii , Daniel Constantin. Au fost inregistrate la Autoritatea de Management pentru Gestionarea Programului Operational pentru Pescuit 601 cereri de finantare, cele mai multe 443, fiind inregistrate pe Axa 2. Din cele 601 cereri au fost contractate 264 de cereri de finantare, din care cele mai multe, 153 fiind de asemenea depuse pe Axa 2. Pregatirea programului a lipsit in totalitate si documentatia solicitata abunda in documente redundante sau inutile O evaluare intermediara a Programului Operational pentru Pescuit in perioada 2007 - 2010, realizata la cererea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale in cea de-a doua parte a anului 2011, de companiile de consultanta Soges si Unicorn SRL arata deficientele acestui program. Astfel, evaluarea respectiva arata ca modul de functionare a programului s-a asemanat mai degraba cu acela al unei banci de investitii decat cu acela de instrument de aplicare a politicilor nationale ?si europene in domeniu. Evaluarea evidentia, de asemenea, superficialitatea cu care a fost pus in aplicare acest program: Lipsa totala a studiilor de pregatire a Programului, fie finantate prin POP, fie din alte surse, un sistem de selectie a propunerilor excesiv birocratizat ?si inflexibil ?si lipsa oricarei asistente tehnice pentru intarire institutionala au facut, insa, imposibila adaptarea din mers a Programului ?si aplicarea unor masuri corective pe parcurs. Atat PNS, cat ?si POP sunt elaborate pe baza unor date depa?site, generale ?si incomplete, fixeaza obiective la fel de generale, construite preponderent prin reproducerea uordm;or adaptata a unor obiective ?si masuri din documentele Uniunii. Din aceste motive, PNS ?si POP au in prezent o valoare programatica ?si de orientare limitata ?si nu pot fi folosite eficient pentru stabilirea de prioritati de finantare, in lipsa unor studii de completare. hellip; Sistemul de monitorizare a Programului se bazeaza pe indicatori statistici ce sunt determinati cu o intarziere de peste un an sau pe raportari incomplete ?si neverificabile. hellip; Evaluarea dosarelor de finantare se realizeaza cu sprijinul unui contractor extern, dar documentatia solicitata abunda in documente redundante sau inutile, criteriile de evaluare sunt rigide iar aplicarea - excesiva ?si imprecisa. Aceasta situatie descurajeaza potentialii aplicanti ?si lipseordm;te de eficienta promovarea programului.. CASETA Axe prioritare Axa prioritara 1: Adaptarea flotei de pescuit comunitare Aceasta axa prioritara urmareordm;te promovarea unor activitati pescareordm;ti profitabile ?si durabile in zonele maritime. In acest context, programul va promova competitivitatea flotei de pescuit romaneordm;ti prin modernizarea ?si adaptarea navelor ?si ambarcatiunilor de pescuit in vederea imbunatatirii sigurantei pe mare, a selectivitatii uneltelor de pescuit ?si a conditiilor de munca. Axa prioritara 2: Acvacultura, pescuit in ape interioare, prelucrarea ?si comercializarea produselor din pescuit ?si acvacultura Obiectivul acestei axe este de a promova competitivitatea ?si profitabilitatea in sectoarele de acvacultura, de prelucrare a peordm;telui, precum ?si de comercializare ?si de pescuit in ape interioare. Masurile se refera, in principal, la imbunatatirea conditiilor de igiena ?si a calitatii produselor pescareordm;ti, la dezvoltarea ?si introducerea de metode noi inovatoare ?si prietenoase fata de mediul inconjurator. Diversificarea catre noi specii de peordm;te ?si productia de peordm;te de calitate superioara ?si cu valoare ridicata vor fi, de asemenea, promovate. Axa prioritara 3: Masuri de interes colectiv Aceasta axa sprijina masuri de interes colectiv cu un domeniu de aplicare mai larg decat masurile luate in mod obiordm;nuit de catre intreprinderile private ?si care ajuta la atingerea obiectivelor politicii comune in domeniul pescuitului. Aceasta axa urmareordm;te modernizarea porturilor existente utilizate pentru debarcarea capturilor, restructurarea organizatiilor de producatori ?si imbunatatirea aptitudinilor profesionale. Axa prioritara 4: Dezvoltarea durabila a zonelor pescareordm;ti Principalul obiectiv al acestei axe este de a ajuta comunitatile de pescari sa i?si diversifice activitatile economice ?si de a imbunatati calitatea vietii in zonele pescareordm;ti. Delta Dunarii este considerata o potentiala zona de interventie a FEP, precum ?si alte zone situate de-a lungul coastei Marii Negre. Axa prioritara 5: Asistenta tehnica Sprijinul acordat prin aceasta axa are in vedere dezvoltarea capacitatii administrative a autoritatilor romaneordm;ti ?si garantarea unei functionari eficiente a sistemului de gestiune, control ?si monitorizare a PO, precum ?si garantarea unei implementari corespunzatoare a programului.