Regulament 1169, numele tau e Dezastru si, da, recunoastem, titlul a fost sugerat de cuvintele lui Shackespeare: Femeie, numele tau e fatarnicie. Dar, fatarnicia invocata in Hamplet de geniul dramaturgiei mondiale nu e departe de adevarul situatiei de acum a companiilor din Industria alimentara din Romania, care, de la data de 13 decembrie, trebuie sa treaca la o noua forma de etichetare. Lucrul acesata a iesit in evidenta ieri, la Seminarul organizat de Federatia Romalimenta, in colaborare cu ANPC, eveniment la care au fost invitati cca 60 de specialisti dar la care au participat aproape 200 de persoane, dovada a interesului deosebit pe care tema l-a starnit dar, am spune noi, si a disperarii faptului ca, desi textul noii reglementari europene e cunoscut inca din 2011, aproape nimeni nu s-a gandit sa se puna la punct, pana acum. Pentru inceput, sa amintim ca la Seminarul moderat de domnul Aurel Popescu, presedintele Rompan, au mai participat: Sorin Minea-Presedinte Romalimenta, Dorin Cojocaru-Presedinte APRIL, Vladimir Manastireanu-Director Departament Calitate al ARC, Marius Dunca-Presedinte ANPC, Anica Popa-Director ANPC, Paul Anghel-Director General ANPC etc. Peste toate, insa, spunem dintr-un inceput ca s-a evidentiat faptul ca intalinirea a fost organizata foarte tarziu, la doar o saptamana inaintea punerii in plicare a noului Regulament, in conditiile in care era timp berechet ca, pana acum, sa se organizeze actiunide informare si educare a agentilor economici. In rest am putut sa facem urmatoarele constatari: De exemplu, faptul ca majoritatea covarsitoare a companiilor nu stiu cum sa faca etichetarea corect; ca, in unele cazuri, nici macar ANPC-ul nu prea stie ce, si cum, trimitand unii intrebatori la Ministerul Sanatatii, institutie care, si ea a avut in grija modul de etichetare a alimentelor; apoi, am mai constata ca foarte multe companii inregistreaza deja pierderi serioase, atat pentru ca se vad nevoite sa arunce etichete aflate in stoc, cat, mai ales, produse care, desi se afla in termenul de valabilitate, nu mai sunt acceptate de retail, pentru ca sunt etichetate dupa actualele norme. Legat de hipermarket-uri, e clar ca locurile goale de pe rafturi vor fi ocupate imediat de produse alimentare aduse din import si nu ne-am mira daca marele retail ar profita de ocazie pentru a elimina dintr-un condei o buna parte dintre producatorii romani de alimente, accentuand dezastrul autohton. Una dintre cele mai mari probleme o au deja firmele care lucreaza masiv pe private label. Unul dintre proprietarii de afaceri, care a dorit insa sa nu ii fie publicat numele, ne-a marturisit ca, desi a cerut consultanta la ANPC, tiparind etichete conforme cu noile reglementari, una dintre retelele de hipermarket pentru care lucreaza inca nu i-a transmis acceptul final, fiind necesara aprobarea de la centru. ~Iar, daca eu nu voi livra o saptamana, ma prabusesc!quot;, spunea temator respectivul. De aici, iata, si dovada ca axarea productiei exclusiv pe private label poate fi deosebit de periculoasa. Dar, au fost si lucruri bune pe care le-au aflat participantii? Da, au fost: Iata, MADR, ANPC si Ministerul Sanatatii vor incheia un Protocol prin care se vor delimita strict competentele, pentru a se elimina posibilitatea dublarii sau triplarea controalelor pentru aceeasi problema. Apoi, desi nu se mai poate acorda o perioada de tranzitie, domnul Vladimir Manastireanu a oferit o posibila solutie, dupa ce in textul legii europene a gasit o chicita care ar permite o perioada de un an de...clementa, doar daca, foarte repede, MADR va transmite o Scrisoare de Intentie in care se va informa modul de actiune al autoritatilor romane in domeniu, pentru a se evita atat sanctiunile, cat si eventualele controale FVO pe linie de etichetare. Si, desigur, a bucurat si anuntul ANPC privind faptul ca timp de sase luni de zile, comisarii institutiei vor efectua doar actiuni de informare si educare a agentilor economic, fara a sanctiona pe cineva. In rest, Dumnezeu cu mila!