162
Comentând astăzi cu privire la crearea noii alianțe de comerț cu amănuntul Epic Partners, directorul general al EuroCommerce Christian Verschueren a spus:
„Această nouă dezvoltare demonstrează rolul important pe care îl joacă alianțele cu amănuntul în susținerea concurenței și oferirea de prețuri mai bune și mai multe opțiuni pentru consumatori. Eficiența și sinergiile în materie de aprovizionare pe piața unică a UE pot contribui la echilibrarea puterii semnificative a pieței furnizorilor de mărci multinaționale care operează pe tot globul.
Așa cum am văzut recent, acești mari producători se acumulează din nou pe presiune, uneori chiar colectiv, pentru creșteri nerezonabile de preț. Alianțele sunt cei mai buni aliați ai consumatorilor într-un moment în care multe familii încă simt impactul pandemiei COVID.
Aceste alianțe contribuie la abordarea impactului fragmentării active a producătorilor pe piața unică, care costă consumatorilor cel puțin 14 miliarde de euro pe an. ”
Noua alianță va negocia acorduri contractuale pentru servicii internaționale complementare și activități de marketing cu cei mai mari producători internaționali de mărci, cu accent pe produsele procesate ambalate.
Legumele, fructele și alimentele neprelucrate nu fac parte din aceste activități, iar alianța nu va avea relații cu furnizorii de IMM-uri sau cu fermierii.
Comisia a recunoscut în numeroase ocazii rolul favorabil concurenței pe care îl joacă alianțele cu amănuntul în limitele stricte stabilite în normele de concurență, inclusiv un raport recent al Centrului Comun de Cercetare European, care a subliniat rolul lor pozitiv în creșterea bunăstării consumatorilor.
Câteva fapte care oferă contextul din spatele alianțelor cu amănuntul:
• Comercianții cu amănuntul și angrosistii din Europa operează într-un număr limitat de țări, cu costuri fixe ridicate și cu marje nete scăzute și în scădere, de obicei în jur de 1-3%. Producătorii mondiali care doresc să submineze rolul alianțelor, pe de altă parte, se bucură în continuare de marje nete de 15-30% - de zece ori mai mari decât ale comercianților cu amănuntul - și marjele lor continuă să crească.
• În mod individual, achizițiile comercianților cu amănuntul de la un furnizor global de marcă reprezintă nu mai mult de o mică parte din vânzările globale ale mărcii mari (în mod normal, cu mult sub 5%).
• În multe categorii de produse, un producător individual deține o poziție semnificativă pe piața relevantă, iar acesta ar trebui să fie criteriul pentru evaluarea puterii relative de negociere.
• Dezechilibrul în puterea de negociere se reflectă direct în cererile repetate și nerezonabile ale marilor producători față de comercianții cu amănuntul pentru creșteri de prețuri de multe ori de două cifre și suspendarea livrărilor dacă aceste cereri nu sunt îndeplinite, împreună cu restricțiile privind libera circulație a mărfurilor. În prezent, Comisia efectuează investigații privind abuzul de putere de piață și încălcarea altor reguli de concurență de către un număr de producători în legătură cu comercianții cu amănuntul și distribuția.
• Noua alianță Epic Partners reunește Edeka (Germania), ICA (Suedia), Jeronimo Martins (Portugalia), Magnit (Rusia), Migros (Elveția) și Picnic (Olanda). Partenerii implicați sunt reprezentați cu magazinele lor în total în 10 țări europene.