180
După cum informează FoodNavigator, după ce Slovenia va prelua președinția Consiliului UE în acest an, va dori să facă mai transparentă etichetarea originii pentru amestecurile de miere. Acest lucru ar aduce beneficii producătorilor și consumatorilor, spune Darja Majkovič, șeful alimentar și agricol al țării.
Slovenia este bine plasată pentru a vedea etichetarea originii abordată în întreg blocul, deoarece se pregătește să preia președinția Consiliului UE în iulie. Președinția se rotește între statele membre la fiecare șase luni. Statele membre care dețin președinția lucrează împreună în grupuri de trei, numite „trios”. Trio-ul actual este format din Germania, care a predat recent domnia Portugaliei. Slovenia va deține președinția 1 iulie - 31 decembrie 2021.
Potrivit directorului general al Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Alimentației din Slovenia, Darja Majkovič, care a reprezentat ieri președinția viitoare la un eveniment al Forumului alimentar european (FEP), există spațiu pentru îmbunătățirea transparenței etichetării produselor alimentare în întregul bloc - în special în cazul în care amestecurile de miere sunt preocupate.
Care este noutatea despre etichetele actuale de miere? În starea actuală, mierea comercializată în Uniunea Europeană trebuie să-și poarte originea geografică pe etichetă. Cu toate acestea, dacă produsul este alcătuit dintr-un amestec de miere provenind din mai multe state membre sau țări terțe, operatorii din sectorul alimentar pot fi mai puțin specifici la pachet.
Mărcilor li se solicită să indice că amestecul lor de miere provine din mai multe state membre prin introducerea „amestecului de miere din UE” pe etichetă. În cazul în care produsul este un amestec de miere din mai multe țări din afara UE, „amestecul de miere din afara UE” este adecvat. Și un amestec de miere din UE și din afara UE ar trebui indicat prin „amestec de miere din UE și din afara UE”. Potrivit lui Majkovič, această etichetare „vagă” a țării de origine este inadecvată.
Astăzi, consumatorul nu știe care UE sau țară terță provine din amestecuri multi-originare și nici nu li se oferă informații despre procentul de conținut de miere din aceste țări, le-a spus delegaților. „Strategia Farm to Fork (F2F) pune mult accent pe abilitarea consumatorilor cu informații transparente și credem că această inițiativă privind etichetarea amestecurilor de miere ar fi o problemă importantă care trebuie abordată”, a spus ea, subliniind că Slovenia speră să vadă „ dezvoltare 'în această privință până la sfârșitul anului 2022.
Mierea din țări terțe care provoacă preț pe producătorii UE? Nu numai că etichetele de origine mai detaliate ar evita înșelarea consumatorului, dar ar contribui la stabilirea unor practici de piață mai echitabile, ni s-a spus.
„Este de primă importanță ca mierea și amestecurile de miere comercializate în UE să respecte aceleași standarde de etichetare pentru a asigura o concurență loială”, a spus directorul general. În raportul Comisiei Europene 2016 adresat Parlamentului European și Consiliului privind apicultura, este subliniat costul producției de miere în UE - în comparație cu producătorii din țări terțe .
„Apicultorii din UE trebuie să facă față multor provocări pentru a-și menține stupii și producția de miere”, a menționat Comisia. „Costurile în creștere, concurența puternică cu importurile ieftine de miere din țări terțe, pierderile din coloniile de albine, bolile, invadatorii stupilor combinate cu un mediu furajer deteriorat pun presiune asupra sectorului.”
În UE, prețurile mierii „variază foarte mult” în funcție de calitate și punct de vânzare. În Polonia, mierea multi-florală poate fi achiziționată la 2,54 € / kg, în timp ce mierea multi-florală produsă în Marea Britanie vândută la locul de producție poate avea un preț de până la 15,18 € / kg. În comparație cu prețurile unor țări terțe, contrastul este puternic. În 2015, UE a achiziționat jumătate din importurile sale de miere (aproximativ 100 000 de tone) din China.
Prețul mediu unitar de import în acel an pentru mierea chineză a fost de 1,64 EUR / kg - comparativ cu 3,78 EUR / kg al UE. Datorită costurilor mai mari de producție din bloc, producătorii din UE „cu greu” pot concura cu mierea importată, a spus Majkovič. Din nou, acest lucru are consecințe pentru consumator, a continuat ea. Consumatorii își exprimă vocea cu privire la dorința lor de a obține mai multe informații despre alimentele pe care le consumă.
Și, „în multe locuri”, prețul este încă rege când vine vorba de factorii de decizie de cumpărare, a remarcat șeful alimentar al Sloveniei. Dacă amestecurile care încorporează miere mai ieftină din țări terțe sunt mai puțin costisitoare decât mierea cu o singură origine, care indică în mod clar unde a fost produsă, Majkovič este îngrijorat de inegalitatea informațiilor partajate.
„Consumatorii care optează pentru un produs mai ieftin pot primi mai puține informații decât [cei] care aleg produse mai scumpe”, a spus ea. „Avem părerea că ... cetățenii UE ar trebui să primească aceeași calitate și fiabilitate a informațiilor, indiferent de prețul produselor.”