610
Asociația CIPRA - Centrul de Informare, Prevenire Risc și Analiză – a lansat un nou raport de cercetare realizat în parteneriat cu Reveal Marketing Research, cu scopul de a obține informații relevante legate de conceptul de sustenabilitate și impactul pe care acest domeniu îl are asupra calității vieții românilor.
Câteva concluzii
Din studiu se desprind următoarele concluzii referitoare la calitatea vieții și comportamentul românilor cu privire la sustenabilitate:
Sustenabilitatea este considerată de către 67% dintre respondenți ca având un impact benefic asupra calității vieții, 34% declarând că aceasta o influențează în foarte mare măsură.
61% dintre participanți cred că economisirea resurselor are un impact pozitiv asupra calității vieții, seniorii și pensionarii acordând o atenție sporită acestui subiect (76%).
Colectarea separată a deșeurilor este susținută de 60% dintre participanți și percepută ca având un impact semnificativ asupra calității vieții. Cele mai generoase procente cu privire la acest aspect s-au înregistrat în rândul seniorilor și pensionarilor (80%).
Alimentația joacă un rol esențial în ceea ce privește calitatea vieții, 50% dintre respondenți adoptând în ultimele 6 luni o dietă mai sănătoasă.
Același studiu arată că dimensiunea ecologică a sustenabilității primează în percepțiile românilor, într-o măsură semnificativ mai mare decât implicațiile sociale sau cele economice. Principalele acțiuni sustenabile care reies în urma chestionarului sunt:
economisirea resurselor de apă, electricitate și gaz (61%), colectarea separată a deșeurilor (60%), educația ecologică a copiilor (50%) și achiziționarea de produse eco/bio sau cu ambalaje reciclabile (49%).
Obiceiuri noi pentru un stil de viață sustenabil
Conform studiului CIPRA realizat în parteneriat cu Reveal Marketing Research, cele mai importante aspecte ce vizează schimbarea stilului de viață pentru a crea comportamente sustenabile sunt:
36% dintre respondenți sunt dispuși să includă mai multă activitate sportivă în rutina lor, acest interes fiind mai pregnant în rândul Generației Z (49%) și mai scăzut în rândul seniorilor și pensionarilor (28%);
o treime dintre respondenți sunt deschiși să facă schimbări în ceea ce privește obiceiurile legate de somn;
reprezentanții Generației Z manifestă un interes mai puțin pronunțat în ceea ce privește obținerea unui echilibru între viața personală și cea profesională;
64% dintre maturii fără partener și 67% dintre seniori și pensionari sunt deschiși să facă schimbări în stilul lor de alimentație pentru a îmbrățișa obiceiuri sustenabile cu impact pozitiv asupra calității vieții, în timp ce doar 47% dintre tinerii profesioniști sunt dispuși să aibă această abordare;
32% dintre cei intervievați alocă lunar între 0-100 lei pentru achiziții de care nu au realmente nevoie, cu o tendință accentuată în rândul bărbaților (37%), în timp ce această tendință este și mai accentuată în rândul reprezentanților Generației Z, care alocă între 200-300 lei acestui tip de achiziții.
Realizat pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul s-a desfăşurat în perioada 08-14.08.2023 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet.
Mărimea eșantionului a fost de 1015 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%. Rezultatele studiului sunt disponibile integral pe site-ul CIPRA, secțiunea Studii.