După cum arată un nou studiu, citat de FoodNavigator, majoritatea oamenilor consideră că etichetele pentru alergeni sunt confuze. Care este problema și ce ar trebui făcut?
Procent îngrijorător
Când cercetătorii din Olanda au evaluat înțelegerea de către consumatori a informațiilor alergice de pe etichetele alimentelor, mai puțin de jumătate dintre oameni au găsit că mesajele sunt clare.
Studiul, publicat în revista Clinical & Experimental Allergy, a implicat două experimente separate cu un total de 96 de consumatori cu alergii alimentare și 105 fără.
Anchetatorii au prezentat în mod aleatoriu 18 produse alimentare diferite cu etichete care sugerează că arahide a fost, poate fi sau nu a fost un ingredient. Apoi au prezentat trei formate diferite de informații: „Produs într-o fabrică” și „Poate conține” sau „Urme de”.
Etichetele de alergen de precauție (PAL) au fost „deosebit de problematice”. Denumită și etichetare consultativă, aceasta se referă la etichetarea voluntară pentru a indica faptul că alergenii ar putea fi prezenți în mod neintenționat într-un produs și, prin urmare, prezintă un risc pentru consumatorii susceptibili.
În ceea ce privește etichetele de precauție, consumatorii au atribuit orice risc între 2% și 99% de reacție și orice evaluări de comprehensibilitate între 1% și 98%.
Etichetarea alergenilor nu asigură siguranța oamenilor
Acest lucru sugerează că declarațiile de precauție, cum ar fi „pot conține arahide”, au o valoare mică pentru consumatori și pot duce la restricții alimentare inadecvate sau comportament de asumare a riscurilor, au avertizat cercetătorii.
„De asemenea, mulți consumatori interpretează„ Produs într-o fabrică ”pentru a reflecta un avertisment mai slab decât„ Poate conține ”, a spus autorul principal Bregje Holleman, de la Universitatea Utrecht din Olanda.
"Din perspectiva comunicării, este logic ca consumatorii să atribuie niveluri de risc diferite avertismentelor formulate diferit. Dar, din moment ce producătorii intenționează probabil să comunice exact același nivel de risc cu fiecare dintre aceste avertismente diferite, vă sfătuim să utilizați doar formularea PAL."
Consiliul European de Informare Alimentară (EUFIC) a evidențiat alte deficiențe ale etichetării de precauție. „Etichetele de precauție sunt în întregime voluntare, iar politicile diferitelor companii variază atât în ceea ce privește nivelul de risc necesar pentru a garanta o etichetă, cât și modul de exprimare sau expresie a acestui risc pe etichetă. Acest lucru poate duce la confuzie pentru consumatori, întrucât nivelul exact al riscului pe care îl prezintă produsul respectiv este neclar ”, a subliniat grupul non-profit.
Tim McLachlan, director executiv al grupului de avocați pentru alergii al Fundației Natasha Allergy Research Foundation, este de acord că cerințele de etichetare așa cum stau nu reușesc să păstreze consumatorii în siguranță.
Etichetarea clară este esențială
„Acest studiu arată încă o dată că etichetarea clară a alimentelor este esențială pentru a menține persoanele cu alergii alimentare în siguranță. Etichetarea neclară provoacă confuzie și neînțelegere și poate duce la persoanele cu alergii alimentare consumând în mod involuntar alimente la care sunt alergice, care, pentru unii, pot fi fatale ”, a spus el pentru FoodNavigator.
Fundația Natasha Allergy Research Foundation, care finanțează cercetarea medicală și crește gradul de conștientizare a alergiilor alimentare, a militat cu succes pentru schimbare în Marea Britanie după moartea tragică a adolescentei Nathasha Ednan-Laperouse.
De la 1 octombrie, Legea Natasha înseamnă că toate alimentele preambalate făcute și vândute în aceleași spații - cum ar fi sandvișuri și salate - vor trebui să enumere toate ingredientele. „Acesta este un pas important și va oferi persoanelor cu alergii alimentare oportunitatea și încrederea de a lua decizii sigure și informate atunci când cumpără aceste alimente”, a spus McLachlan.
Cu toate acestea, a continuat el, „trebuie făcută mai multă muncă” de către producătorii de alimente pentru a reduce numărul de avertismente „poate conține” alergeni și, în schimb, să utilizeze o etichetare mai clară.
„Am dori să vedem toate ingredientele pe toate produsele alimentare, astfel încât persoanele cu alergii alimentare să poată face alegeri în cunoștință de cauză și sigure despre ceea ce mănâncă oriunde este cumpărat sau servit.”
Prin îmbunătățirea gradului de conștientizare și înțelegere a faptului că alergiile alimentare nu sunt o „preferință alimentară sau moft”, organizația caritabilă speră să fie luate măsuri suplimentare de către industrie și autorități de reglementare.
„Boala alergică este una dintre principalele cauze ale bolilor în țările dezvoltate și prevalența acesteia crește constant. O alergie alimentară nu este o preferință alimentară sau o modă, ci o stare de sănătate imprevizibilă și care pune viața în pericol, care are efecte devastatoare asupra vieții oamenilor ".