Autor: Aura Alexa Ioan In ultimii ani, tot mai multi antreprenori au inceput sa investeasca in magazine de niordm;a, de la bacanii, tutungerii sau magazine specializate numai in condimente. Cu toata explozia marilor lanturi internationale cu sute de supermarketuri si hipermarketuri, antreprenorii romani reuordm;esc sa se impuna incet incet, in conditiile in care clientii magazinelor de niordm;a sunt minoritari, prea putini fiind acei romani care sunt initiati in delicaterii. Un singur mare si sigur potential Afacerea bacaniilor de niordm;a are de departe, un mare si sigur potential de creordm;tere, in conditiile in care, potrivit unui studio GFK, 2 din 3 romani nu se mai aprovizioneaza din supermarketuri, preferand alte alternative. Cred ca exista multe niordm;e care ar putea fi acoperite pe piata magazinelor alimenshy;tare din Romania. Ai neshy;voie de un plan de bushy;sishy;ness si de rabdare pentru ca un business nu se dezvolta peste noapte, spune Liviu Oprea, intr+un interviu acordat Ziarului Financiar, care detine impreuna cu sotia sa Bashy;cashy;nia cu Suflet din centrul Capitalei. Cei doi au decis in 2011 sa renunte la joburile full time pentru a se dedica propriului business, care a ajuns in 2012 la afaceri de 65.000 de euro. Antreprenorul afirma ca i-a venit ideea de a deschide acest business dupa un conshy;ceshy;diu in Maramureordm;, unde mancarea a fost autentica. Asta era in 2007, insa mi-a ramas in minte experienta, astfel ca in urma cu trei ani mi-a incoltit ideea deschishy;derii in Bucureordm;ti a unui business cu produse autentice din toate colturile tarii. Magazinul cu Mirodenii a intrat in parteneriat cu Mega Image si are standuri in 30 dintre supermarketurile retelei. Acest parteneriat ii aduce circa jumatate din veniturile anuale. Bacania cu Dichis are un consumator tinta Exista un consumator tinta, dar plaja nu este atat de extinsa cum isi imagineaza oamenii. In general, sunt cumparatorii aceia informati, cosmopoliti, care au calatorit si vor sa manance altfel, explica profilul cumparatorului Dan Chirnogea, directorul Coco - Bacania cu Dichis. Ramane, in continuare, tentatia de economisire a timpului in marile retele si, in concluzie, cei care viziteaza delicateriile le apreciaza, dar nu isi fac un obicei din a merge constant sa isi faca cumparaturile din ele. Inca nu a devenit un modus vivendi pentru consumatori, insa fiecare magazin a reusit sa isi constituie o paleta de clienti fideli, fie ca sunt cei care cumpara o prajitura facuta in laboratorul propriu al magazinului, sau doar o sticla de vin. Un segment bine delimitat este cel format din expati, care ajung sa reprezinte pana la 30% din totalul clientilor. Ca sa-si extinda piata, noii intrati trebuie sa investeasca timp in educarea cumparatorului. De cand am deschis bacania, in 2010, asta facem in fiecare zi: explicam. Actul de vanzare incepe intai cu o discutie despreproduse, cu ce se potriveordm;te fiecare, care este povestea lor. Le spunem ca o branza buna merge foarte bine cu o dulceata de ceapa, ca exista sute de sortimente de branzeturi - de capra, renumita Comte cea mai vanduta din lume, se consuma dupa 4-10 luni de cand a fost produsa n.r. , branza din lapte de vaca cu strat de cenuordm;a, si nu numai ceea ce se cunoaordm;te la modul general, precizeaza Chirnogea. Comtesse de Barry- Vanzari intre 25.000 si 50.000 euro lunar! Niordm;a delicateriilor se dezvolta de la an la an, odata cu extinderea numarului de jucatori care concureaza in acest segment. Le Manoir a lansat in 2006, prin franciza Comtesse de Barry, primul concept de gastronomie de lux agrave; la franccedil;aise, inspirat de arta de a trai a francezilor. Treptat, concurenta a crescut, iar in zonele centrale ale marilor oraordm;e din Romania, nu numai in Bucureordm;ti, ci si in Cluj, Timiordm;oara, Constanta, Oradea, au aparut magazine tip gourmet. Multe dintre ele in ultimii doi ani, adica in plina criza economica. Este clar: vanzarile de produse de lux nu simt niciun impact negativ, din contra, avem curajul sa spunem chiar ca sunt pe plus. Pentru Romania, Cristian Preotu, director asociat Le Manoir, compania care detine lantul de delicaterii Comtesse de Barry estimeaza o creordm;tere cu 15% a vanzarilor de produse de lux in urmatorii ani. ordf;i, cu toate acestea, mai avem multi pasi de facut pana cand ii vom prinde din urma pe francezi. Spre comparatie, daca in Romania piata de profil este estimata la 500 de milioane de euro, in Franta este mult mai mare, de 13 miliarde de euro. Exista potential si, daca o delicaterie functioneaza bine, vanzarile pot oscila, in medie, intre 25.000 si 50.000 de euro lunar, mentioneaza directorul Le Manoir. In mod evident, cea mai profitabila este perioada Sarbatorilor, pentru ca atunci cand trag linie la sfarsit de an, vanzatorii de delicatese pot realiza ca au fost achizitionate cadouri de pana la un milion de euro. Asa cum le spune si definitia, delicatesele sunt o selectie de produse rare si de buna calitate. Uneori, se pot gasi chiar in piete, ca de exemplu fructele sau legumele de sezon produse de tarani. De pilda, in Japonia, merele sunt considerate delicatese, iar caviarul era o mancare a pescarilor de acum 150 de ani. Veteran pe piata, Cristian Preotu a alocat, in 2011, 750.000 de euro pentru deschiderea primului magazin Comtesse du Barry la Timiordm;oara, a primului CaviarChampagne Bar Comtesse du Barry - un loc pentru degustarea de jamon iberico, caviar, peordm;te afumat, foie gras, branzeturi maturate, vinuri si ordm;ampanie servite la pahar, dar si a primei macelarii de lux din Bucureordm;ti - La Boucherie Francaise - in zona Dorobanti, in parteneriat cu macelarul parizian Hugo Desnoyer. Aici, un kilogram de carne de vita din cea mai rara rasa, numita Wagyu, de provenienta japoneza, ajunge pana la 1.700 de lei, insa mai are si sortimente de vitel, carne de porc si pui de Bresse care costa intre 100-200 lei/kg. Le Manoir numara in prezent ordm;ase delicaterii Comtesse de Barry, care i-au adus, anul trecut, o creordm;tere a cifrei de afaceri de 30%. Investitia in magazine, o necesitate Investitia in deschiderea unui magazin de niordm;a variaza intre 45.000 si 90.000 de euro, in care sunt incluse mobilierul, marfa si redecorarea totala a spatiului. Mizand pe produsele bio, cum sunt branzeturile maturate cu ardei, chimen sau sortimentul Trapist, 30 de tipuri de mezeluri si preparate din carne - unele fabricate din carne de mangalita, o rasa de porc destul de rara din Ungaria, crescuta in aer liber si hranita cu ghinde - pe dulceturi, miere, zacusca, ordm;erbet, vinuri bio, Lucian Abrudan a tinut cu tot dinadinsul sa aiba in magazinele Delicatese Florava mobila pictata manual, iar vopseaua de pe pereti sa pastreze specificul caselor batraneordm;ti din zona Clujului. Vopseaua are si calitatea de a nu elimina in timp compusi chimici. Solutiile de curatat vitrinele si instrumentarul sunt BIO, inclusiv muzica din magazin este BIO - BIOmusic -, un gen aparte, care potenteaza din punct de vedere bioenergetic orice lucru sau fiinta ce are continut de apa, deci atat produsele, cat si oamenii care lucreaza sau intra in magazine, spune Abrudan. Pe producatori i-a intalnit personal la targurile de specialitate si multora le-a vizitat fermele inainte sa treaca la achizitia de marfa. De exemplu, pentru sortimentele de branza din lapte de vaca, laptele este strans din zona Harghita si daca pH-ul lui nu are o anumita valoare, este refuzat, sustine managerul general Florava. La capitolul produse care atrag clientii, spune ca difera de la un oraordm; la altul. Bucureordm;tenii sunt atrasi de lactate si peordm;te, in comparatie cu cei din Cluj, care exceleaza in achizitia preparatelor din carne, cu un procentaj de 30-35% din totalul vanzarilor. Bacania lui Iordache, investitie de 35.000 euro Bacania lui Iordache, aordm;a cum se numeordm;te unitatea deschisa de antreprenor anul acesta, este operata de firma Arci Board infiintata in 2012. Ideea acestei bacanii a aparut cu mult inainte, dar laquo;pe hartieraquo; s-a concretizat in 2009 dupa ce am identificat o niordm;a de piata neacoperita de supermarketuri, magazine de proximitate sau magazine de producator in zona Braordm;ov. Am vizitat apoi acest tip de magazine bacanie/grocery in Franta, Italia si Romania pentru a intelege specificul, riscurile si pentru a identifica punctele forte ale acestui tip de business, povesteordm;te antreprenorul. In acest business, Adrian Acatrinei a investit 35.000 de euro. Pregatirea spatiului, instalarea echipamentelor si autorizarile au durat circa opt luni. Investitia in spatiu si in stocul initial de marfa a depasit 35.000 de euro, a precizat el. In aceasta bacanie lucreaza trei angajati, iar antreprenorul lucreaza cu peste 20 de furnizori de preparate traditionale din carne, branzeturi, paste, si produse de baza de la producatori mici din zonele Braordm;ov, Covasna, Buzau, Harghita, Cluj, Prahova. De asemenea, sunt vandute produse hand-made precum dulceturi, sosuri, siropuri sau gustari de la mici producatori din Vrancea, Argeordm;, Buzau, vinuri, bere si ceaiuri sau produse gourmet. Cele mai vandute produse sunt preparatele traditionale, jamon-ul spaniol, pastele, vinurile din Romania si branzeturile. Antreprenorul vrea sa deschida in urmatorii doi ani cel putin inca o bacanie in Braordm;ov si in Cluj. Pentru anul 2015, el si-a targetat pentru Bacania lui Iordache vanzari de minim 8.500 euro lunar. Pentru acest an dorim ca Bacania lui Iordache sa devina cea mai cunoscuta bacanie din Braordm;ov. Despre profit vom discuta din 2015. Targetul de vanzari pentru 2015 va fi de minim 8.500 de euro lunar, a conchis antreprenorul.