Piata mondiala a bauturilor energizante a devenit mult mai segmentata in ultimul timp, din cauza unor campanii de PR foarte negative, dar acest lucru nu a temperat entuziasmul consumatorilor. De?si toti consumatorii spun, fara exceptie, ca sunt in cautarea unor energizante mai natural, datele publicate de Nielsen vorbesc de la sine: volumele de vanzare cu amanuntul, in SUA, la capitolul bauturi energizante, au crescut, numai in luna martie 2014, cu 10,5% la brand-urile Red Bull ?si Monster. Cel mai dinamic segment In timp ce piata de bauturi energizante este o componenta mica a industriei bauturilor non-alcoolice, aceasta are, probabil, cea mai dinamica crestere de piata: de la 20% in 2008, la 60% in 2013, conform estimarilor Packaged Facts din ultimul raport de cercetare bauturi energizante ?si tendintele pietei din SUA.In 2012, vanzarile totale de SUA pentru piata de bauturi energizante a fost in valoare de peste 12,5 miliarde de dolari. Packaged Facts estimeaza ca bauturile energizante reprezinta o cota de piata de 78%, precum si amestecuri de alcool cu energizante aproximativ 4% in 2013. Cateva branduri domina piata bauturilor energizante, ceea ce demonstreaza avantajul primului venit pe aceasta niordm;a.Rezultatul este o piata care este foarte dependenta de o mana de branduri cheie, si anume Red Bull, Monster Energy, 5-Hour Energy, ?si Rockstar Energy. Un exemplu interesant este cel al brand-ului Big Red, marca achizitionata in 2012: acesta a adaugat la denumire sintagma de apa energizanta, a schimbat ambalajul, iar vanzarile au crescut spectaculos. Tendinte de marketing Bauturile energizante au fost etichetate drept un supliment alimentar pe piata si considerat a fi cel mai mare din cresterea de penetrare a consumatorilor, in timp ce, in cazul coca-cola se observa o stagnare in ceea ce priveordm;te preferintele consumatorilor. Industria bauturilor energizante este obligata sa schimbe in permanenta strategiile de marketing intrucat produsul a fost foarte controversat, din cauza riscurilor crescute pentru sanatate, mai ales in privinta tinerilor. Nu putine au fost situatiile cand s-au inregistrat decese in randul adolescentilor, din cauza riscului crescut de infarct. Nu in ultimul rand, creordm;terea numarului de tineri care au ajuns la camerele de urgenta ale spitalelor a pus o mare presiune pe industria energizantelor. Astfel ca, in ultimii ani, guvernele mai multor tari au inceput sa ia masuri in ceea ce priveordm;te bauturile carbonatate ?si energizantele, din cauza ingredientelor percepute drept nesanatoase. De exemplu, anul 2012 a inceput cu aprobarea unei taxe pe bauturile carbonatate in Franta, iar in ianuarie 2013, Canada a limitat continutul de cafeina permis in bauturile energizante. Drept consecinta, piata bauturilor energizante a fost pusa sub presiune, iar efectele nu vor intarzia sa apara. De?si aceasta categorie are in continuare cele mai mari rate de creordm;tere din lume, decesul mai multor adolescenti, care a fost legat de consumul de energizante, a determinat mai multe tari sa inceapa investigatii din care au reie?sit efectele acestui tip de racoritoare asupra sanatatii. Astfel, daca in 2011, Mexicul a interzis vanzarea bauturilor energizante in combinatie cu alcool, in 2012 a adoptat o lege care interzice cumpararea de bauturi energizante de catre persoanele cu varsta sub 18 ani. ordf;i Canada, ca urmare a unor studii efectuate dupa decesul a trei adolescenti, a hotarat sa limiteze continutul de cafeina din energizante, la 180 mg/8 uncii, decizie ce a intrat in vigoare de la inceputul lui 2013. In Statele Unite, FDA examineaza potentialele riscuri asupra sanatatii, la cerinta mai multor congresmeni, in urma mortii unei adolescente, care a suferit un atac de cord dupa ce consumase bauturi energizante. Tarile lumii restrictioneaza piata energizantelor O alta preocupare pentru parlamentarii din mai multe tari este reprezentata de riscul de obezitate, la care se supun consumatorii de carbonatate. De exemplu, Franta a impus taxe producatorilor de bauturi racoritoare carbogazoase care contin zahar, la un an dupa ce Ungaria a impus o taxa similara. De?si guvernul american nu a adoptat inca o astfel de lege la nivelul intregii tari, cateva municipalitati au actionat, in frunte cu statul New York, au luat masuri care limiteaza consumul de bauturi racoritoare ce contin o cantitate mare de zahar in restaurante, teatre sau stadioane. In timp ce eficacitatea acestor legi se afla inca in discutie, nu exista indoiala ca bauturile racoritoare cu continut ridicat de zahar ?si/sau cofeina, se afla in vizorul autoritatilor din intreaga lume. Insa, in acela?si timp, cererea pentru bauturile energizante ramane ridicata.In timp ce bauturile energizante au devenit un soi de sperietoare ai acestei industrii, toate reglementarile aparute vor impune o schimbare a imaginii pentru mai multe produse, daca producatorii doresc sa se mentina pe creordm;tere. O astfel de initiativa este disocierea Red Bull de bauturile alcoolice in ultimii ani, in pofida succesului istoric obtinut tocmai datorita acestei asocieri. Monster ?si Rockstar au inclus in portofoliu sortimente cu continut redus de calorii sau retete ce contin ingrediente naturale. ordf;i Starbucks a introdus o bautura energizanta naturala, ce contine extract din boabe de cafea verde. Cota de piata a brandurilor energizantelor Red Bull - 43% Monster - 39% Rockstar - 10% Amp - 3% Nos - 3% Full Throttle - 1% Xyience xEnergy - 1% Veniturile inregistrate de aceste branduri, in anul 2013, sunt: Red Bull - 2760 miliarde dolari Monster Energy - 1450 miliarde dolari 3. Rockstar-.493 milioane dolari 4. nr. - 244 milioane dolari 5. Monster Java - 210 milioane dolari 6. Monster Mega Energy - 209 milioane dolari 7. Amp - 148 milioane dolari 8. Rockstar - 147 milioane dolari 9. Full Throttle - 97 milioane dolari Consumul de bauturi de energie a avut o crestere rapida in ultimii ani, ceea ce a presupus ?si un profil al consumatorului de bauturi energizante. Astfel,5% dintre adulti sunt considerati utilizatori grei, consuma de 5-7 ori pe luna acest produs. 2% din energizante sunt consumate de catre adulti de 10 sau mai multe ori pe luna.Consumatorii au varste cuprinse intre 18 ?si 34 ani. Americanii sunt de departe unii dintre cei mari mari consumatori de energizante, poate ?si din cauza faptului ca aceordm;tia sunt ?si mari bautori de cafea, deci, implicit, de cofeina. Ca o concluzie, in medie, americanii consuma aproximativ 300 mg de cofeina intr-o zi de lucru ?si aproape jumatate dintre americani beau cafea zilnic.