Expertii pietei mondiale a spirtoaselor au efectuat o analza in care au prezentat principalele previziuni pentru piata mondiala a wiskey-ului. Aruncand o privire la situatia whisky-urilor scotiene, irlandeze, americane, japoneze si canadiene, iata cateva tendinte ale pietei specifice, publicate de site-ul whiskypedia. Scotienii vor miza tot pe stejar Ca masura de imbarbatare a industriei scotiene, planurile de a mari productia si de a redeschide vechi distilerii uitate de istorie se inmultesc chiar daca pietele in dezvoltare sunt caracterizate prin volatilitate si efemeritate. Lipsa declaratiei varstei sau NAS va fi in continuare varful de lance al industriei scotiene care are acum posibilitatea de a experimenta noi solutii de maturare: stejarul chiar a devenit noua varsta a whisky-ului. Norocul irlandez-ului Whiskey-ul irlandez profita din plin de pe seama declinului produselor scotiene, fiind inca unul din segmentele cele mai dinamice ale industriei. Brand-uri artizanale emergente care incep sa vina si cu o istorie cosmetizata de maestrii ai marketing-ului, ajuta enorm la propulsarea distilatului irlandez. Cu o corpolenta mai usoara si fiind si mult mai aromat, prezentand note usor recognoscibile, nisa whiskey-ului irlandez atrage din ce in ce mai multi consumatori tineri. Killbeggan, Cooley, Bushmills si Midelton nu mai sunt singurele distilerii clasice de irish whiskey pentru ca noul val vine puternic din spate. Americanii vor sa cucereasca piata Revenirea modei cocktail-urilor bazate pe retetele Prohibitiei si a experimentelor lipsite de inhibitii lansate de cultura pop a celor din Mad Men pastreaza pentru viitorul apropiat in lumina reflectoarelor whiskey-ul american. Mult mai precauti cu productia si cu stocurile, episoadele de genul reducerii tariei bourbon-ului de la Makers Mark pentru a salva productia au ajuns deja de domeniul istoriei. Acum se intampla chiar contrariul, distilatele americane incep sa fie trimise catre piata europeana la ABV-uri mai ridicate de 40%. Bulleit al celor de la Diageo a mutat de curand procentul de alcool la 45% tocmai pentru a contracara cresterea in notorietate a microdistileriilor americane ce-si imbuteliaza produsele la 100 Proof. Si japonezii se impun Calea samuraiului e mereu cea plina de glorie Whisky-urile japoneze nu mai sunt de multa vreme decat o umbra a produselor cu umile inceputuri din anii douazeci ai secolului trecut, intre timp au evoluat spectaculos. Asa cum imi place adesea sa spun, japonezii fac intr-adevar whisky-uri mai bune decat scotienii, pentru ca sunt mai meticulosi si mai seriosi, cu o atentie deosebita catre perfectiunea detaliului. Nu degeaba in ultimii 5-7 ani au castigat cam toate premiile la mai toate categoriile de la concursurile internationale de profil, iar pentru 2015 cel mai bun whisky din lume a fost ales Yamazaki Sherry Cask 2013. Achizitionarea de catre Suntory a companiei americane Beam Inc. nu face altceva decat sa le deschida niponilor pietele Europei si Americii de Nord. Canadienii ca artarii Nisa whiskey-ului canadian este in plina dezvoltare. Pe langa faptul ca distilatele lor au fost mereu produse pe care sa ti le poti permite cu usurinta, acum canadienii joaca si cartea calitatii. Whiskey-urile lor tind sa devina din ce in ce mai sofisticate, dovada a faptului ca isi dau silinta. La fel se intampla si cu microdistileriile din Suedia sau Franta care apasa puternic pe acceleratie incercand sa reduca din decalaj.