TehnologiiRepere

171

TVA-ul si nesiguranta alimentelor

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Mihai Visan: Cu o cifra de afaceri de 10 miliarde euro 2011 , segmentul alimentar si cel al bauturilor este, din acest punct de vedere, cel mai puternic sector manufacturier din tara noastra si cel mai important angajator, cu peste 186.000 de angajati. Cum am scris si pe site-ul nostru, aceasta pozitie de top necesita o atentie pe masura din partea autoritatilor, cu atat mai mult cu cat industria alimentara este principalul debuseu al agriculturii- domeniu de o importanta deosebita in Romania, atat din punct de vedere economic, cat si social. Inamicul public numarul 1: economia subterana Economia neagra nu doar fura statului banii cu care ar trebui sa avem scoli, spitale sau drumuri mai bune, dar livreaza populatiei produse a caror siguranta si calitate sunt ambigue, scotand de pe piata, prin competitie neloiala, producatori corecti- cei din urma fiind singurii pe care se poate cladi viitorul de durata al tarii. Principalul stimulent al evaziunii este fiscalitatea excesiva. La noi, consumatorul achita constiincios un sfert din pretul mancarii catre stat, in timp ce majoritatea statelor UE practica un nivel al TVA de 5-8% sa nu mai vorbim de Marea Britanie, cu zero! . E usor de inteles ca acest nivel urias hraneste copios atat evazionistii, cat si pe cei ce ii protejeaza. Cat pierde statul se poate contabiliza in fel si chip, aici ne vom opri la efectele nefaste asupra consumatorului. Controalele- muma si ciuma Prin insasi natura lor subterana, produsele economiei negre sunt scutite de controale de orice fel. Adesea autoritatile ne spun: ce nu e inregistrat nu exista! Noi controlam unitatile autorizate, cum se conformeaza normelor de autorizare, celelalte nu sunt in jurisdictia noastra. Ca o paranteza, am inteles oarecum logica acestui comportament si din dezbaterile europene privind revizuirea controalelor oficiale de siguranta alimentelor, controale pe care Comisia le vrea platite de operatorii alimentari insisi, scutind insa microintreprinderile. Pe buna dreptate, industria este impotriva exceptarii, unul dintre argumente fiind ca inspectorii vor evita sa viziteze pe cei ce nu platesc nimic. Avem derogari prea laxe ce favorizeaza evaziunea si, in acelasi timp, o inflatie de controale si inspectii, incat te intrebi daca nu cumva vocatia romanilor este sa fie inspectori? La cererea Romalimenta si chiar a Comisiei Europene, cele patru autoritati care au legatura cu inspectia alimentelor Ministerul Agriculturii si cel al Sanatatii, Autoritatea Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor si cea pentru Protectia Consumatorilor au semnat un Protocol privind atributiile de control in industria alimentara. Cativa ani treburile au functionat, stia fiecare cine si ce controleaza, apoi treptat s-au reinstalat suprapunerile si adesea functionarii celor patru institutii ar vrea ardent sa controleze tot. La protestele noastre, ni se spune ca protocolul nu mai e de actualitate si se cauta justificarica toti au dreptul de control in fabricile noastre macar daca ar veni odata, dar vin pe rand, blocandu-ti oamenii zile in sir, amenintand si producand rareori altceva decat risipa de resurse si nervi . Federatia reia in acest an demersul revizuirii Ordonantei 97 care, fiind emisa in 2011, nu mai are nicio legatura cu realitatea de azi un singur exemplu: ANSVSA, principala institutie de resort, nici nu este pomenita in act, pentru ca la vremea aceea nu exista . Dorim o reglementare care sa delimiteze clar atributiile autoritatilor si sa ne lase sa si producem - desigur, cu respectarea tuturor normelor legale. Cum se vede, agentii economici corecti platesc fel de fel de taxe si impozite si sunt controlati excesiv, in timp ce economia subterana evolueaza nestingherit, ferita de aceste avataruri. Un astfel de tratament dauneaza intreprinzatorilor onesti si in ultima instanta tarii, mai ales in conditiile crizei prelungite, cand orice handicap, cat de mic, ne poate elimina din competitie, cu consecinte pe care e inutil sa le enumeram. In aceste circumstante, evazionistii eludeaza nu numai controlul fiscal, ci si cel legat de siguranta si calitatea alimentelor. Cand esti scutit de aceste costuri, iti permiti sa iesi pe piata neagra cu chilipiruri usor sub pretul celorlalti- de unde deverul asigurat, cumparatorii dau navala la pretul mai mic, fara a lua in seama riscurile pe care si le asuma. Acestea din urma privesc pe de o parte siguranta, igiena alimentelor achizitionate astfel; de exemplu, micii cu Salmonella aveau nu numai germenul in cauza, ci si o compozitie bazata pe carne separata mecanic MSM careia, de altfel, i se datora bacteria in speta. Pe de alta parte, nici calitatea alimentelor din piata neagra nu are cum sa fie garantata decat de bunul plac al evazionistului. 2013 a consacrat frauda alimentara in intreaga lume si nu e intamplator ca, la noi, singurul caz de substituire frauduloasa cu carne de cal a fost semnat colateral evaziunii. Acestea sunt cazurile sa le spunem spectaculoase, rare, dar cel mai adesea marfa neagra poarta pecetea unor minusuri calitative mai insidioase, inlocuiri discrete, chiar meseriase, ale materiilor prime autentice, scumpe, cu substituenti ieftini. Astfel apar ceea ce numim falsuri alimentare- produse care mimeaza alimentul cautat prin aspect, insusiri gustative si, desigur, eticheta . Cumparatorul se bucura ca economiseste cativa lei, dar in realitate pierde mai multi, pentru ca aportul nutritiv este modest si tinde catre zero; ai cumparat un mezel fara carne sau lactate fara lapte, ca atare nutrientii asteptati in primul rand proteinele lipsesc din mancare, ai dat banii degeaba! De aceea tinem neaparat ca proiectul de reducere a TVA din panificatie sa aiba succes si sa fie extins cat mai repede, la cat mai multe categorii de alimente. Suntem convinsi ca, prin cresterea consumului datorata imbunatatirii accesului la alimente, starea de sanatate a populatiei va avea numai de castigat si, de ce sa nu o spunem, productia va creste si ea, la fel numarul locurilor de munca si, in final, taxele si impozitele vor reveni si ele mai consistent in vistieria statului. Dar aceste efecte pozitive nu apar de la sine, roade automate ale reducerii TVA. Relaxarea fiscala trebuie dublata de inasprirea controalelor si a sanctiunilor, descurajand si pe aceasta cale campionii ilegalitatii. Cooperam deja cu autoritatile de resort in sectorul panificatie si suntem aproape de a semna un protocol similar la nivelul intregii industrii alimentare.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2