209
Potrivit BeverageDaily, vinul bio a devenit un element fix în coșurile cumpărătorilor și, de asemenea, deține promisiunea de a atrage o generație mai tânără. La nivel global, cifrele consumului de vin sunt constante: de fapt, în scădere în ultimii ani (cu 3,6% în 2020, conform OIV, deși anul acesta a fost afectat de COVID-19).
Vinul organic, totuși, poate oferi un punct luminos pentru industria vinului: deși este încă un sector de nișă, înregistrează o creștere puternică pe unele piețe cheie de vin, unde devine o achiziție obișnuită pentru băutorii de vin.
Iar acreditările sale de sustenabilitate îl ajută să rezoneze în rândul consumatorilor mai tineri: o demografie complexă la care industria vinului tradițională s-a străduit uneori să facă apel.
Consumatorii cumpără acum mai des vinuri organice
Vinul organic rezonează din ce în ce mai mult în rândul consumatorilor. În Europa de Vest - o regiune tradițională consumatoare de vin datorită mega-producătorilor Franța, Spania și Italia - aproximativ 29% dintre consumatori spun că au făcut ca vinul organic să facă parte din coșul lor de consum. Aceasta reprezintă o creștere față de 2015, când această cifră era de 17%.
În Franța – lider atât în producția, cât și în consumul de vin – interesul crescut a fost deosebit de pronunțat: 36% dintre consumatori beau vin organic.
„Pentru mine, cel mai important lucru este că am trecut de la consumul bazat pe curiozitate la consumul structural”, a declarat Nicolas Richarme, președintele asociației comerciale de vin ecologic din sudul Franței SudVinBio. Asociația reunește peste 500 de companii din sectorul ecologic și organizează anual târgul de vinuri organice Millesime Bio la Montpellier.
„S-a redus decalajul dintre consumatorii care spun că au băut vin organic, chiar dacă o singură dată în viață, și consumatorii obișnuiți. Mai mult de o treime dintre consumatorii francezi cumpără des vin organic.
„În plus, dinamica este clar în favoarea produselor ecologice: pe piețele în care consumul de vin în general este în scădere, consumul de vin ecologic este din ce în ce mai mult, fie ocazional, fie obișnuit. Aceasta înseamnă că volumul vinului organic crește și la fel și importanța sa strategică. Consumul se schimbă și se îndreaptă către vinul organic.”
Atrăgător pentru un băutor mai tânăr
Dar ceea ce este cel mai interesant este că vinul organic atrage consumatorii mai tineri decât băutorul obișnuit de vin: de bun augur pentru viitor.
Înainte de Millesime Bio, IPSOS a chestionat 3.000 de persoane din Franța, Marea Britanie și Germania. Aproximativ 46% dintre persoanele sub 35 de ani au consumat deja vin organic: comparativ cu doar 38% dintre cei peste 55 de ani. Iar profilul mediu de consumator este cel al unui absolvent tânăr, urban, cu venituri mari.
O mare parte din interesul pentru vinul organic provine din preocupările legate de mediu: adesea considerat a fi mai pronunțat în rândul milenialilor.
Consumatorii europeni sunt din ce în ce mai „verzi”.
• 81% spun că sunt foarte îngrijorați de viitorul planetei
• 77% cred că este important să știe de unde provine alimentele
• 63% sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse care ajută la protejarea mediului
• 63% cred că produsele ecologice sunt mai bune pentru sănătate
• iar 48% spun că cumpără adesea produse ecologice
Aproximativ 61% dintre cei chestionați cred că vinul ecologic este mai prietenos cu mediul: reprezentând cel mai mare motor către produsele ecologice. Dar există și preocupări sociale și etice. De exemplu, 35% dintre consumatori cred că organicul promovează un comerț mai echitabil.
Alți factori care îi conduc pe consumatori spre vinul organic este percepția că este mai sănătos și de calitate superioară.
Deși aceste informații provin din Europa de Vest, ele ar putea fi relevante pentru multe alte piețe din alte părți: în special în SUA, unde industria vinului se adresează unei baze de consumatori îmbătrânite, dar nu a reușit să își comercializeze produsele către consumatorii mai tineri.
Da, vinul organic este mai scump
În medie, consumatorii sunt dispuși să plătească 11 EUR pentru o sticlă standard de vin: dar sunt dispuși să plătească un plus de 2,90 EUR pentru produse ecologice. Este mai mult decât în 2015: când diferența era de 90 de cenți.
Această dinamică este probabil legată, sugerează cercetătorii, de creșterea gradului de conștientizare a remunerației echitabile pentru producători și de o disponibilitate tot mai mare de a plăti mai mult pentru produse de mai bună calitate (63% dintre europeni (fie că sunt consumatori de vin sau nu) sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse care ajută la protejează mediul față de 57% în 2015).
Înfruntând provocările
Vinul organic, însă, rămâne o categorie de nișă. Una dintre cele mai mari și mai documentate provocări pentru vinul ecologic este costul: 36% dintre consumatorii care nu consumă vin organic invocând acest lucru drept motiv.
Dar, având în vedere că oamenii sunt acum dispuși să plătească mai mult pentru calitate, aceasta poate să nu mai fie cea mai mare barieră.
Mai important, consumatorii doresc să afle mai multe despre pentru ce plătesc. De fapt, 38% au spus că nu au cumpărat organic pentru că le lipseau informații despre produs, ceea ce arată nevoia de a educa consumatorii despre categorie și despre ce face vinul organic diferit.
Iar disponibilitatea este o altă problemă: 23% au spus acel organ vinul ic nu era ușor disponibil sau în locurile în care de obicei fac cumpărături.
Dar dacă aceste probleme pot fi abordate, pista este deschisă pentru mai multă creștere: cu în vin și în categorii învecinate.
„Există încă bariere de depășit”, a spus Richarme. „De exemplu, în ceea ce privește informația, piețele nu sunt încă perfect conștiente de vinul ecologic și asta sugerează că există încă mult loc de creștere dacă putem educa oamenii.
„Și vinul este un vehicul care trage împreună și alte sectoare, cum ar fi cidrul și berea. Una dintre surprizele plăcute dezvăluite de studiu este că unul din cinci consumatori europeni cumpără bere ecologică mai mult sau mai puțin reglementară. Cererea este acolo și va stimula oferta.”