Repere

160

Vanzarile marcilor romanesti de batoane de ciocolata domina piata

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Pe piata batoanelor de ciocolata din Romania, doar trei din primele zece branduri sunt produse pe plan local, arata un clasament intocmit anul trecut de Ziarul Financiar. Cu toate acestea, intr-un top cinci al celor mai vandute marci de batoane de ciocolata de pe piata romaneasca, cele doua marci romanesti Rom Autentic si Fagaras, ce detin pozitiile unu si trei totalizeaza vanzari care intrec locurile doi, patru si cinci Snikers, Lion si Kinder Bueno : 43,5 milioane batoane vandute in 2013 , fata de doar 39 milioane batoane vandute de competitorii din top 5. Numarul unu in top, brandul Rom Autentic, produs la Bucureordm;ti de Kandia Dulce intrece pe piata din Romania, intr-un raport de aproape 2 la 1, marca Snickers, numarul unu mondial cu vanzari de peste 3 miliarde de dolari la nivel global. Kandia, un lider quot;Dulcequot; In 2014, liderul pietei, Kandia Dulce, care detine marcile de batoane de ciocolata Rom Autentic, Fagaras, Papi, Kandia, Laura, Vis, Primola, Novatini, Majestic si Heidi si-a intarit pozitia, crescandu-si vanzarile pana la nivelul de 36,6 milioane de bucati pentru marca Rom Autentic si pana la 15 milioane de bucati in cazul marcii Fagaras rezultat inregistrat in cele 12 luni ale intervalului septembrie 2013-august 2014 . Rom Autentic este cel mai puternic brand al Kandia Dulce, 25% din cifra de afaceri ?si volumele realizate de companie fiind reprezentate de produsele comercializate sub aceasta marca; acest brand este numarul 1 in categoria de batoane de ciocolata, cu o cota de piata de 20% in volum ?si 21% in valoare, in august 2014 calculele realizate de Kandia Dulce bazate in parte pe datele raportate de Nielsen prin intermediul Retail Index Service . Produsul nu difera cu nimic de prototip, dovedind ca nu este nevoie de o reinventare permanenta, pastrandu-si forma, de-a lungul timpului, ?si insemnele tricolorului romanesc. Singurele modificari aduse produsului au fost cele referitoare la gramaj dimensiuni ca raspuns la cererea crescuta din partea consumatorilor. De remarcat si faptul ca majoritatea ingredientelor sunt cumparate din Romania doar cacaoa este adusa de afara . Batonul de ciocolata Rom Autentic a reu?sit sa i?si pastreze relevanta atat pentru publicul ce a copilarit cu el in perioada comunista, cat ?si pentru generatiile de dupa 1990. In spatele succesului ROM a stat un mix de factori. Succesul a fost foarte evident mai ales in ultimele 12 luni. Evolutia aceasta are la baza mai multi factori printre care produsele nou lansate, in ultimul an. ROM a migrat de la componenta dark in zona de ciocolata cu lapte. Noutatea aceasta a deschis o componenta de consum care este foarte mare. 85% dintre consumatorii de ciocolata prefera ciocolata cu lapte. In jur de 15% prefera ciocolata amaruie In ultimul timp, ciocolata amaruie cucereste un segment din ce in ce mai mare de public, la nivel global, nu doar la noi, dar, totusi, nu atinge niveluri comparabile de consum cu ciocolata cu lapte, declara intr-un interviu pentru DCNews, managerul Kandia Dulce, Mihai Georgescu. In afara Rom Autentic, liderul pietei batoanelor de ciocolata, Kandia Dulce mai detine marcile Fagaras locul 3 pe piata batoanelor de ciocolata , Papi locul 9 , precum si alte marci: Kandia, Laura, Vis, Primola, Novatini, Majestic, Heidi. In lupta cu gigantii pietei internationale Cei mai importanti concurenti ai Kandia, pe segmentul batoanelor de ciocolata sunt toti competirori de anvergura internationala: Mars cu marcile Snickers, Bounty, Twix si Mars , Ferrero cu Kinder Bueno si Nestleacute; Romania cu marcile Lion si Kit Kat , conform datelor furnizate de Consiliul Concurentei. De remarcat ca principala batalie pe segmentul batoanelor de ciocolata la nivel de companii se da intre produsele Kandia Dulce vanzari totale in top 10 cele mai bine vandute branduri de batoane de ciocolata la nivelul anilor 2013 de 48,1 milioane bucati, cu marcile Rom Autentic, Fagaras si Papi si cele ale Mars 42,9 milioane bucati vandute prin marcile Snickers, Bounty, Twix si Mars . Din punctul de vedere al marcilor, competitorii principali ai Rom Autentic sunt Snickers de la Mars, ce ocupa locul 2 pe segmentul batoanelor de ciocolata, cu vanzari de 17,4 milioane bucati in 2013, an pentru care exista date comparabile , Lion de la Nestle, locul 4 cu 10,9 milioane bucati vandute , Kinder Bueno de la Ferrrero, locul 5, cu vanzari de 10,7 milioane bucati . Segmentul batoanelor este una dintre cele mai mari categorii din piata ciocolatei, ajungand la o valoare totala de aproximativ 60 de milioane de euro. Domeniul a fost relativ stabil ca evolutie si pondere in piata ciocolatei in ultimii trei ani, schimbarile de la un an la altul fiind relativ mici si uneori de sens contrar daca ne raportam la volume si valori. Spre exemplu, piata batoanelor de ciocolata a inregistrat in perioada decembrie 2012 - noiembrie 2013 o scadere de 0,6% in volum ?si un plus de 0,6% in valoare, ajungand la 258 de milioane de lei 58 mil. euro , conform datelor furnizate de compania de cercetare de piata Nielsen. Stagnarea pietei batoanelor de ciocolata se poate explica si prin concurenta pe care o fac acestor produse napolitanele countlines ambalate individual , segment care ia o parte din vanzarile in volum ale pietei batoanelor de ciocolata, in conditiile in trendul de consum este unul centrat din ce in ce mai mult pe o nutritie echilibrata, compusa din produse mai usoare si mai sarace din punctul de vedere al numarului de calorii. Raportat la pret, la cantitati egale kg , batoanele de ciocolata se afla intre tablete, care sunt cele mai ieftine si bomboane si praline care este categoria cea mai scumpa din piata ciocolatei, conform datelor Consiliului Concurentei. Batoanele de ciocolata sunt mult mai des cumparate decat tabletele si bomboanele. Ele sunt disponibile pe scara larga in magazine mici, care capteaza 75% din vanzarile acestei categorii. Adolescentii, primii cumparatori Batoanele de ciocolata sunt cumparate in primul rand pentru consumul instant de catre adolescenti si tineri si sunt in mod normal servite ca o gustare individuala. Batonul de ciocolata este in esenta un produs de impuls. El este cumparat pe baza unui impuls care se genereaza in 3-4 secunde. Deci, pentru a face vanzare, trebuie sa fii foarte vizibil. Pentru a fi vizibil, trebuie sa iti instalezi un echipament de vanzare care sa iti sublinieze vizibilitatea sau sa iti faci loc in cadrul unui echipament deja existent. In zona traditionala, trebuie sa iti instalezi propriul echipament, care sa iti asigure acea vizibilitate. Componenta de distributie si de vizibilitate in ecuatia performantei ROM sunt cele mai importante. In plus, este foarte importanta partea de comunicare, arata directorul Kandia Dulce. Consum mic de ciocolata pe locuitor, in Romania In Romania, consumul de ciocolata tablete, batoane, praline este mult sub media europeana, fiind de circa 1,4 kg per capita, conform datelor Euromonitor 2013. Bulgaria, de exemplu, are un consum de ciocolata de 3,2 kg/locuitor/an, Elvetia de 11 kg/locuitor/an, iar media consumului de ciocolata in UE este de 6 kg/locuitor/an. Avem nivele de consum mai mici decat in alte tari, dar trebuie sa nuantam putin lucrurile. Daca facem o analiza in Romania urban fata de rural, comparativ cu tarile din Europa, vom vedea ca lucrurile se schimba net, iar diferentele nu sunt foarte mari. Sa nu uitam ca Romania este o tara care are o anumita infrastructura, iar infrastructura are o mare importanta in capacitatea de a dezvolta consumul. In al doilea rand, vorbim si despre o infrastructura demografica care nu iti permite sa accesezi in acelasi fel si cu aceleasi costuri toti consumatorii. Astfel, ai o zona de consum relativ comparabila cu media europeana, in orase, dar exista si o zona de consum rural, unde nivelul scade foarte mult, explica pentru DCNews, managerul Kandia Dulce, Mihai Georgescu. Un alt motiv al consumului mai scazut de ciocolata al romanilor este si faptul ca inca facem in casa multe prajituri, in medie, de doua-trei ori pe saptamana, conform datelor firmelor de cercetare a pietei. Astfel, Ioana Mocanu, Group Brand Manager Confectionary, Nestleacute; Romania, companie care este prezenta pe piata locala cu doua marci de batoane de ciocolata: Lion si Kit Kat, declara pentru Revista Piata ca Problema ar putea veni si din faptul ca inca nu suntem obisnuiti sa consumam atat de mult din comert, romanii continuand sa gateasca foarte des prajituri si deserturi in casa.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2