153
„Etichetă curată” (clean label), este un termen din industrie care se referă la cererea consumatorilor de ingrediente recunoscute. Dar, fără o definiție clară, sensul etichetei curate evoluează. Ce alte mega-tendințe vor forma viitorul inovației cu etichetă curată? Iată câteva răspunsuri oferite de o analiză publicată de FoodNavigator.
”Nisipuri mișcătoare”
Producerea de alimente „cu etichetă curată” a fost de ani buni un factor important al inovației industriei alimentare. Și, deși eticheta curată poate să nu aibă o definiție clară, consensul este că are o semnificație distinctă pentru consumatori: ingrediente pe care le recunosc în spatele pachetului.
Inovatorii alimentari lucrează însă în nisipuri în mișcare. Opinia publică volubilă este modelată de evenimente și îndeplinirea așteptărilor ridicate ale consumatorilor rămâne o țintă în mișcare. Înțelesul „etichetei curate” este o lucrare în curs.
Transparență radicală și evoluția „vieții curate”
2020 a fost zguduit de pandemia globală COVID-19. Blocările internaționale și eforturile de suprimare a virusului au ajuns să modeleze experiența trăită a consumatorilor din întreaga lume. În mod surprinzător, acest lucru a însemnat o schimbare în relația pe care oamenii o au cu dieta și sănătatea.
Pentru Innova Market Insights, una dintre consecințele majore este că consumatorii își dublează transparența în 2021.
„Transparența în întregul lanț de aprovizionare va domina în 2021, consumatorii căutând mărci care pot construi încredere, pot oferi produse autentice și credibile și pot crea încredere cumpărătorilor în climatul actual și post-COVID”, potrivit Lu Ann Williams, Director Insights și inovație.
Dorința de transparență este, pe de o parte, legată de preocupările crescânde ale consumatorilor în ceea ce privește durabilitatea și alimentele produse în mod etic. De asemenea, are implicații semnificative pentru eticheta curată.
Potrivit sondajului Innova Consumer Survey 2020, șase din zece consumatori globali sunt interesați să afle mai multe despre de unde provin alimentele. „Creșterea transparenței pentru a răspunde cerințelor consumatorilor de etichetă etică, ecologică și etichetă curată este esențială”, au sugerat cercetătorii.
Tendința stilului de viață al consumatorilor către o viață mai curată se extinde. Așteptările legate de ceea ce constituie o etichetă curată au fost sporite pentru a include aspecte precum „bunăstarea umană și animală, transparența lanțului de aprovizionare, nutriția alimentată de plante și aprovizionarea durabilă”.
Soluțiile includ asocierea de noi tehnologii de ambalare - cum ar fi codurile de bare invizibile și tehnologia de comunicații în câmpul apropiat - cu povestiri „semnificative”, a indicat compania de cercetare a pieței.
Așteptarea ca etichetele alimentelor să ofere o transparență mai mare în jurul ciclului de viață al produsului determină, de asemenea, cererea de claritate mai mare a ceea ce intră în produsele alimentare - esența etichetei curate - și îi determină pe consumatori să caute mai multe informații despre originea ingredientelor.
Acest lucru stimulează interesul pentru ingredientele provenite de la nivel local. Conform recentului sondaj internațional Euromonitor Health + Nutrition, 26% dintre consumatorii globali caută acum țara de origine pe etichetele alimentelor și băuturilor.
„Următoarea generație de produse de pionierat”
COVID-19 a accelerat, de asemenea, interesul consumatorilor pentru dietă și sănătate, cu o creștere considerabilă a numărului de persoane care se așteaptă ca alimentele pe care le consumă să ofere beneficii funcționale, inclusiv imunitatea.
Cercetările din Global Data sugerează că 60% dintre consumatorii din întreaga lume caută în mod proactiv produse care să le îmbunătățească sănătatea.
Această tendință este susținută de datele de la furnizorul de ingrediente ADM, care arată că 31% dintre consumatori achiziționează mai multe articole adaptate sănătății lor, iar 50% raportează o preferință pentru alimente și băuturi care „conțin în mod natural ingrediente benefice”.
„Criza globală a sănătății a schimbat preferințele consumatorilor în moduri noi și neașteptate”, a observat Vince Macciocchi, președintele ADM Nutrition. „Vedem o cerere crescută de alimente și băuturi care susțin sistemele imune, ne îmbunătățesc starea de spirit și ne reduc impactul asupra mediului, determinat parțial de tensiunile umane emergente.
Acest lucru a oferit o oportunitate unică pentru branduri de a dezvolta noi produse perturbatoare care vor schimba pentru totdeauna modul în care mâncăm și bem. Va fi un an de inovație, marcat de progrese semnificative în nutriție ".
ADM a identificat cele mai mari oportunități de inovare în produsele cu nutrienți densi, cu beneficii funcționale pentru sănătate care vizează susținerea sistemelor imune, îmbunătățirea stării de spirit și susținerea energiei.
De asemenea, producătorul german de ingrediente Döhler Group crede că o creștere a cererii de alimente și băuturi funcționale va furniza „următoarea generație de produse de pionierat”.
În raportul său Product Trends 2021, Döhler evidențiază convergența așteptărilor care implică sănătate, naturalețe, nutriție pe bază de plante și durabilitate. Furnizorul de ingrediente naturale subliniază o serie de ingrediente pe care se așteaptă să le rezoneze, inclusiv infuzii de ceai, extracte botanice, cereale, nuci și leguminoase, sucuri și piureuri și pulberi funcționale de fructe.
Compania a subliniat, de asemenea, potențialul „superfruitelor”, cum ar fi baobabul și socul, în acest context se percep că au proprietăți care promovează sănătatea.
„Cireșul acerola este un alt superfruit și o adevărată explozie de vitamina C, cu 100 g de fructe conținând în medie 1.700 mg de vitamina C naturală, ceea ce îl face fructul cu cel mai mare conținut de vitamina C din lume. Atunci când aderați la doze specifice, acest ingredient complet natural vă permite să faceți afirmații în conformitate cu Regulamentul privind cererile de sănătate ”, a remarcat Döhler.
Potențial pe bază de plante pentru inovație cu etichetă curată
În timp ce preocupările privind sănătatea și mediul înconjurător contribuie la noi înțelegeri ale etichetei curate, ele stimulează, de asemenea, interesul pentru spațiul vegetal.
La nivel global, 56% dintre consumatori încearcă să mănânce mai multe alimente și băuturi pe bază de plante, împingând proteinele alternative într-un fenomen din ce în ce mai popular, arată cercetările ADM.
Inovația în plante se deplasează dincolo de chiflă, odată cu dezvoltarea unor analogi din ce în ce mai mulți asemănători cărnii, inclusiv lucrul la tăieturi musculare întregi, precum și fructe de mare și analogi lactați. Dar oare această categorie inovatoare cu ritm rapid zboară în fața tendințelor de etichetă curată?
Directorul comercial KRÖNER-STÄRKE, Henrik de Vries, crede că cel mai mare potențial pentru inovație constă în produsele care livrează ambele.
„Piața produselor vegane crește rapid - oamenii caută produse apropiate de produsele consumate înainte de a trece la vegan. Există, de asemenea, o mișcare puternică a consumatorilor către produse naturale sănătoase (etichetă curată, sare săracă și zahăr redus).
Această tendință există de câțiva ani și continuă să devină din ce în ce mai importantă pe măsură ce consumatorii devin mai conștienți de impactul mai larg. Una dintre provocările asociate cu producerea de alternative vegane se referă la temerile consumatorilor cu privire la natura lor uneori artificială și extrem de prelucrată ”, a declarat el pentru FoodNavigator.
Ca răspuns la acest lucru, de Vries a spus că KRÖNER-STÄRKE se concentrează pe căutarea „modalităților de a furniza ingrediente produse în mod durabil, care să răspundă tendințelor consumatorilor, fără a compromite gustul sau calitatea tehnică”. Căsătorirea cererii de produse vegetale cu produse cu etichetă naturală și curată este probabil să se dovedească un teren fertil pentru inovația viitoare.