Consumatorii iubesc vinul spumant, iar datele pieței arată că caută să exploreze noi stiluri care depășesc cu mult șampania, informează BeverageDaily.
Industria vinului globală se luptă dar vinurile spumante sunt un punct luminos constant
Luați, de exemplu, datele din SUA. Aici, vinul spumant a înregistrat un CAGR de volum impresionant de +6% în SUA din 2017 până în 2022, comparativ cu o scădere CAGR pentru vinul total de -1%, potrivit datelor IWSR.
Aceasta înseamnă că vinul spumant reprezintă acum 12% din totalul categoriei de vinuri: în creștere față de 8% în 2017. Și se estimează că această cifră va continua să crească.
Dar partea interesantă a categoriei nu se referă la șampanie: o categorie care a văzut că volumul scade pe măsură ce consumatorii schimbă la opțiuni mai accesibile.
În schimb, consumatorii sunt însetați de ceva nou. De fapt, aproape jumătate (45%) dintre băutori doresc să încerce noi vinuri spumante, în loc să se țină de ceea ce știu, potrivit IWSR.
Aceasta este o oportunitate interesantă pentru o industrie care este adesea acuzată că întârzie să se miște cu vremurile și că atrage generațiile mai tinere. Și vinul spumant se schimbă în moduri noi. Deci, care sunt vinurile spumante de urmărit? Iată ultimele tendințe.
1) Când șampania nu este șampanie
Șampania este un indicator geografic protejat, o protecție de care se bucură din 1936. Asta înseamnă – pentru a fi numit Champagne – produsul trebuie să îndeplinească două condiții.
Trebuie să provină din regiunea Champagne din Franța și trebuie să respecte procesul de producție al denumirii Champagne.
Șampania se luptă, iar datele de la Comite Champagne (CIVC) arată că livrările de șampanie au scăzut cu 8,2% în 2023 și cu 15,2% în prima jumătate a anului 2024. Necazurile legate de șampanie sunt o tendință confirmată recent de retailerul de lux LVMH.
Consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți că au opțiuni mai ieftine și probabil la fel de bune din care să aleagă. Atât de multe vinuri spumante franceze pot fi foarte aproape de șampanie, dar nu pot fi etichetate ca atare atunci când nu se încadrează în condiții.
Există Crémant, care este produs în același mod ca șampania, dar nu în regiune, dând naștere unei versiuni care este foarte asemănătoare, dar mult mai ieftină. Mousseux acoperă vinuri care nu sunt Crémant sau Champagne. Și Blanquette de Limoux vine special din sud.
2) Prosecco, Cava și nu numai
Multe țări producătoare de vin au propria lor superstar spumante. În Italia, este Prosecco. În Spania, este Cava. În Portugalia, spuma sa. În Africa de Sud, Cap Classique se face după vechea metodă de șampanie.
Fiecare dintre acestea aduce propria lor notă de strălucire, glamour și vibrații exotice pe masa de vinuri. Vinurile spumante italiene, de exemplu, s-au bucurat de un volum CAGR de +10% din 2017 până în 2022 în SUA.
O băutură care a crescut până la cote amețitoare, Prosecco își menține impulsul. Acest lucru se datorează unei game diverse din cadrul Prosecco de opțiuni de la prețuri accesibile până la de lux. În SUA, consumatorii care au raportat că au consumat Prosecco au crescut de la o treime în 2019 la 42% în 2023. Prosecco beneficiază, de asemenea, de utilizarea sa în cadrul cocktail-ului Aperol Spritz.
În Marea Britanie, vinul spumant englezesc a cunoscut o creștere a popularității pe măsură ce țara începe să facă drumuri ca națiune producătoare de vin. De fapt, în 2022 au fost produse 8,3 milioane de sticle.
3) Prosecco pentru bărbați
Nu este deloc surprinzător să auzi că categoria vinurilor spumante este condusă de populația mai tânără: consumatorii mai tineri fiind mai entuziasmați de a încerca noi stiluri.
Dar ceea ce este interesant este că categoria a fost martoră la o schimbare demografică în ultimii ani: bărbații adulți mai tineri conducând acum un angajament mai profund cu categorie, potrivit IWSR.
De fapt, aproximativ 54% dintre bărbații cu vârsta cuprinsă între 35 și 54 de ani se clasifică drept „exploratori de vin”, cărora le place să încerce în mod regulat stiluri noi sau diferite de vin spumant. Asta pentru că sunt pregătiți să cheltuiască mai mult, să bea mai des și să exploreze mai multe stiluri.
Vinul spumant și în special șampania erau cândva despre sărbători. Acum, este văzut ca fiind din ce în ce mai potrivit pentru întruniri ocazionale și ocazii de zi cu zi pentru băuturi.
Trei din 10 consumatori de vin spumant îl consideră acum potrivit pentru o băutură relaxantă la sfârșitul zilei acasă, în creștere de la 23% în 2019, potrivit IWSR.
Creșterea ocaziei de brunch și popularitatea clasicului său însoțitor - mimoze - ajută, de asemenea, vinul spumant să depășească nunți, zile de naștere și sărbători.
4) Vinuri roșii spumante
Încă o dată, un vin italian este în frunte cu finețea sa producătoare de vin. Lambrusco, vin roșu spumant, provine din regiunea Emilia-Romagna: care are Bologna drept capitală și un fond gastronomic bogat.
Australia, între timp, se mândrește cu shirazul său spumant unic, creat în secolul al XVII-lea printr-un proces asemănător șampaniei.,
5) Semi-spumantele
Pét Nat este prescurtare de la „Pétillant Naturel”, în franceză „bulbul natural”. Acesta este un vin spumant delicat, nefiltrat, realizat folosind o metodă străveche, în care drojdia este lăsată în sticlă după fermentare.
A crescut în popularitate în Marea Britanie, unde este identificat ca un vin cheie tendință de către retailerul M&S.
Ca o tehnică mai degrabă, decât un stil de vin, aroma vinului poate varia enorm, dar este, în general, un efervescent mai blând decât alte vinuri spumante, cu o aromă de fructe.
În mod similar, Frizzante – care se traduce pur și simplu prin „buloasă” în italiană – are, de asemenea, bule mai ușoare și un conținut mai scăzut de alcool. Spritzig, din nou, este un vin german ușor spumant.
Aceste vinuri vin toate cu 1 – 2,5 atmosfere de presiune; comparativ cu 5-6 atmosfere pentru majoritatea celorlalte vinuri spumante. (Foto: Freepik)