Bauturile spirtoase sunt o categorie care inca se lupta cu scaderile de consum generate de creordm;terea medie a preturilor in urma majorarii accizei, in septembrie 2013. Ce segmente reuordm;esc totu?si sa creasca ?si de ce? Aflati din analiza realizata pe baza datelor furnizate de compania de cercetare de piata IWSR International Wine Spirit Research . Pentru jucatorii mari din piata locala a bauturilor spirtoase, vodca este cea mai importanta categorie, ea reprezentand a ordm;asea parte din totalul pietei. In interiorul categoriei, produsele fabricate local detin o pondere covar?sitoare in volumele totale, cei mai mari producatori de profil fiind Alexandrion Group marcile Alexander ?si Kreskova , Prodal 94 brandul Stalinskaya ?si Scandic Distilleries, companie din grupul European FoodDrinks, cu branduri precum Scandic ?si Kazaciok. De cealalta parte, importurile in categorie sunt reprezentate de branduri precum Absolut Pernod Ricard , Finlandia BDG Import , Smirnoff ?si Tazovsky PPD Romania . In incercarea de a evita scaderile drastice de consum, producatorii de vodca au preluat anul trecut cat de mult au putut din majorarea accizei, in detrimentul profitabilitatii. In consecinta, pretul mediu pe piata in aceasta categorie a crescut cu 5% in 2013 fata de anul anterior, in conditiile in care rata de majorare a accizei la alcool a fost de 33% de la 750 la 1000 de euro pe hectolitru de alcool pur , potrivit datelor IWSR. Acestea mai arata o creordm;tere de 1% a categoriei in intervalul mentionat anterior. O explicatie ar fi faptul ca vodca a reu?sit sa caordm;tige consumatori tineri, fiind un ingredient de baza pentru multe cocktailuri la moda acum. Un alt tip de produs care beneficiaza de interesul crescut al tinerilor este tequila, categoria fiind revigorata de majorarea cererii venite din acest segment de consumatori. Acela?si lucru se poate spune ?si despre rom, segment care a crescut cu 13% in volum anul trecut fata de 2012. In topul creordm;terilor de volume regasim ?si lichiorul, cu un avans de 11% in 2013 fata de anul anterior, o categorie dinamica din prisma lansarilor noi de produse realizate in ultimii ani. si bauturile de tip ready-to-drink, precum premix-urile pentru cocktailuri, long drinks-urile de ex. Bacardi Gold sau bauturile alcoolice cu arome precum Bacardi Breezer sau Smirnoff Red Ice sunt o categorie dinamica in ultima perioada. Acestea concureaza cu mix-urile de bere, insa au dezavantajul ca nu sunt promovate in retail, afirma Angela Preoteasa reprezentantul companiei de cercetare de piata IWSR International Wine Spirit Research pe zona Europei de Sud-Est.La polul opus, ginul ?si brandy-ul sunt doua categorii aflate in declin care ar trebui sa-?si modernizeze imaginea pentru a fi mai atractive pentru consumatorii tineri, potrivit reprezentantului IWSR. O alta tendinta importanta in piata bauturilor spirtoase este revenirea mandriei nationale: acum este la moda sa consumi in restaurante palinca premium, lucru pe care l-am intalnit ?si pe piata din Ungaria, explica Angela Preoteasa. De altfel, Romania este fruntaordm;a in Europa exceptand Rusia la consumul de tuica, palinca ?si alte bauturi spirtoase albe obtinute din fructe. Datele IWSR indica un consum local anual pe aceasta categorie de aproape 2,9 litri per capita, mai mult chiar ?si decat media pietei din Ungaria, de 2,25 litri/capita. Anul trecut, segmentul a reu?sit sa se mentina relativ constant la nivel de volume, inregistrand un declin uordm;or, de 1% fata de 2012. Daca ne uitam la jucatorii activi, categoria este puternic fragmentata in special pe segmentul inferior de pret.